Een continue stroom van relevante bezoekers en een webshop die zo is ingericht dat bezoekers ook daadwerkelijk overgaan tot een aankoop zijn de twee belangrijkste elementen van een succesvolle webwinkel. Als webwinkel wil je opvallen bij je doelgroep. Wees aanwezig tijdens alle fasen van de customer journey en richt je niet puur op de verkoopfase. In de verkoopfase wordt het meeste geld verdiend, maar hier is de concurrentie ook het hoogst.
Doe onderzoek naar de zoektocht van de klant. Kijk dan niet alleen naar het moment waarop de doelgroep beslist tot een aankoop over te gaan, maar kijk ook naar het eerst contactmoment, de informatiebehoefte en hoe je je kan onderscheiden als webwinkel. Bepaal per fase welk kanaal het beste is om de doelgroep te bereiken en het bezoek naar je webwinkel te verhogen.
Beste strategieën in e-commerce om je doelgroep te bereiken
Veel webshops richten zich op Google en vergeten om verder te kijken. Maak jezelf niet voor de volle 100% afhankelijk van Google en kijk ook naar andere online kanalen zoals Bing, Facebook, Marktplaats Ads of simpelweg het inkopen van advertorials op online blogs waar de doelgroep zich bevindt. Als je het bezoek naar je webshop wilt verhogen dan kan je kijken naar de volgende online strategieën:
- Google.nl – organische zoekresultaten
Dit zijn de normale zoekresultaten die te zien zijn onder de advertenties van de zoekmachine.
- Google.nl – betaalde zoekresultaten (Google Adwords)
Dit kunnen de tekstadvertenties zijn die je boven en onderaan de zoekresultaten van de zoekmachine ziet.
Maar ook de Google Shopping resultaten waar direct producten worden aangeboden. Google Shopping is zeer geschikt voor e-commerce.
- Influencers benaderen op social media
Vloggers en bloggers zijn ontzettend populair. Kijkt of leest je doelgroep vaak een vlog of een blog? Kijk of je social influencers kan inzetten om jouw content te verspreiden.
- Content plaatsen op websites waar de doelgroep actief is
Denk aan het benaderen van een blog dat dezelfde doelgroep bereikt als waar je je producten aan wilt verkopen.
Best practices per kanaal
Er zijn verschillende mogelijkheden om een kanaal in te zetten. Denk bij het inzetten van een kanaal ook weer aan de verschillende fases van de customer journey. Om per kanaal het bezoek naar je webshop te verhogen delen wij graag een aantal best practices.
Organisch verkeer (SEO)
1. Focus niet alleen op commerciële zoekwoorden, maar ook op informatieve zoekintenties.
De customer journey bestaat niet alleen uit de verkoopfase. Onderzoek de informatieve zoekintenties van de doelgroep en creëer een toegevoegde waarde voor de bezoekers. Richt je niet alleen op ‘verf kopen’, maar ook op zoekintenties zoals ‘hoe kies je de beste verf?’ of ‘tips voor schilderen woonkamer’.
2. Unieke content op productpagina’s
Veel webshops plaatsen op de productpagina’s de standaard productteksten die ze van de fabrikant krijgen opgestuurd. Zeker in een markt waarin veel dezelfde producten worden verkocht is dit een gemiste kans. Schrijf unieke content op de productpagina’s om te voorkomen dat je dezelfde content op de website hebt als de concurrenten.
3. Zoekwoordingangen creëren met behulp van filters
Creëer extra zoekwoordingangen door gebruikt te maken van filters. Denk hierbij aan:
- Merken
- Kleuren
- Maten
- Categorieën
- Materialen
Afhankelijk van het type webshop zijn er vele verschillende mogelijkheden tot filters. Door een product en filter te combineren creëer je verschillende zoekwoordingangen. Denk hierbij aan ‘witte schoenen’ of ‘Schoenen maat 44’. Het is ook mogelijk om de filters met elkaar te combineren. Denk aan ‘Zwarte Adidas’ of ‘Nike maat 45’.
Google Adwords (SEA)
1. Werk je met een groot budget of een klein budget? Het antwoord: start simple
Veel webwinkels verbranden geld op Google Adwords door direct meerdere strategieën in te zetten zoals dynamic search ads, remarketing met banners, dynamic remarketing, tekstadvertenties, Google Shopping etc. Denk na over een strategie dat werkt en bouw dit vervolgens steeds verder uit.
2. Gebruik een optimale campagnestructuur in Google Shopping
Een van de belangrijkste punten van een Google Shopping campagne is het optimaliseren van de Google Shopping feed. De feed vormt als het ware de basis voor het succes van je campagne. Bij Google Shopping is het niet mogelijk om zelf de zoekwoorden in te stellen waarop je wilt adverteren. Het is wel mogelijk om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen. Voeg eerst custom labels toe aan je Google Shopping, zodat je in de Google Adwords interface producten kunt filteren.
