Wanneer de conversieratio van je website laag is, is het hoog tijd om te onderzoeken waardoor dit komt. Een hoge positie in Google is niet altijd genoeg. Een nummer één positie staat niet garant voor een hoog conversiepercentage. Een website kan het verschil maken door aandachtig een plan te maken om van kijkers kopers te maken. Houd hierbij altijd het oog op de perceptie van de bezoekers. Richt je website niet in vanuit jouw producten maar op de wensen en behoeften van de klant en de unique selling propositions. Hieronder volgen 20 beginselen voor conversie optimalisatie.

1. Wie bevinden zich in de doelgroep?

Allereerst is het belangrijk om de doelgroep te bepalen. Wie kopen er uiteindelijk de aangeboden producten en/of diensten? ‘Kopen’ is in de basis een emotionele keuze, zorg ervoor dat de site deze specifieke emoties dus ‘triggert’ die uiteindelijk leiden naar een koopbeslissing. Ook is het een tip om via Google Analytics het bezoekersgedrag te analyseren voor bezoekertrends. Het herkennen en inspelen op deze informatie zijn belangrijke ingrediënten voor conversie optimalisatie.

2. Houd de navigatie zo eenvoudig mogelijk!

Een bezochte pagina moet overeenkomen met de verwachtingen van de bezoeker. Simpel, overzichtelijk en begrijpelijk zijn hier de sleutel tot succes. Online consumenten houden niet van veel klikken. Een duidelijke navigatie zal klanten helpen met het zoeken en vinden van producten en diensten. Bekijk hieronder het voorbeeld van Zalando.nl.

Afbeelding Zalando

3. Afbeeldingen met een hoge resolutie

Afbeeldingen van producten zijn een belangrijk instrument om de klant visueel te stimuleren om tot een aankoop over te gaan. Toon producten op een hoge resolutie. Dit zorgt voor een duidelijke weergave en stimuleert het vertrouwen in een product. Een ander pluspunt is het toevoegen van een zoomfunctie op de productpagina’s.

4. Stimulerende en gedetailleerde productinformatie

Uitgebreide, interessante en complete informatie zijn belangrijke stimuli. Ikea toont de productinformatie op een duidelijke manier. Echter, dit is wel afhankelijk van de dienst of product. Niet iedere dienst en/of product vraagt om een uitgebreide omschrijving. Zie hier een voorbeeld van Ikea.nl:

Ikea afbeelding

5. Naast call-to-action knoppen ook afbeeldingen

Call-to-action knoppen zijn de toverwoorden voor conversie optimalisatie. Naast aantrekkelijke knoppen, worden pakkende afbeeldingen vaak vergeten. Voeg afbeeldingen toe die de bezoeker stimuleert om een aankoop te doen. Het is belangrijk dat de afbeeldingen overeenkomen met de aangeboden producten en dat er niet lukraak een mooie afbeelding met een ‘gratis’ of ‘uitverkoop’ tekst worden getoond. Verdiep je in de bezoeker, wat wil hij voor banners/afbeeldingen zien?

6. Maak de winkelwagen zichtbaar

De winkelwagen moet tijdens elke handeling zichtbaar en bereikbaar zijn voor de klant. Zet deze rechtsboven op de site. Het is een gewoonte voor kopers om de aankoop van producten/diensten te controleren.

7. Gratis verzendkosten

Statistieken laten zien dat het rekenen van verzendkosten de conversieratio aanzienlijk naar de knoppen helpt. Uit dit onderzoek blijkt dat 55% van de bezoekers een winkelwagen verlaat vanwege de aanwezige verzendkosten. Gratis verzenden is niet altijd mogelijk, wees dan vanaf het begin van het koopproces duidelijk welke kosten er bij een bestelling komen. Wanneer een klant dit zelf moet uitzoeken is het al te laat.

8. Niet te veel afleiding tijdens de afronding

Wanneer klanten op het punt staan om het koopproces af te ronden, is het verstandig ze niet meer af te leiden. Toon alleen informatie dat nuttig is voor de aankoop. Het toevoegen van te veel afbeeldingen, links, diverse verzendopties zorgt voor afleiding. Je wil dat de klanten converteren!

9. Laat kortingen en speciale aanbiedingen duidelijk zien

Informatie over aanbiedingen moet duidelijk zichtbaar zijn op je website. De beste plek hiervoor is de homepage. Kortingen en speciale aanbiedingen zullen bezoekers enthousiasmeren om verder te klikken en het conversieratio omhoog brengen. Bekijk onderstaand voorbeeld van de HEMA.

Op de homepage zijn aanbiedingen en prikkels specifiek voor bepaalde producten die je wilt verkopen. Het is echter ook aan te raden deze aanbiedingen op productpagina’s te plaatsen. Zo wordt de klant geprikkeld met andere vormen van het product.

#9 Afbeelding Hema

10. Duidelijke contactinformatie

De website wordt al snel ‘conversie vriendelijk’ door simpele toevoegingen zoals de contactinformatie. Wanneer je goed bereikbaar bent, on- en offline, heeft een klant meer vertrouwen en zal hij sneller overgaan tot kopen. Het aantal websites dat de contactgegevens onduidelijk (of niet) vermeldt, is aanzienlijk. Vergeet het niet!

