Van alle bezoekers die de winkelwagen bereiken, verlaat gemiddeld 69% de website. Dit houdt in dat voor elke 100 bezoekers die de winkelwagen bereiken, er 69 mee stoppen om wat voor reden dan ook. Dit is de uitkomst van 37 verschillende onderzoeken.

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom een bezoeker besluit te stoppen met de aankoop. Wat die redenen precies zijn, kom je niet snel te weten tenzij je hier actief onderzoek naar doet. Hier zijn 10 tips om meer conversie te halen uit winkelmand bezoekers.

#1 Bouw vertrouwen op

Als bezoekers een product gaan kopen, dan is vertrouwen een belangrijk signaal. Met vertrouwen bedoelen we een mate van zekerheid. Naar wat voor signalen ben je zelf op zoek als je een aankoopt doet bij een webshop? Keurmerken en logo’s van de banken of betaalmethode dragen bij het aan het vertrouwen. Denk bijvoorbeeld aan het thuiswinkel keurmerk of het veilig betalen keurmerk.

Thuiswinkel waarborg

#2 Heldere call to action

Veel websites maken de fout door aan te nemen dat een bezoeker zijn aankoop 100% afmaakt indien de winkelmand pagina wordt bereikt. Hier liggen kansen. Probeer een bezoeker altijd stimuleren om zijn aankoop af te maken. Dit doe je o.a. door tijdens het bestelproces gebruik te maken van duidelijk call to actions.

Tip: Test de tekst op je bestelknop om te kijken welke tekst leidt tot de meeste conversie!

#3 Toon productafbeeldingen in de winkelmand

Het merendeel van de bezoekers vergeet niet snel welk product ze in de winkelmand hebben gestopt. Toch is het verstandig om een afbeelding van de producten te laten zien in de winkelwagen. Dit versterkt de commitment en de bevestiging voor de klant. Daarnaast is het ook direct zichtbaar wat er in de winkelwagen is achtergelaten, mocht de bezoeker op een later moment terugkomen.

productafbeelding tonen in winkelmand

#4 Toon het aantal stappen in het bestelproces

Wanneer je klaar bent om te bestellen, dan wil je dit snel afronden. Je wilt dan direct weten:

  • Hoe lang duurt het voordat ik klaar ben
  • Wat voor informatie hebben ze van mij nodig

Om te zorgen dat je als bezoeker niet negatief wordt geprikkeld waardoor je website verlaat is het verstandig om hier duidelijkheid over te geven. Dit doe je met behulp van een progressie indicator. Hieraan kunnen de bezoekers altijd zien waar ze zijn in het bestelproces, wat ze al hebben afgerond en wat ze nog moeten invullen. Geef de bezoekers duidelijkheid en de kans is aanzienlijk kleiner dat ze stoppen met aankopen.

#5 informatie over de verzending

Informatie over de verzendkosten van een website kan de doorslag geven om wel of niet voor een bepaalde aanbieder te kiezen, dit blijkt uit een onderzoek van UPS. Hieronder tref je de belangrijkste bevindingen:

  • 62% van de ondervraagden kiest ervoor om altijd de goedkoopste verzendoptie te kiezen
  • 39% van de ondervraagden kiest ervoor om extra aankopen te doen als ze daardoor in aanmerking komen voor gratis verzending
  • 38% van de ondervraagden gaf aan dat de verzendkosten de doorslaggevende factor waaraan ze de keuze lieten afhangen
  • 11% van de ondervraagden gaf aan dat een langzame verzending ervoor gezorgd heeft dat ze stopten met de aankoop bij een website
  • 3% van de ondervraagden gaf aan dat verzendkosten niet belangrijk voor hen zijn

Gratis verzending is speelt een belangrijke factor tijdens het beslissingsproces van. Maak hier dan ook gebruik van door dit duidelijk te laten zien, Bol.com doet het bijvoorbeeld als volgt:

Verzendinformatie op de website

#6 Weinig stappen in het bestelproces

Een te lang bestelproces is ook een conversiekiller. Bezoeker steken veel tijd in de zoektocht naar een product. Uiteindelijk wil je dat het bestelproces helder en simpel is. Uit onderzoek van Baymard Institute blijkt dat zo’n 10% van de bezoekers de winkelwagen verlaat als zij het bestelproces te lang vinden.
Vraag geen onnodige informatie en houdt het aantal invulveld tot een minimum. Hoe minder pagina’s en invulvelden, hoe beter.

#7 Bied meerdere betaalmogelijkheden

Het is een gemiste kans als een bezoeker een product wil afrekenen maar de gewenste betaalmogelijkheid staat er niet tussen. Is je webshop ook actief in andere landen, zoals België of Duitsland? Doe dan eerst onderzoek naar welke betaalmethoden er worden gebruikt. Zo is in Nederland iDeal ontzettend populair maar is deze betaalmethode in België niet mogelijk en is in België Mister Cash / Bancontact de belangrijkste betaalmethode.

Verschillende betaalmogelijkheden

#8 Onvoorziene kosten

Als je zelf een product koopt bij een webshop, vind je het dan prettig als er in een keer extra kosten bovenop de verwachte prijs komen? Waarschijnlijk is het antwoord ‘NEE’. Zorg daarom dat je prijzen op een transparante manier communiceert en duidelijk laat zien wat de extra kosten zijn.

#9 Betalen zonder account

Een ander probleem dat we zo nu en dan tegen komen bij webshops is het gebrek van de mogelijkheid om te betalen zonder account. Niet iedereen zit te wachten op het maken van een account. Geef bezoeker ook de mogelijkheid om een product te bestellen zonder het maken van een account. Op deze manier voorkom je een hoop frustratie bij je bezoekers.

Betalen zonder account

#10 Gebruik remarketing

Uiteindelijk zullen er altijd mensen zijn die de website verlaten terwijl ze de winkelwagen pagina hebben bereikt. Gelukkig is er een mogelijkheid om deze groep mensen opnieuw te bereiken door middel van remarketing. Met een remarketing campagne kun je advertenties creëren en deze specifiek richten op bezoekers die aan bepaalde voorwaarden voldoen, bijvoorbeeld bezoekers die de winkelmand pagina hebben bereikt. Dit is echt een ‘must have’ voor iedere webshop!

Wil je meer conversie halen uit je huidige bezoekers?

We zullen de belangrijkste punten nog een keer samenvatten. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 69% van de bezoekers die een winkelmand pagina