
Relevante propositie, verdieping doelgroep & big data analyse zorgt voor stijging in conversies.
Direct bovenaan in Google, meer klikken en in korte tijd nieuwe klanten. Hoe werkt dat precies en wat moet je vooral níet doen? Ontdek de mogelijkheden van adverteren op Google: vraag gratis een consult aan!
Wil je direct hoog in Google staan, dan is adverteren op Google een grote uitkomst. De Google Ads – voorheen Google AdWords- staan boven de organische zoekresultaten. Eenvoudig bovenaan staan, dat is precies wat je wilt met je website.
Adverteren op Google valt onder SEA – Search Engine Advertising. Het SEA principe in een notendop: je adverteert op een bepaald relevant zoekwoord. Google plaatst deze Google Ads boven de organische resultaten (SEO). Vervolgens betaal je per klik aan Google. Om het rendement van je Google Ads campagne te maximaliseren, is het vooral belangrijk om naar de basis van je campagne te kijken. De volgende punten zijn essentieel voor een winstgevende Google Ads campagne:
1. Prikkelende advertenties
2. Meten van conversies
3. Toevoegen van uitsluitingszoekwoorden
4. Relevante targeting qua locaties
5. Monitoring van prestaties
Wij hebben een flinke dosis aan ervaring met adverteren op Google. Daarom leggen we je graag uit hoe in Google adverteren werkt. Scroll naar beneden of klik op een van onderstaande buttons.
Wil je adverteren op Google? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEO resultaat in e-commerce, B2B & B2C.
Adverteren in de meest gebruikte zoekmachine, dat betekent grote kansen. Toch hebben veel mensen vraagtekens bij adverteren in Google. Wellicht jij ook. We lichten de 5 belangrijkste voordelen van Google ads campagnes voor je uit:
Google is de grootste zoekmachine ter wereld. Iedereen maakt hier dagelijks gebruik van. Dat betekent wanneer in Google adverteren bij je marketingstrategie behoort, je ontzettend veel potentiële klanten kunt bereiken.
Door de Ads op-en-top te optimaliseren, bereik je in korte tijd de beoogde doelgroep. Niet alleen in de Google zelf, maar via Google Shopping ads, remarketing banners, display advertenties of advertenties binnen YouTube of Gmail.
Het budget van de Google Ads kun je eenvoudig zelf beheren. Zo voorkom je dat je voor schrikbarende hoge advertentiekosten komt te staan. Bepaal zelf wat het maximale budget is en stel dit goed in.
Adverteren op Google heeft alleen succes als je de juiste doelgroep weet te bereiken. Je kunt zelf instellen waar je advertentie verschijnt en op welke locatie je je wilt richten. Vergeet ook niet om de demografische factoren aan te geven. Zo wordt je doelgroep steeds specifieker.
Grondig zoekwoordonderzoek is daarnaast van groot belang. Op welke zoekwoorden wil je adverteren en waar zoeken je potentiële klanten op?
Weet je al wat je uitsluitingszoekwoorden zijn? Doe hier de gratis big data analyse check en ontvang 25x uitsluitingszoekwoorden van onze SEA experts.
Meten is weten. Door de resultaten te analyseren kun je zien wat de Google Ads campagne je daadwerkelijk heeft opgeleverd. Belangrijk is om hier vervolgens nieuwe kansen uit te halen.
Alleen mensen die echt geïnteresseerd zijn in je diensten en/of producten zullen op je advertentie klikken. Extra gunstig dus dat je per klik betaald. Extra noodzaak dus om met het adverteren in Google zo specifiek mogelijk te zijn.
In Google adverteren zou veel geld kosten. Dat is één van de meest voorkomende angsten die mensen hebben. En dan met name bij de nieuwkomers. Deze angst is begrijpelijk. Graag leggen wij meer uit over de kosten van het adverteren in Google.
‘Wat kost het om in Google te adverteren?’ Hier is helaas geen klip-en-klaar antwoord op. Het meest onbevredigende antwoord misschien, maar de kosten hangen af van de situatie.
Aan de hand van de kosten voor één klik (cost per click/cpc) kun je wel berekenen hoeveel 100 of 500 klikken zouden kosten. Hoe? In Google en andere tools kan je zien hoeveel cpc er voor een zoekwoord gevraagd wordt.
Hoe meer concurrentie op een zoekwoord, hoe hoger de kosten per één klik. Wel kun je de kosten alsnog verlagen, door kwalitatieve advertentiecampagnes te voeren en een landingspagina van hoge kwaliteit te creëren. In deze gevallen word je beloond met lagere kosten en een betere advertentiepositie.
> Tip: zorg voor een kwalitatieve landingspagina & een geoptimaliseerde Google Ads campagne
SEO en SEA. Zoekmachine optimalisatie en zoekmachine advertenties. In het eerste opzicht zou je denken dat dit concurrenten van elkaar zijn. Toch blijkt in de praktijk dat deze twee elkaar prima aanvullen. Hoe verhouden deze twee zich tegenover elkaar?
5x voordelen Google Ads ten opzichte van SEO
SEA staat altijd boven de SEO pagina’s. Dat betekent direct opvallen. Dit geeft je website én omzet een enorme boost.
