Als je een succesvolle e-commerce website wilt opbouwen, dan mag je SEO niet negeren. Voor e-commerce websites zijn de bezoekers uit organische zoekresultaten ontzettend belangrijk. Hoe hoger je scoort in Google, hoe groter dit verkoopkanaal wordt. Maar om hoog te scoren is het belangrijk om een aantal SEO-zaken goed op orde te hebben om beter te presteren dan je concurrenten. Daarom zijn hier 15 tips om je e-commerce website hoger te laten scoren in Google.
#1 Structuur van de website
Het is belangrijk om de structuur van je website goed op orde te hebben. Irrelevante categoriepagina’s verlagen de kans dat je goed gaat scoren in de zoekresultaten. Een goed zoekwoorden onderzoek is daarom noodzakelijk om te bepalen welke pagina’s er moeten komen en hoe de website moet worden opgebouwd.
#2 XML-sitemaps
Een XML-sitemap is simpelweg een lijst met alle URL’s van de website. Deze sitemap is belangrijk omdat je op deze manier eenvoudig toont welke URL’s er allemaal op de website zijn. Het is een soort plattegrond voor Google.
#3 Laadsnelheid
De laadsnelheid van je website is ontzettend belangrijk. Want een pagina die er 10 seconden over doet om te laden heeft minder kans om een bezoeker op de website te behouden dan een website die binnen 2 seconden laadt. Hiermee is het ook belangrijk te kijken om te kijken naar de laadsnelheid op mobiele apparaten. Een responsive design is tegenwoordig noodzakelijk om bij te blijven. Test de laadsnelheden van je website met tools zoals webpagetest.org of de pagespeed tool van Google.
#4 meta tags
De belangrijkste meta tags van een pagina zijn de meta title en meta description. Veel e-commerce websites maken de fout door deze niet volledig te optimaliseren. Deze tags moeten uniek, actief en aantrekkelijk geschreven worden. Daarnaast moet je ook rekening houden met het maximale aantal tekens dat je kunt gebruiken.
#5 URL-structuur
Een URL is niet alleen de locatie van een pagina op het internet. De URL levert informatie aan de Google. Het helpt bij het identificeren van de content op de pagina. Een goed gestructureerde opbouw van je URL’s is daarom noodzakelijk. Lees hier meer over het optimaliseren van de URL-structuur.
#6 HTTPS website
Een HTTPS website heeft een meerwaarde over een HTTP website. Want om in aanmerking te komen voor een HTTPS website moet je een SSL certificaat afsluiten. Dit certificaat biedt een bescherming tegen hackers en vormt een beveiliging voor de gegevens van je bezoekers. Met een HTTPS website creëer je drie beveiligingslagen:
- Encryptie
- Data integriteit
- Authenticatie
Meer weten over HTTPS websites? Bekijk ons blogartikel “checklist: overstappen van HTTP naar HTTPS”.
#7 Gebruiksvriendelijkheid
Een belangrijk punt om bezoekers zo lang mogelijk op je website te behouden is door de website gebruiksvriendelijk te maken. Veel websites hebben namelijk een website die op de desktop er leuk uitziet en prima werkt, maar vergeten dat er ook steeds meer mobiele bezoekers naar de website komen. Een mobielvriendelijke website wordt namelijk ook steeds belangrijker in de ogen van Google. Wil jij als e-commerce website hoger scoren in Google? Dan is een responsive design voor mobiele bezoekers essentieel.
#8 Schema markup
Om bezoekers naar je website te trekken en tegelijkertijd ook vertrouwen uit te stralen kan je gebruik maken van Schema markup. Een voorbeeld van Schema markup zijn de reviewsterren die je weleens ziet in de zoekresultaten. Voor een e-commerce website zijn er twee Schema markup die je in ieder geval moet hebben:
- Product Schema markup
- Review Schema markup
#9 Unieke content op categorie pagina’s
Dit klinkt redelijk simpel. Maar vergeet niet dat als je net start met een e-commerce website, je in het begin door Google volledig wordt afgerekend op de content die je op de website hebt staan. Investeer in goede en unieke content op al je pagina’s. We hebben dan over unieke:
- Meta tags
- Titels
- Koppen
- Teksten
Baseer je content altijd op goed zoekwoorden onderzoek zodat je kan ranken op commercieel interessante zoekwoorden.
