Bij veel webshops zijn afbeeldingen het ondergeschoven kindje. De focus ligt vaak op de tekstuele content en het design van de website. Echter zijn de afbeeldingen hier ook een belangrijk onderdeel van. De juiste afbeeldingen en deze optimaliseren maken of kraken het online succes van jouw webshop. Onderzoek wijst uit dat er een aantal belangrijke factoren zijn wanneer klanten online shoppen en op de productpagina terechtkomen. En niet geheel verrassend staat de kwaliteit van productafbeeldingen op nummer één:
- Kwaliteit van productafbeeldingen
- Producten bekijken in verschillende kleuren
- Andere perspectieven van producten
- Inzoomen op de afbeelding
- Productinformatie
Zoals je ziet zijn 4 van de 5 belangrijkste punten direct gerelateerd aan afbeeldingen als het aankomt op het beslissen over een aankoop. Genoeg reden dus om goed na te denken over welke afbeeldingen je gebruikt.
Niet alleen productafbeeldingen
En als we het hebben over afbeeldingen optimaliseren voor je webshop, dan hebben we het niet alleen over productafbeeldingen. Er zijn ook sfeerafbeeldingen, productcategorieafbeeldingen en blogafbeeldingen die zeer belangrijk zijn. De bezoekers komen namelijk vaak niet binnen op de productpagina, maar op categoriepagina’s, blogartikelen of andere landingspagina’s. Het optimaliseren van een afbeelding op elke pagina is ontzettend belangrijk voor het succes van je webshop. Als voorbeeld hieronder de productcategorieafbeeldingen van Coolblue
Zijn er ook nadelen?
Maar zijn er ook nadelen als het aankomt op afbeeldingen van hoge kwaliteit. Een kwaliteitsafbeelding met een hoge resolutie kan er namelijk voor zorgen dat de laadsnelheid van de pagina verslechterd. Een hoge resolutie afbeelding kan namelijk veel MB’s bevatten waardoor het langer duurt tot de afbeelding is geladen. Upload een afbeelding dan ook nooit in een hogere resolutie dan nodig.
Best practices voor afbeelding optimalisatie
Het belang van goede afbeeldingen is nu wel duidelijk. De volgende stap is ervoor zorgen dat de afbeeldingen geoptimaliseerd zijn. Hier zijn een aantal best practices voor het optimaliseren van de afbeeldingen voor je webshop
- Gebruik de juiste bestandsnamen
Afbeeldingen zijn belangrijk. De zoekmachines weten dit ook. Zij kijken bij afbeeldingen dan ook naar bestandsnamen. Zorg dat je de afbeelding omschrijft in de bestandsnaam zodat de zoekmachine weet wat voor afbeelding het is.
- Gebruik de juiste alt tag
De alt tag van een afbeelding is eigenlijk in het leven geroepen om een alternatieve tekst te laten zien als een afbeelding niet goed kan worden geladen. Maar daarnaast heeft het ook een toegevoegde waarde voor zoekmachine optimalisatie. De alt tag bij een afbeelding helpt de zoekmachines bij het begrijpen van de afbeelding. Het moet prioriteit zijn bij afbeeldingoptimalisatie om te zorgen dat de alt tag bij elke afbeelding op je website klopt en geoptimaliseerd is.
- Zorg voor context rondom de afbeelding
Zoekmachines kijken ook naar de content rondom afbeelding om te begrijpen waar dit over gaat. In dat opzicht gedragen ze zich hetzelfde als een normale bezoeker. Tekst onder de afbeelding kan er dus voor zorgen dat de zoekmachine de afbeelding beter begrijpt en het zorgt ook nog eens voor een betere gebruikerservaring.
Voorbeeld context onder afbeelding
- Verklein de bestandsgrootte van de afbeeldingen
Dit punt is vooral belangrijk voor de laadtijd van je landingspagina’s. Afbeeldingen zijn van toegevoegde waarde op je website. Afbeeldingen die er te lang over doen om te laden kunnen nadelig zijn voor je website. Want realiseer je het volgende:
-
- Meeste bezoekers wachten maar 3 seconden voordat de website geladen
- Op mobiel wachten bezoekers 5 seconden
- Pagina snelheid is een ranking factor van Google
Afbeeldingen die er te lang over doen om te laden zijn vaak veel te groot. Het is belangrijk om de bestandsgrootte van de afbeelding te verkleinen.
- Gebruik afbeeldingen van de juiste kwaliteit
Het is natuurlijk een lastige afweging. Ene moment moet je zorgen dat de bestandsgrootte van een afbeelding niet te groot is, het andere moment moet je weer zorgen dat de afbeelding van zo hoog mogelijke kwaliteit is wat ervoor zorgt dat de bestandsgrootte weer groter wordt. Kies daarom voor een afbeelding die goed genoeg zijn voor het doel dat ze moeten dienen. Het heeft geen zin om afbeelding met een resolutie van 2500×1500 pixels te uploaden als de website maar 250×150 pixels toont.
- Zorg dat de afbeeldingen geschikt zijn voor de mobiele website
De mobiele website wordt voor zoekmachines steeds belangrijker. De Mobile First Index maakt de mobiele websites zelfs belangrijker dan de desktop websites. Dit betekent dat afbeeldingen ook geschikt moeten zijn voor mobiele apparaten. Zorg er daarom voor dat afbeeldingen responsive zijn en mee schaalt met het beeld van het apparaat waarmee de website wordt bezocht.
Optimaliseer je afbeeldingen nu
Er zijn dus volop mogelijkheden om snelle en grote stappen te maken als het aankomt op afbeeldingoptimalisatie. Gebruik niet alleen de best practices die we hierboven hebben beschreven, maar gebruik ook het lijstje aan het begin van het artikel om een optimale gebruikerservaring te creëren voor jouw bezoekers:
- Kwaliteit van productafbeeldingen
- Producten bekijken in verschillende kleuren
- Andere perspectieven van producten
- Inzoomen op de afbeelding
Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van afbeeldingen voor jouw webshop of heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op of laat een comment achter!