In Google adverteren betekent geen aanlooptijd en weinig investeringen. Natuurlijk zijn geoptimaliseerde advertenties essentieel, maar het opzetten van goede advertenties hoeft niet veel tijd te kosten. Als je hier in gespecialiseerd bent. Je inzet werpt direct zijn vruchten af.
Voor SEO is wel een aanlooptijd nodig. Ook is de juiste content, SEO techniek en autoriteit vereist, wil je resultaat boeken.
Betalen per klik zorgt voor veel mogelijkheden. Zo kun je zelf het budget vaststellen. Daarnaast, als je Google Ads campagne juist geoptimaliseerd is, trek je de juiste doelgroep aan.
Dat betekent meer conversies.
Wat heeft de investering je opgeleverd? De cijfers liegen er niet om. Analyseer de beschikbare data en ontdek of de advertentie zijn vruchten heeft afgeworpen. Met SEO is het minder goed te herleiden waar klanten vandaan komen en wat zij voor acties hebben uitgevoerd op je website.
Met SEA kun je veel meer factoren instellen, zodat je de juiste doelgroep in het vizier krijgt. Niet alleen demografische factoren kun je bepalen, maar ook de locatie en de tijd.
5x nadelen Google Ads ten opzichte van SEO
Adverteren op Google levert directe resultaten op, maar op de langer termijn leveren organische zoekresultaten meer verkeer op. Meer verkeer betekent meer kans op conversies.
Wil je adverteren in Google, dan blijft het altijd de vraag wat zoekwoorden per klik gaan kosten. Zoekwoorden waar veel concurrentie op zit, kunnen duur uitpakken. Is dit net het geval in je branche, dan is optimaliseren van de advertenties echt van belang. Zo weet je zeker dat je de juiste doelgroep aantrekt en dus de CPC’s er makkelijk uithaalt.
Let op: laat je niet afschrikken door hoge klikprijzen. Bereken met name wat een lead of bestellingen kan opleveren. Kijk naar het eindresultaat en reken dan terug om te kijken wat een geschikt budget is.
Stopt je Google Ads campagne, dan ben je in één keer niet meer zichtbaar in Google. Met een goede SEO strategie weet je zeker dat je goed zichtbaar blijft in Google.
Omdat je advertentie direct online staat, is het van groot belang dat deze direct perfect is. Met een SEO aanpak kun je makkelijker veranderingen doorvoeren.
Ga je adverteren op Google, dan dient de advertentie optimaal te zijn, maar ook de landingspagina. Dit wordt vaak over het hoofd gezien door bedrijven die gebruik maken van advertenties. Ben je bezig met SEO, dan is je landingspagina – als het goed is – helemaal in orde. Via adverteren op Google komen mensen binnen op de website, zorg er daarom voor dat het een warm welkom is.
Hier lees je meer over SEO uitbesteden.
Wil je adverteren op Google? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEO resultaat in e-commerce, B2B & B2C.
Je wilt zelf aan de slag met Adverteren op Google. Op hoop van zege. Pas wel op voor de volgende valkuilen:
Geen goede tekst of afbeelding in de advertentie. Niet de juiste doelgroep getarget. Zonde van het budget. Zorg voor een goed geoptimaliseerde Google Ads campagne en vergaar zo de juiste en meeste klikken.
Lukraak adverteren en maar hopen dat je zo snel mogelijk geld kunt verdienen met Google Ads. Is dit je insteek, dan kunnen wij je vertellen dat je een belangrijke stap hebt overgeslagen. Het opstellen van een strategie. Wat wil je bereiken en sluit dit aan bij de strategie van je bedrijf?
Zonde van je geld, om te betalen voor clicks, terwijl de zoekwoorden niet relevant zijn. Doe grondig zoekwoordenonderzoek en voer vervolgens de zoekwoorden in die je uit wilt sluiten. Zo bespaar je budget.
Doe hier de gratis big data analyse check en kijk hoeveel geld je binnen je huidige budget kan besparen.
Nadat de Google Ads campagne eenmaal loopt, kun je de resultaten inzien. Een veelgemaakte fout is dat deze cijfers en bevindingen onaangeroerd blijven. Laat geen kansen lopen en analyseer de rapportages nauwkeurig. Nieuwe kansen zijn er om benut te worden.
Op Google adverteren, betekent testen. Door verschillende campagnes te voeren, kun je zien welke het meest effect hebben. Durf te testen met campagnes.
Welk patroon leggen klanten af? Door te onderzoeken wat de lifetime value van een klant is, kun je een patroon vastleggen.
Weet je bijvoorbeeld dat een klant om het half jaar terugkeert en voor een X bedrag aankopen doet, dan kun je de CPA kosten hierop afstellen.
Google Ads teksten zonder USP’s – Unique Selling Points. Je ziet er vaak genoeg. Gemiste kansen, want een potentiële klant wil in een oogwenk weten wat jij te bieden hebt. Wees dus specifiek en noem de USP’s in je advertentie.
