(5/9) Acquisitieoverzicht in Google Analytics

Via welke route zijn je bezoekers op je website gekomen? Vele wegen leiden naar Rome, zo leiden ook vele wegen naar je website. In de acquisitierapporten van Google Analytics kun je achterhalen welk zoekwoord of welke externe link voor extra bezoekers heeft gezorgd.

‘Acquisitie’ in Google Analytics is voor velen een interessant onderdeel van de gratis tool. Je kunt in één oogopslag zien wat de resultaten zijn van bijvoorbeeld het afgelopen half jaar. Wil je snel weten welke kanalen bezoekers hebben opgeleverd?

Ga naar: acquisitie > overzicht. De taartdiagram geeft je direct een indruk:

Wat bij het bovenstaande voorbeeld opvalt, is dat het meeste verkeer via organische zoekresultaten gekomen zijn, dus via bepaalde zoekwoorden in Google. Je kunt op deze manier bij je website nagaan welke kanalen van invloed zijn op je bezoekers.

In deze blog over acquisitie in Google Analytics gaan we alle acquisitierapporten langs.

 

Alles uit Google Analytics halen? Kies voor online marketing uitbesteden bij Search Signals.

Alle verkeer: Zoekwoorden in Google Analytics

Zoekwoorden, hoe meer je weet van SEO, hoe gekker je hier op bent. Ook Google Analytics laat zoekwoorden zien. Wel zeggen we er gelijk bij dat Google Search Console veel meer inzichten laat zien en dat de zoekwoorden data in Google Analytics summier zijn. Maar toch geeft het handige inzichten.

Kun je ontdekken welke zoekwoorden in Google Analytics voor de meeste bezoekers zorgen? Je kunt dit deels ontdekken. Google Analytics is niet de beste bron voor het ontdekken van zoekwoorden. Het overgrote deel van de data staat namelijk onder (not provided). Vind je het interessant om te zien welke zoekwoorden wél zichtbaar worden in Google Analytics? Dan kun je zeker even een kijkje nemen.

  1. Ga vanuit acquisitie naar > alle verkeer
  2. Klik op > kanalen

  3. Ga vervolgens naar > organic search
  4. Stel rechts bovenin de periode in. Voor de beste indruk kun je het beste een periode van 12 maanden selecteren
  5. Scroll naar beneden en klik op > rijen weergeven

  6. Wil je zoveel mogelijk zoekwoorden vinden, selecteer dan bijvoorbeeld 250 zoekwoorden.

Wanneer je de zoekwoorden in Google Analytics hebt ingesteld, zie je vervolgens een lijst met zoekwoorden. Op deze scoor je dus, onder andere. Ontdek het aantal gebruikers, de sessies, de sessieduur en of er daadwerkelijk een conversie is uitgekomen.

Wil je echt goed zoekwoordonderzoek doen en ontdekken via welke zoekwoorden verkeer binnenkomt, lees dan onze Google Search Console tips voor het optimale resultaat.

In Google Analytics kun je niet zien welke pagina op welk zoekwoord scoort. Hiervoor kun je Google Search Console gebruiken. Deze tool laat heel secuur zien welke URL op  welke zoekwoorden scoort. Goed nieuws: Google Analytics en Google Search Console koppelen is mogelijk.

Overige acquisitierapporten in Google Analytics

Omdat we in hoofdstuk 8 en 9 van deze serie ingaan op het koppelen van Google Ads en Google Search Console met Analytics, zullen we hier heel kort een preview laten zien van de inzichten in de acquisitierapporten.

Google Ads

Via acquisitie in Google Analytics kun je ook de Google Ads campagnes inzien. In hoofdstuk 7 van deze gids lees je exact hoe je de twee tools aan elkaar kunt koppelen en hoe je bijvoorbeeld campagnes meet.

Voor nu een korte preview: wat kun je in acquisitie > Google Ads zien?

Search Console

Bij acquisitie van Google Analytics kun je – wanneer Search Console gekoppeld is – heldere inzichten opdoen. Ontdek in dit rapport welke landingspagina’s goed scoren, welke apparaten veelvuldig worden gebruikt en welke exacte zoekwoorden de bezoekers hebben gebruikt.

Door de koppeling tussen deze twee handige tools, wordt belangrijke data gebundeld. Zorg er daarom voor dat je straks Search Console koppelt.

Sociaal

Ben je veel actief op social media of vinden anderen bijvoorbeeld jouw content interessant genoeg om te delen op een Facebook of LinkedIn account? Dan komt er ook veel verkeer binnen via social media. Ontdek of jouw inzet vruchten afwerpt.

Campagnes

Als laatste kun je in de acquisitierapporten van Google Analytics zien hoe de campagnes lopen. Door zogeheten parameters toe te voegen aan een URL, kun je bijhouden hoeveel bezoekers binnenkomen en hoe hun gedrag eruit zien. Dit noem je dus een campagne.

Via acquisitie > campagnes > alle campagnes kun je zien hoe succesvol – of niet succesvol – de campagnes zijn. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal gebruikers, sessies of de conversies. Aan de hand van je analyse kun je ervoor kiezen om de campagne te verbeteren.

 

Wij zorgen als online marketing bureau voor groei. Vraag een gratis consult aan en ontdek de kansen van jouw website!

Klaar om te winnen met je bedrijf op zoekmachines en marketplaces?

Plan een adviesgesprek