#10 Unieke content op de product pagina’s?
Als e-commerce website heb je meerdere productpagina’s. Deze pagina’s hebben vaak geen unieke kenmerken zoals titels, meta tags, koppen en teksten. Om te voorkomen dat Google dit ziet als duplicate content kan je een NoIndex tag toevoegen aan deze pagina. Hiermee geef je aan dat Google deze pagina’s niet hoeft te indexeren.
Wil je wel dat deze pagina’s indexeren? Zorg dan in ieder geval dat je een unieke titel en meta tag, koppen en product ID’s hebt.
#11 Intern linken
Intern linken is een belangrijk punt voor e-commerce websites. Interne links zijn op drie verschillende manieren belangrijk:
- Interne links zorgen dat de bezoekers eenvoudig naar een andere pagina kunnen navigeren
- Interne links helpen de crawlers van Google om de website te ontdekken
- Interne links kunnen helpen bij het boosten van de rankings
#12 Kruimelpad navigatie
Een kruimelpad navigatie is een belangrijk punt voor de gebruiksvriendelijkheid van de website. Deze navigatie heeft twee van dezelfde voordelen als interne links. Het zorgt dat bezoekers eenvoudig naar een andere pagina kunnen navigeren. En het helpt Google bij het ontdekken en begrijpen van je website structuur
#13 Reviews
Als e-commerce website heb je veel concurrenten die hetzelfde (soort) product verkopen. Als website kan je jezelf onderscheiden door middel van reviews van je klanten. Deze reviews toon je bij de producten, maar kan je ook op de homepage of categoriepagina’s plaatsen. Het is bewezen dat reviews voor een hoger conversie percentage zorgt. Reviews verhogen het vertrouwen in de website.
#14 Producten niet meer voorradig
Webshops hebben veel producten die ook weleens niet meer voorradig of niet meer verkrijgbaar zijn. Het is als e-commerce website belangrijk dat je hier goed mee omgaat. Er zijn vier mogelijke acties die je kunt ondernemen als een product niet meer op voorraad of niet meer verkrijgbaar is:
- Komt het product weer op voorraad? Laat de pagina dan online staan
- Scoort een product hoog in de zoekresultaten? Bied alternatieve producten aan op de pagina
- Keert de pagina niet terug? En er zijn geen externe links naar de pagina? Voeg een 410-code toe zodat Google de pagina uit de index verwijdert
- Keert de pagina niet terug? En er zijn wel externe links naar de pagina? Stel dan een 301-redirect in naar een relevant product of categorie
Hou het bij dit soort pagina’s simpel. Ga niet moeilijk doen met tijdelijke 302-redirects of canonical tags.
#15 Informatieve zoekfase
Onze laatste tip voor e-commerce websites om hoger te scoren in Google is als volgt. Richt je op de informatieve zoekfase van de klant. De klant heeft verschillende fases die hij doorgaat voordat hij gaat aankopen. De informatieve zoekfase is hierin heel belangrijk. In deze fase is de klant zich aan het oriënteren. Ze zoeken naar tips, hulp of informatie over het aankopen van het product. Als jij ervoor zorgt dat de klant jou vindt tijdens deze fase, is de kans groot dat ze het product uiteindelijk bij jou gaan aankopen.
Dit waren onze tips voor e-commerce websites om hoger te scoren in Google. Wil jij meer weten over hoger scoren in Google? Bekijk dan eens onze gids voor beginners: hoger scoren in Google.