In de wereld van zoekmachine optimalisatie heb je te maken met constante veranderingen. Hierdoor is het niet eenvoudig om bij te blijven met nieuwe updates en strategieën. Je moet altijd rekening houden met de door Google aangegeven richtlijnen en voorwaarden. Het uiteindelijk doel is dat de relevantie en de unieke waarde voor de bezoeker gewaarborgd blijft. Kortom, een betere user experience voor de bezoeker.

Door de jaren heen komen we nog steeds websites tegen waarbij we zien dat ze gebruikmaken van tactieken die niet meer voldoen aan de richtlijnen van Google. Uiteindelijk kan dit leiden tot een penalty waarbij een pagina of meerdere pagina’s binnen een domein geweerd worden van de index of dat dat je keldert van een top 10 plek naar de 5e pagina. Hieronder lees je 6 voorbeelden van hoger scoren in Google tactieken waar je anno 2017 afscheid van mag nemen.

#1 Spammen met reacties > comment spam

Je hebt het zelf waarschijnlijk wel eens gemerkt als je een blog bijhoudt. Iedere week komen er spamreacties binnen onder artikelen. De reacties bestaan over het algemeen uit een inhoudsloos berichtje met een linkje naar een website. Inmiddels is het al een aantal jaar geleden dat deze tactiek werkte, maar toch komen we geregeld linkprofielen tegen waar bedrijven nog steeds gebruikmaken van deze tactiek.

Deze tactiek werkte vroeger wel, maar tegenwoordig negeren de zoekmachines dit soort backlinks. Daarnaast zetten de meeste websites de links in reacties op no-follow. Het is dus verspilde moeite om deze tactiek nog te gebruiken. Gebruik deze tactiek dus niet en zorg er ook voor dat je website niet wordt misbruikt voor dit soort praktijken.

foute SEO tactieken

#2 Cloaking

Cloaking was tot een aantal jaar een populaire SEO techniek. Cloaking, letterlijk vertaald: het verbergen van…, houdt in dat je bepaalde elementen op een website verbergt puur en alleen om de posities in de zoekmachine te beïnvloeden. In andere woorden, een bezoeker krijgt een andere versie voorgeschoteld dan de crawler van een zoekmachine. Een populaire tactiek was om tekst in dezelfde kleur te plaatsen als de achtergrondkleur van de website. Voor de bezoeker was deze tekst niet leesbaar, maar voor de crawlers wel. In onderstaand filmpje zie je hier meer over:

Deze tactiek is een overtreding van Google Webmaster Guidelines.

#3 Anchor teksten spammen met zoekwoorden

Als je bezig bent met linkbuilding, dan weet je dat de anchor tekst van een backlink zeer belangrijk is. Google ziet graag dat links op een natuurlijke manier worden opgebouwd. Zorg dus dat als je een backlink krijgt, je niet alleen backlinks krijgt waarbij de anchor tekst alleen maar het zoekwoord bevat. Varieer hier in en gebruik langere en gevarieerde anchor teksten.

Een tip van ons, zoek een balans tussen de belangrijkste zoekwoorden en merknaam gerelateerde anchorteksten.

#4 Duplicate content

Duplicate content houdt in dat, zoals de naam het al een beetje verraad, er zich identieke content bevindt op de website. Meestal gebeurt dit omdat websites content kopiëren en plakken. Wat als gevolg heeft dat er verschillende pagina’s online komen waarop precies dezelfde tekst komt te staan. Schrijf altijd unieke content. Niet alleen om duplicate content te voorkomen, maar ook omdat je iedere pagina van toegevoegde waarde wil zijn voor de doelgroep.

We zien dit geregeld voorkomen bij bedrijven die meerdere websites over één onderwerp hebben. Wij adviseren om altijd unieke content te schrijven. Het is niet meer van deze tijd om 10 websites te kopen met verschillende zoekwoorden in de domeinnaam en vervolgens dezelfde content op deze websites te plaatsen. In zeldzame gevallen zal je op korte termijn rankings vergaren, maar op lange termijn zal je steeds verder weg zakken en geen bezoekers meer aantrekken.

duplicate content

Duplicate content komt niet alleen voor op verschillende domeinen, maar kan ook op je eigen website voorkomen. Vaak is dit niet bewust, maar ontstaat dit per ongeluk. Houd hier rekening mee en controleer regelmatig of er geen sprake is van duplicate content.

#5 Zoekwoorden vs. zoekintentie

Tot twee jaar geleden optimaliseerde de meeste bedrijven pagina’s voor één of twee zoekwoorden. Stel je had de zoekwoorden ‘relatiegeschenken’ en ‘relatiegeschenk’ dan maakte je hiervoor twee pagina’s. Vandaag de dag is het veel beter om je te richten op zoekintenties in plaats van individuele zoekwoorden. Het is dus veel beter om voor een zoekintentie één sterke pagina aan te maken. Onder een zoekintentie vallen dus meerdere relevante zoekwoorden.

Neem als voorbeeld de zoekintentie ‘relatiegeschenken’.

Het is beter om zoekwoorden met dezelfde zoekintentie te bundelen. Zoekwoorden gerelateerd aan de zoekintentie relatiegeschenken zijn bijvoorbeeld relatiegeschenk, relatiegeschenken, goedkope relatiegeschenken, bedrijfsgeschenken, relatiegeschenken kopen, etc.

#6 Backlinks in bulk kopen van lage kwaliteit websites

Linkbuilding is een van de meest bekende zoekmachine optimalisatie tactieken die er bestaat. Deze tactiek houdt in dat er backlinks naar je website komen waardoor je website hoger gaat scoren in de zoekmachines. Een linkbuilding tactiek die vroeger ontzettend goed werkte was om backlinks te kopen van kwalitatief slechte websites met puur alleen het doel om de rankings te verbeteren. Vaak van websites die adverteren met dit soort banners:

Backlinks van lage kwaliteit kopen

Dit kan tegenwoordig leiden tot een demping op de kracht van de website/pagina of dat je zelfs helemaal uit de index van de zoekmachines verdwijnt. De zoekmachines stimuleren een natuurlijke opbouw van backlinks. Houd altijd rekening met de doelgroep! Zorg dus dat je links vergaart op plekken waar de doelgroep aanwezig is en houd je linkprofiel natuurlijk en relevant.
Wij krijgen veel vragen binnen over link building. Wil je meer weten over hoe Google betaalde links evalueert? Bekijk dan onderstaande video:

Maak je gebruik van een of meerdere van bovenstaande tactieken? Overweeg dan om een andere koers te varen. Mocht je hier vragen over hebben, stuur ons dan een mailtje of laat een reactie achter!