Het nastreven van een zo hoog mogelijke omzet is een van de belangrijke speerpunten in e-commerce. Als ondernemer ben je altijd op zoek naar een manier om de omzet van je webshop te verhogen. De ene verkoopkanaal is succesvoller dan de andere. Het grote voordeel van e-commerce is dat alles meetbaar is. Met bijvoorbeeld de e-commerce tracking in Google Analytics. Omdat je alles kan meten, is het ook eenvoudig om te testen welke kanalen het beste werken voor je webshop. De meeste webwinkels maken voor het CMS systeem gebruik van Magento, WooCommerce of Shopify. Veel kleine webshops denken dat ze niet op kunnen boksen tegen de grote spelers in de markt. Als je de juiste groep mensen bereikt, valt er altijd nog terreinwinst te behalen. Verdiep je in de doelgroep en zorg voor voldoende verkeer naar je website. Gebruik onze 10 tips om de omzet van je webshop te verhogen.

De omzet van mijn webwinkel verhogen: Hoe doe ik dit?

Als je de omzet van je webwinkel wilt verhogen, dan is het belangrijk dat je wat wilt investeren. Het kost tijd om de omzet te zien stijgen. Daarom delen wij graag 10 tips om de omzet te verhogen.

  1. Toon bij een aankoop ook een blok ‘Mensen die dit kochten, kochten ook het volgende’ met gerelateerde producten
  2. Voeg een opvallende sticker of button toe aan producten die in de aanbieding zijn
  3. Toon aanbevolen producten bij een aankoop
  4. Verkoop producten die bij elkaar horen
  5. Voeg een timer toe
  6. Voeg uitgelichte producten toe
  7. Zorg voor een strategische plaatsing van producten op de categoriepagina
  8. Toon unieke USP’s waarmee je webshop zich onderscheidt van de concurrenten
  9. Toon reviews van klanten bij producten
  10. Acties verbonden aan seizoenen of festiviteiten

#1 Voeg een opvallend label toe aan producten

Als een bezoeker op zoek is naar een product en ze zijn op je webshop terecht gekomen, dan wil je dat ze zo snel mogelijk een product kopen. Een veelgebruikte manier om te zorgen dat een bezoeker een product koopt is door duidelijk te visualiseren dat een product in de aanbieding is. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een ‘sticker’ of button toe te voegen aan de producten met daarin het kortingspercentage, de kortingsprijs of gewoon weg ‘aanbieding’ of ‘actie’.

Voeg een opvallend label toe aan producten

#2 Toon aanbevolen producten bij een aankoop

Als een bezoeker een aankoop doet dan is het een goed idee om te kijken of je bepaalde producten kunt aanbevelen en op die manier kunt upsellen. Dit zijn producten die gerelateerd zijn aan het aangekochte product en zijn bijvoorbeeld accessoires.

Toon aanbevolen producten bij een aankoop

#3 Verkoop je verschillende soorten producten? Denk eens aan bundels

Webwinkels met meerdere producten kunnen ook denken aan bundels. Iemand die op zoek is naar een laptop kan wellicht ook een nieuw toetsenbord of een nieuwe muis gebruiken. Toon bundels op de productpagina’s van je webwinkel. Zie onderstaand voorbeeld:

Bundels bij verschillende soort producten

#4 Voeg een timer toe

Een efficiënte manier om bezoekers sneller te laten over gaan tot een aankoop is door een timer toe te voegen. Voeg bijvoorbeeld een timer toe bij producten die een tijdelijke korting hebben. Op deze manier creëer een moment van urgentie bij de bezoeker. Dit zet aan tot een snellere aankoop.

Voeg een timer toe

#5 Gebruik uitgelichte producten / thema

Een uitgelicht product op de homepage of categoriepagina toevoegen werkt zeer goed om de conversie van dat product te verhogen. Als de bezoeker op de website komt en zijn of haar aandacht wordt getrokken door dat product, dan is de kans groot dat ze ernaar gaan kijken en het product gaan kopen.

