In de praktijk zien we dat veel bedrijven overtuigd zijn van content creatie, maar dat de kwantiteit de kwaliteit inmiddels is voorbijgestreefd. Bovendien is er weinig oog voor de vindbaarheid. Lees deze drie belangrijkste aandachtspunten voor een optimale impact tussen search en content marketing.
1. Mobile First Index update
Er zijn meer mobile en tablet users dan desktop users. In plaats van de desktop versie zal Google de mobiele versie als graadmeter gebruiken tijdens de beoordeling van een website. De mobiele versie van een website wordt dus leidend voor de manier waarop je website in de zoekresultaten wordt getoond. Zorg ervoor dat de geoptimaliseerde content ook op de mobiele versie van je website aanwezig is en goed presteert. Denk aan snelle laadtijden, goede leesbaarheid en een optimale user experience. De Mobile First Index wordt volgens het Google Webmaster Central blog vanaf 26 maart 2018 geleidelijk uitgerold. Vergeet niet om je mobile rankings nu alvast bij te houden om de impact te monitoren en hier snel op in te spelen!
2. Verschuiving in Google: van zoekresultaten naar antwoorden
Google wil niet alleen steeds beter, maar wordt ook steeds beter in het beantwoorden van vragen en het begrijpen van de zoekintentie. Dit heeft een impact op de zoekresultaten. Waar je een aantal jaar geleden op zoektermen als ‘hypotheekrente berekenen’ of ‘beste tv’ alleen pagina’s zag met zeer beknopte informatie of slechts een aantal producten, zie je nu hypotheek calculators en uitgebreide reviews. Daarnaast slokken de ‘uitgelichte’ zoekresultaten veel zichtbaarheid op en zijn deze zeer interessant om tussen te staan vanwege de hoge zichtbaarheid:
Wil je ook scoren in een ‘uitgelichte afbeelding’? Geef dan antwoord op de mogelijke vragen omtrent een topic. Denk aan antwoorden op type vragen als ‘Wat is…’ of ‘Hoe …’ Maak de antwoorden overzichtelijk, bijvoorbeeld door gebruik te maken van opsommingsbulletins of nummering.
Het beantwoorden van dit soort vragen heeft ook een toegevoegde waarde voor de bezoeker die op je website landt. Hoe relevanter de informatie, hoe sneller een bezoeker overgaat tot conversie.
3. Content distributie & inzet meerdere kanalen
Met behulp van Google Adwords is het mogelijk om zoekwoorden in Google te targeten door middel van een tekstadvertentie. De prijs voor één klik op zoektermen als ‘autoverzekering’ of ‘letselschade advocaat’ ligt al snel boven de € 10,- per klik. Je betaalt dus veel geld voor het bereiken van deze doelgroep. Wist je dat mensen die bekend zijn met je diensten of producten eerder zullen overgaan tot een aankoop of een contactmoment?
In Google Adwords is het mogelijk om een specifieke doelgroep, bijvoorbeeld bezoekers die al op de website zijn geweest + bezoekduur > 1 minuut, te targeten met een tekstadvertentie in Google.nl. Bezoekers die voldoen aan deze voorwaarden zullen sneller overgaan tot een contactmoment als ze bijvoorbeeld zoeken op ‘autoverzekering’ omdat ze al bekend zijn met je bedrijf. Door middel van content distributie via meerdere kanalen kan je er voor zorgen dat de emmer met bezoekers die voldoen aan de voorwaarden van een website bezoek + bezoekduur > 1 minuut toeneemt.
Zo kan je via Facebook of LinkedIn advertising content promoten onder de doelgroep met als doel informeren en de doelgroep via Google Adwords opnieuw targeten met een relevante advertentie. Op deze manier zet je je budget niet alleen efficiënt in maar stimuleer en creëer je ook meer vraag naar je diensten of producten. Mensen raken dus eerder bekend met je merk of bedrijf. Wees creatief en zet meerdere kanalen in om je doelen te bereiken.
Wil je beter scoren met search of heb je een vraag? Neem dan contact met ons op of laat een bericht achter in de comments. Bekijk ook onze whitepapers voor handige handleidingen en richtlijnen voor zoekmachine optimalisatie