11. Meerdere betalingsmogelijkheden

Zorg voor meerdere betalingsmogelijkheden. In Nederland is iDeal door de consument geaccepteerd als een betrouwbare betalingsmethode. Een breed variété aan betalingsmogelijkheden zorgen ervoor dat er geen klanten weggaan zonder aankoop, omdat de manier van betalen die zij prefereren er niet bij zit. In België is iDeal redelijk onbekend en gebruikt men vaker Mister Cash. Gaan we over de Atlantische oceaan dan zien we dat online aankopen in Amerika voornamelijk met een credit card worden aangeschaft. Verdiep je dus in de doelgroep!

12. Uitgebreid zoeken

Een uitgebreide zoekfunctie bevordert het navigeren van jouw (potentiële) klanten. De zoekfunctie op de website speelt een belangrijke rol in de navigatie, zeker bij grote online webshops. Een hoofdregel om de conversie omhoog te krijgen is de aanwezigheid van een simpele navigatie voor de gebruiker, een goede zoekfunctie hoort hier bij.

13. Toon productvideo’s

Productvideo’s zijn een goede aanvulling op de vorige tip. Met een video kom je nog meer tot een dialoog met de bezoeker. Creëer een eigen (persoonlijke) stijl en benoem de productvoordelen. Voor aankopen in een hoger segment is het een tip om uitgebreid de diverse functionaliteiten van een product of dienst te benoemen. Neem als voorbeeld de website van Plasmadiscounter.nl:

Plasma discounter afbeelding

14. Maak de website ‘mobiel vriendelijk’

Met het groot aantal smartphone- en tabletgebruikers  is het van belang om de website te optimaliseren voor deze gebruikers. Maak een desktopversie en een mobiele versie en maak de website toegankelijk voor een breed publiek.

15. Zorg voor een keurmerk

Keurmerken zoals Thuiswinkel Waarborg versterken het vertrouwen van de internetgebruiker in een merk of product. Plaats deze keurmerken op een prominente plek op de website. Naast keurmerken versterken logo’s, van bijvoorbeeld betalingsmethoden, ook het vertrouwen in een dienst of product. Het is een aanrader om logo’s van de betalingsmethoden op uw productpagina te tonen.

16. Reviews/testimonials

Reviews van kopers en ‘experts’ kunnen potentiële klanten net dat ene gewenste duwtje geven waardoor zij een product bestellen of op de contactknop drukken. Plaats een review als het ook daadwerkelijk om het product gaat. Maak het toegankelijk om te lezen en breng reviews van prominente klanten goed in beeld.

17. Corporate storytelling

Vaak bevatten websites een ‘over ons’ gedeelte. In dit gedeelte wordt uitgelegd wat voor diensten een bedrijf aanbiedt en/of is een stukje achtergrondinformatie leesbaar omtrent de mensen die hier werken. Zulke informatiebrokken nodigen niet uit tot lezen. Gooi het eens over een andere boeg. Stel jezelf de vraag waarom je een bepaalde dienst of product aanbiedt en wat jouw bedrijf of merk zo uniek maakt… De wie/wat/wanneer/waarom/want vragen komen hier goed van pas. Vertel het verhaal achter het bedrijf/merk en laat dit doorsijpelen in de rest van de teksten. Op die manier ontstaat er een stuk authenticiteit en dat zorgt voor een onderscheid ten opzichte van concurrenten. Dit onderscheid kan beslissend zijn als een klant meerdere aanbieders vergelijkt. Zeker een aanrader!

18. Alternatieve producten of bundels

Crosselling of upselling is een eenvoudige manier om meer verkopen te realiseren. Het is vrij eenvoudig om bij de productpagina van een omafiets onderaan de pagina een fietsslot te tonen. De webshops van Coolblue verbeteren hun conversieratio door bundels te tonen. In 60% van de gevallen koopt een klant een extra artikel, mits deze gerelateerd is aan de aankoop, op een goede manier gepresenteerd wordt en/of maximaal 60% duurder geprijsd is dan de primaire aankoop.

20 tips voor conversie optimalisatie

19. Een slogan?

Het bovenste gedeelte van een website bestaat vaak uit een witte lint waar een logo op is geplaatst plus eventuele navigatie en een zoekbalk. Naast het logo, of bij het logo, is er ruimte voor een pakkende tekst oftewel een slogan. Een slogan leent zich uitstekend voor een treffende eerste indruk bij een (potentiële) klant. Het is mogelijk om hier in een aantal woorden te vertellen wat voor diensten/producten je aanbiedt of waarom het bedrijf hier in excelleert. Gebruik deze ruimte dus!

20. Meten = weten

Bij het aansturen op een verbeterd conversieratio gaat men vaak uit van een aanname. Bij het aanpassen van een productpagina is het goed om te weten of een aanpassing daadwerkelijk het gewenste effect heeft. Bij A/B testen krijgt bezoeker A versie A (de huidige weergave) en bezoeker B versie B te zien. Aan de hand van de resultaten blijkt of een aanpassing een gewenst effect kan opleveren. Zodoende is het systematisch mogelijk om aanpassen te testen.

Naast deze 20 tips zijn er nog talloze manieren om het conversieratio omhoog te krikken. Bij conversie optimalisatie wordt de grote winst geboekt in de kleinste details. Voor al deze testen geldt: testen, meten, evalueren en eventueel bijsturen. Bij het A/B testen is belangrijk dat je rekening houdt met een representatief aantal bezoekers. Anders kunnen de testresultaten een verkleurd beeld opleveren. Iedereen zal zo zijn eigen manieren hebben om het conversieratio te verbeteren. Staat jouw tip er niet bij? Laat het dan achter in de reacties.