Vervolgens is het belangrijk om verschillende typen campagnes te maken, zodat je per campagne ook specifieke uitsluitingszoekwoorden kan toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan een generieke campagnes (autoband kopen), een merkspecifieke campagne (Michelin band) en een product georiënteerde campagne (autoband Michelin Crossclimate 16 inch). Het voordeel van deze campagnestructuur is dat je per campagne ook lijsten met uitsluitingszoekwoorden kan toevoegen. Hierdoor heb je meer controle over de zoekwoorden en kan je ook de biedingen beter managen. Hierdoor vergroot je dus je kans op een succesvolle campagne.
3. Gebruik doelgroepen (Remarketing Lists for Search Ads)
Het is mogelijk om met behulp van Google specifieke doelgroepen op te stellen. Zo kan je bijvoorbeeld een doelgroep maken van iemand die op de website is geweest, nog niet heeft geconverteerd maar in 7 dagen al wel langer dan 3 minuten op de website is geweest. Iemand die nog niet heeft gekocht maar wel al langer dan 3 minuten op de website heeft gekeken, zal sneller overgaan tot een koopbeslissing dan iemand die nog nooit je website heeft bezocht?
Het is dus veel rendabeler om meer te bieden op iemand die je website al heeft bezocht en voldoet aan bepaalde voorwaarden. De technische term hiervoor is Remarketing Lists for Search Ads (RLSA). Meer weten? Lees hier meer over ‘hoe stel je remarketing lists for searchs ads in’.
Social media
1. Gebruik influencers om je naamsbekendheid te verhogen
Het benaderen van influencers binnen je branche is een goede manier om de merkbekendheid te verhogen. De invloed van influencers op de doelgroep kan strategisch worden ingezet om de doelgroep te beïnvloeden. Influencers bestaan er in verschillende soorten en maten. Het kunnen bekende mensen zijn met een miljoenenpubliek. Maar het kunnen ook onbekende mensen zijn die een grote invloed hebben binnen een specifieke groep.
2. Advertenties specifiek op de doelgroep
Het grote voordeel van social media platformen is dat zij bijna alles weten van de doelgroep. Hierdoor kan je advertenties creëren die ontzettend specifiek gericht kunnen worden op de doelgroep. Zo kun je advertenties creëren die volledig zijn gericht op demografische factoren zoals geslacht, leeftijd. Maar ook advertenties gericht op interesses of op locatie.
3. Engagement met je doelgroep
Social media is ook een belangrijk middel om in contact te staan met je doelgroep. Veel mensen waarderen het als een webshop via social media vragen beantwoorden en contact hebben met de doelgroep. Zorg voor engagement met de doelgroep door vragen op facebook of twitter te beantwoorden. Maar zorg ook dat je goed omgaat met kritische vragen en opmerkingen. Daarnaast werkt humor ook goed bij interactie met de doelgroep.
Content publiceren op externe websites
Als je content op externe websites plaatst kan het twee doelen hebben. Het kan als doel hebben om de naamsbekendheid te verhogen of het doel hebben om conversie te verhogen. Dit soort content plaats je bijvoorbeeld op een blog waar de doelgroep actief is.
1. Content om naamsbekendheid te verhogen
Bij dit soort content is de intentie om de doelgroep te informeren over wat jouw als bedrijf onderscheidt, maar verpakt in een goed artikel. Hier ligt de focus meer op de kernwaarden van je bedrijf dan op de producten en diensten. Je kan bijvoorbeeld laten zien dat je transparant bent of dat je open staat om kennis te delen. Maar je kan ook laten zien dat je relativerend vermogen hebt met een gezonde dosis humor.
2. Content om conversie te verhogen
Bij dit soort content is de intentie om de conversie te verhogen en de doelgroep te overtuigen om voor jou te kiezen. Hier ligt de focus meer op de voordelen van je producten of diensten in plaats van de kernwaarden. Je kan hier laten zien dat jouw producten van betere kwaliteit zijn of dat je producten goedkoper zijn.
Met behulp van bovenstaande kanalen kan je het verkeer naar je website verhogen en hier tevens meer resultaat uit halen. Let op, het vertrekpunt moet altijd zijn: wie is de doelgroep? In welk opzicht kunnen we van toegevoegde waarde zijn voor de doelgroep? En hoe kunnen we de doelgroep bereiken? Wij gebruiken hiervoor het SEE-THINK-DO-CARE model als leidraad. Met dit model is het eenvoudig om de customer journey goed in kaart te brengen.