Gebruik uitgelichte producten

#6 Zorg voor een strategische plaatsing van producten op de categoriepagina

Voor een webshop is het belangrijk om een goede omzet te realiseren. Dit doe je o.a. door te kijken naar producten waar een hoge marge op zit. Deze wetenschap kan je ook doorvoeren in je webwinkel. Toon de producten met het hoogste winstmarge bovenaan de categoriepagina’s. De kans is groot dat de bezoekers deze producten als eerste zien en aankopen.

strategische plaatsing producten op categoriepagina

#7 Toon unieke USP’s waarmee je webshop zich onderscheidt van de concurrenten

Als webshop heb je verschillende USP’s waarmee je jezelf kan onderscheiden. De kans is groot dat een bezoeker ook bij concurrenten kijkt voordat ze overgaan op een aankoop. Doe daarom onderzoek naar de USP’s van de concurrenten en kijk of het mogelijk is om je hier in te onderscheiden. Voor een e-commerce website kan dit het volgende zijn:

  • Gratis verzending
  • Vandaag besteld, morgen in huis
  • Zelf je aflevermoment kiezen
  • Standaardkortingen

Toon unieke USP's

#8 Toon reviews van klanten bij producten

Als een bezoeker op het punt staat om een product te kopen, dan gaat er toch vaak een blik over de reviews geschreven door andere klanten. Dit zorgt bij de bezoeker voor een bepaalde geruststelling en kan doorslaggevend zijn om een product wel of niet te kopen. Zorg ervoor dat er een mogelijkheid is om een review achter te laten en dat de bezoekers dit kunnen zien.

Toon reviews van klanten

#9 Verzamel e-mailadressen & zet in op marketing automation

Doe je op dit moment al iets met je e-mailbestand? De meeste webshops sturen weliswaar een nieuwsbrief of een mailing tijdens de feestdagen, maar kijken niet verder dan dit. Door e-mailadressen te verzamelen en dit de koppelen aan een marketing automation tool kan je gericht e-mails versturen met een gepersonaliseerd aanbod.

Verkoop je producten die een lange tijd tot aankoop kent? Juist in branches waar de doelgroep veel waarde hecht aan informatieve content is het een goed idee om in te zetten op marketing automation. Zo ben je van toegevoegde waarde voor de doelgroep en kan je de doelgroep ook sneller richting een koopbeslissing stimuleren.

Als je iemand wilt stimuleren om z’n e-mailadres achter te laten, probeer hier dan wel een incentive aan te koppelen, bijvoorbeeld een kortingscode of een gratis download/whitepaper.

Verzamel e-mailadress en zet in op marketing automation

#10 Seizoensgebonden acties of activiteiten

De laatste tip die wij geven om de omzet van je webshop te verhogen is het hele jaar door een reden of aanleiding te vinden om een actie te houden. Een actie zorgt er altijd voor dat een bezoeker even gaat rondkijken op de website voor een mooie deal. Denk bij dit soort acties aan:

  • Herfstkorting
  • Kerstkorting
  • Koningsdagkorting
  • WK-korting
  • Paaskorting

En zo zijn er nog vele andere aanleidingen te verzinnen om een actie te houden.

Wil je het succes van je webshop laten groeien…

Vergeet dan ook niet om te kijken naar hoe je meer relevante bezoekers naar je website kan aantrekken. Staar je daarbij niet blind op hoger scoren in Google en Google Adwords. Andere kanalen zoals adverteren op Marktplaats, Bing en Facebook kan je ook aanvullend inzetten op je online strategie.

Wil je de omzet van je e-commerce webshop nog meer verhogen en waren deze tips nog niet genoeg voor jou? Laat het ons weten of kijk download een van onze whitepapers. Wij helpen je graag bij het maken van de ‘volgende stap’ met je webwinkel.