Meten is weten. Dat blijven we zeggen. De resultaten van Google Ads zijn namelijk leidend voor eventuele veranderingen en de duur van de campagne. Vaak genoeg wordt er niets met de meetbare resultaten gedaan.
Ook binnen de Google-wereld verandert er regelmatig van alles. Nieuwe biedstrategieën, nieuwe voorwaardes om minder te betalen voor cpc. Daarom is het van belang om op de hoogte te blijven van updates.
Vage advertenties, dat zorgt ervoor dat mensen minder snel klikken. Onze adverteren op Google experts weten hier gelukkig raad mee en kunnen in no-time een pakkende Google Ads campagne opstellen.
Vóor 23.59 uur besteld = morgen in huis. Bestel nu. Download het PDF. Lees hier de 30x tips. Het lijken loze woorden, maar toch triggert dit menig mens. Vaak genoeg worden CTA’s vergeten in advertenties. Gemiste kansen.
Haastige spoed is zelden goed. Snel even reclame maken op Google, dat levert geen vruchten af. Check altijd goed of je adverteert voor de juiste pagina.
Verkeerde zoekwoorden, verkeerde doelgroep. Zonde van het budget. Zorg ervoor dat de zoekwoorden en andere factoren die van invloed zijn op de doelgroep zo specifiek mogelijk zijn. Door de juiste doelgroep aan te spreken, komen alleen relevante bezoekers op je website terecht.
Veel adverteerders hebben geen idee hoe concurrenten Google adverteren aanpakken. Tijd om eens een kijkje te nemen bij de buren. Dit levert vaak interessante inzichten op. Wat doen zij en hoe kun je dit beter doen?
Zorg ervoor dat de kosten niet de pan uitrijzen. Een duidelijk Google Ads budget is van belang, zo weet je waar je aan toe bent en wat de mogelijkheden zijn.
Eindeloos doorgaan met een Google Ads campagne, dan kan zonde van de centen zijn. Stel altijd een einddatum in van de advertenties. Vervolgens kun je altijd – na een grondige evaluatie – besluiten om toch verder te gaan met deze advertentie. Of juist niet.
Heb je wel eens van de big data analyse gehoord? Wellicht heb je al niet-relevante zoekwoorden uitgesloten. Maar weet je zeker dat dit alle niet-relevante zoekwoorden zijn?
Bespaar budget door een big data analyse uit te voeren.
Een gek idee misschien, adverteren op je eigen merknaam. Toch is dit vaak een gemiste kans. Je beschermt je eigen merknaam/bedrijf tegen de advertenties van concurrenten. Daarnaast kost het vaak slechts een paar cent per klik.
Een landingspagina dat er rommelig uitziet, weinig informatie aanbiedt en bezoekers eerder afschrikt dan welkom heet. Zorg voor een professionele en nette uitstraling op de landingspagina. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe minder je betaalt per klik.
Presteert je advertentie beter op de 1e of juist op de 4e advertentiepositie? Test het en kijk wat voordeliger is? Of juist veel meer conversiewaarde oplevert.
Handmatige CPC-biedingen, Doel CPA, Doel ROAS of ECPC. Er zijn inmiddels verschillende biedstrategieën in omloop. Elke strategie heeft weer zijn eigen voordelen. Veel adverteerders staren zich dood op één bekende manier van adverteren en lopen hierdoor kansen mis.
Het is zeker de moeite waard om maandelijks je advertenties te optimaliseren. Denk aan het monitoren van de biedingen of het A/B testen van de advertenties.
Wordt er op je advertentie geklikt, kampt je landingspagina met snelheidsproblemen. Een trage website is geen optimale ervaring voor je bezoeker en daarnaast bestaat er een grotere kans dat je meer kosten per klikt moet betalen wanneer de paginasnelheid traag is.
Welke advertentie werkt wel, welke niet. A/B testen is heel belangrijk. Zo ontdek je namelijk wat voor type Google Ads campagnes wel en niet aanslaan. Dit testen wordt helaas vaak overgeslagen.
Binnen een week tonnen aan omzet. Dat is misschien een overdreven voorbeeld, maar dat geeft wel op een gekscherende manier weer hoe er over Google Ads gedacht kan worden. Vaak hebben starters te hoge verwachtingen met een te laag budget.
Google Ads heeft ook leertijd nodig. Gun deze manier van adverteren daarom de tijd. Neem als richtlijn 1 á 2 maanden.
Chapeau. Je hebt het artikel van ruim 2000 woorden door geploeterd. Wil je graag adverteren op Google, maar wil je zeker weten dat de Google Ads efficiënt worden ingericht? Wij helpen je graag verder met het inrichten en uitvoeren van de Google Ads campagnes.
5x voordelen van Google Ads uitbesteden aan onze experts
1. Directe groei in leads of omzet
2. Zichtbaarheid onder de doelgroep
3. Nieuwe kansen en inzichten van experts
4. 7+ jaar expertise
5. Besparen op je huidige budget
Wil je alle voordelen weten over onze SEA diensten? Lees hier meer over de voordelen van Google Ads uitbesteden.
Wil je adverteren op Google? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEO resultaat in e-commerce, B2B & B2C.