Wanneer het op hoger scoren in Google aankomt dan kijken veel mensen alleen maar naar de ranking van de belangrijkste zoekwoorden en naar het aantal bezoekers dat er binnen komt. De belangrijkste vraag wordt vaak over het hoofd gezien, namelijk: wat leveren de bezoekers mij op?
Veel webshops hebben gemiddeld een conversiepercentage tussen de 2 á 3 procent. Heb je een lager conversiepercentage dan kan je dit vaak verklaren aan een van de volgende factoren:

  • De bezoeker bezocht je website en vond niet wat hij zocht
  • De bezoeker doet vooronderzoek voordat hij overgaat tot aankoop
  • De bezoeker haakt af bij gebrek aan vertrouwen op de website
  • De bezoeker haakt af in het bestelproces

Dit zijn natuurlijk enkele voorbeelden van redenen waarom een bezoeker de website verlaat. Deze oorzaken van deze redenen wil je voorkomen of verminderen. Gebruik onderstaande 5 tips om de conversie te verbeteren.

1. Onderzoek waar het mis gaat

Zoals we hierboven beschreven, zijn er vele redenen waarom een bezoeker ervoor kiest om niet te converteren op jouw website. Het is dus van belang dat je eerst onderzoek doet zodat je weet wat je uiteindelijk moet testen of veranderen. Je kan dit analyseren met behulp van de gegevens uit Google Analytics, maar ook door te kijken naar heatmaps van je websites, te kijken bij welke invulvelden mensen eruit stappen bij formulieren en naar exit surveys voor bezoekers die de website verlaten. Dit zijn verschillende methodes om te achterhalen wat je kan gaan testen. De volgende stap is het testen zelf.

Hieronder tref je een aantal mogelijkheden voor exit surveys:

voorbeeld exit survey 1voorbeeld exit survey 2

2. Call to action knop testen

Waar het vaak misgaat, is de call to action knop. Je wil dat bezoekers een bepaald pad aflopen en uiteindelijk hoort een klik op de call to action knop hierbij. Het is dus interessant om hiermee te gaan testen. Test het volgende:

  • De kleur
  • De tekst
  • De grootte
  • De plaats
  • De vorm

Creëer testen waarbij je verschillende variaties van de call to action knop test. Soms kan een pakkende tekst al een groot verschil maken. De kleur van de knop wordt ook vaak onderschat. Vaak blijkt dat een opvallende kleur ook zorgt voor een verhoging in het doorklikpercentage. Kortom, er zijn veel factoren die ervoor kunnen zorgen dat een bezoeker meer geneigd is om op een call to action knop te drukken. Test deze zorgvuldig!

bestelknop testen

3. Exclusiviteit creëren

Een andere populaire manier om te zorgen dat je bezoekers op je website blijven en gaan converteren is door exclusiviteit te creëren. Een mooi woord die wij hiervoor gebruiken is ‘Fear of missing out’. Ben je bijvoorbeeld een webshop die schoenen verkoopt. Ga dan testen met het tonen van de voorraad van de schoenen. Als een bezoeker bijvoorbeeld leest dat er nog maar twee paar schoenen op voorraad zijn, dan hebben zij de angst om de schoenen mis te lopen. Dit kan ervoor zorgen dat zij de schoenen op je website kopen in plaats van door te kijken. Andere testen die je kan doen zijn bijvoorbeeld:

  • Een timer die aftelt voor een kortingsactie
  • Het tonen van de voorraad op de categoriepagina.

Probeer hier ook verschillende testen te creëren en te kijken wat beter werkt voor jouw bezoekers.

exclusiviteit creëren

4. Maak de salesfunnel kleiner

Een van de eenvoudigste manieren om de conversies op jouw website te verhogen is door jouw salesfunnel te verkleinen. Uit dit onderzoek blijkt dat meer dan 25% van de ondervraagden zijn gestopt met het bestellen van een product omdat het maken van een account vereist was.

Salesfunnel verkleinen

Met het verkleinen van de salesfunnel bedoelen we dus het elimineren van onnodige stappen in het bestelproces. Zoals te veel onnodige invulvelden bij een formulier. Een andere oorzaak kan bijvoorbeeld zijn dat je te veel call to actions op de productpagina hebt staan waardoor de bezoekers stopt met bestellen omdat je te veel opties geeft.

5. Vergroot het vertrouwen op de website

De laatste tip die wij meegeven om meer rendement uit je bezoekers te halen is het verhogen van het vertrouwen op je website. Zig Ziglar, een Amerikaanse sales goeroe, zei ooit dat er vier redenen zijn waarom iemand niet bij jou koopt:

  1. Ze hebben geen behoefte aan je product
  2. Ze hebben geen geld om het product te kopen
  3. Ze hebben geen haast om het product te kopen
  4. Ze hebben geen vertrouwen in jou

Met vertrouwen bedoelen we in dit geval dat de bezoeker veilig moet worden gesteld dat als ze een aankoop bij jou doen, zij bepaalde garanties hebben:

  1. Dat ze veilig kunnen betalen
  2. Dat de website veilig is
  3. Dat de website te vertrouwen is
  4. Dat de verzending goed wordt geregeld

Om dit te vertrouwen te creëren kan je een aantal dingen doen. Voeg bijvoorbeeld het veilig betalen keurmerk toe.

online veilig betalen

Zorg daarnaast dat bezoekers altijd in contact kunnen komen met jou of met de klantenservice. Zorg dat deze gegevens in de header/footer staan.

Contactgegevens in de footer

Voeg een keurmerk toe van de thuiswinkel waarborg certificaat.

thuiswinkel waarborg

Daarnaast kan je ook het volgende toevoegen:

  • Het logo van de pakketdienst die jullie gebruiken
  • Social media buttons
  • Reviews en testimonia
  • Blogartikelen waaruit blijkt dat je een autoriteit bent in jouw vakgebied

Denk zelf ook na over het verhogen van de betrouwbaarheid van jouw website. Soms kan het ook aan het design liggen. Ziet je website eruit alsof het uit 1998 komt, dan kom je niet betrouwbaar over. Ga hiermee testen wat werkt om het vertrouwen op jouw website te verhogen zodat de twijfelende bezoekers over de streep worden getrokken. Voor conversie optimalisatie / clickrate optimisation gebruiken wij Visual Website Optimizer.

Dit waren de 5 tips om meer rendement uit jouw bezoekers te halen. Heb jij hulp nodig bij het verhogen van de conversie op jouw website, doe dan eens onze quick scan en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op!