B2B Google Ads gids: Genereer meer leads en omzet vanuit Ads!

Het is allang geen geheim meer. Hoe sterker en gerichter je betaalde campagnes zijn, hoe meer kliks dit oplevert. Met als eindresultaat: meer betalende klanten. Lees alles over een succesvolle campagne in deze B2B Google Ads Gids.

B2B & Google Ads: Floreer online

Als adverteerder bepaal je zelf de zoekwoorden en betaal je pas wanneer er op een advertentie geklikt wordt. Simpel en effectief, toch? Effectief zeker, maar voor velen helemaal nog niet zo eenvoudig. Gebruik deze google Ads Gids om Google Ads te implementeren als marketingstrategie.

 

Liever het gehele artikel in PDF formaat in je e-mail ontvangen?

Implementeer Google Ads als marketingstrategie en sta al snel in contact met de influencers van vandaag en de beslissers van morgen. Ben je klaar voor een sterke groei van omzet en winst voor je B2B-bedrijf? Met deze Google Ads gids maak je een doeltreffende campagne die je helpt om als bedrijf te groeien. Ook:

  • Leer je waarom SEO ook voor B2B-bedrijven belangrijk is
  • Kom je achter het geheim van een succesvolle B2B SEO strategie

Lees hier 25+ redenen voor Google Ads uitbesteden.

Gratis Google Ads consult bij een ervaren bureau? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEA resultaat in e-commerce & B2C.

Maar voor we beginnen: wat is Google Ads voor B2B precies?

Grote kans dat je wel eens een Googleadvertentie hebt gezien. En misschien ook hebt aangeklikt. En met jou vele anderen. De zoekmachine website heeft een enorm groot bereik met haar 5 miljard zoekopdrachten per dag. Net zoals haar advertentieplatvorm Google Ads.

google-ads-b2b-gids

Door gebruik te maken van dit effectieve marketingkanaal bereik ook jij honderden – wat zeggen we, duizenden – potentiële klanten. En het leuke is: je kunt websiteverkeer stimuleren én sturen. Ontvang meer telefoontjes, verhoog je winkelbezoek en kom in contact met goed passende zakelijke klanten die zoeken naar producten en diensten die jij aanbiedt.

VOORDELEN GOOGLE ADS

Wordt kaper op de kust. Geniet van de voordelen van Google Ads marketingstrategie en zie je bedrijf groeien. Deze Google Ads gids levert je handvatten op waarmee jij een doeltreffende advertentiestructuur opzet waar menig B2B-bedrijf met argusogen naar zal kijken. Met het volgen van deze Google Ads gids profiteer jij van de volgende voordelen:

  • De kosten zijn beheersbaar
  • Je kunt extra verkopen op een snelle manier
  • Het is mogelijk om verschillende campagnes naast elkaar te laten lopen
  • Google Ads geeft duidelijke prestatie inzichten waar je op kunt optimaliseren
  • Er zijn goede remarketing mogelijkheden
  • Je kunt zowel lokaal als landelijk klanten bereiken

Gratis Google Ads consult bij een ervaren bureau? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEA resultaat in e-commerce & B2C.

10 tips voor een effectieve direct toepasbare B2B Google Ads strategie

Belangrijk om in je achterhoofd te houden is dat het beslissingsproces voor B2B klanten heel anders verloopt dan voor B2C klanten. Waar B2C klanten nogal eens een impulsaankoop doen is dat niet denkbaar voor B2B klanten. Zakelijke klanten doen uitgebreid vooronderzoek en moeten nogal eens overleggen plegen binnen verschillende lagen van de organisatie. Het beslissingsproces duurt hierdoor langer, maar is wél gerichter. Doordat je te maken hebt met klanten met enige expertise is het van groot belang hierop in te spelen. Doe je dit juist, dan zullen jouw potentiële B2B klanten sneller overgaan tot conversie. Tijd dus om jouw content af te stemmen op deze gerichte zakelijk bezoeker. Met deze 10 tips leid jij het websiteverkeer in goede banen:

1.     Weet waarop je mikt

Wanneer je niet weet waar je je pijlers richt, is het lastig de roos te raken. Bedenk van de voren welke strategie jij inzet om (nieuwe) klanten te vinden en te behouden. Wil je meer naamsbekendheid realiseren? Voel je meer voor nieuwe leads? Of wil je nieuwe orderaanvragen ontvangen? Welk doel je ook nastreeft, richt je advertenties hierop in.

b2b-google-ads-gids

2.     Stel de juiste biedoptie in

De biedstrategie die je hanteert hangt altijd af van je campagnedoelstelling. Wil je meer naamsbekendheid onder je zakelijke doelgroep? Dan is het verstandig om gebruik te maken van CPM. Deze methode stelt je in staat om een vast bedrag per duizend advertentievertoningen in te stellen. Zo worden er specifieke advertentieposities geselecteerd waarop advertenties worden weergegeven. Andere bieding strategieën voor de B2B markt zijn:

  • CPC: Wil je verkeer naar je website genereren middels je campagne? Dan focus je je op klikken. CPC is dan een goede biedingsoptie
  • CPV: wil je de product of merkoverweging vergroten door middel van je video-advertentie? Kies dan voor CPV. Dit is óók een juiste biedingsstrategie wanneer je het aantal interacties met video-advertenties wil vergroten. Net als CPM
  • Geautomatiseerde biedstrategie? Er zijn diverse geautomatiseerde biedstrategieën waarbij je Google de biedingen laat doen. Neem als voorbeeld de doel CPA biedstrategie (cost per acquisition).

google-ads-gids-b2b-doel-cpa

3.     Kijk naar je concurrenten

Alvorens je advertentie creëert, kijk je naar je concurrenten. De truc bij het opzetten van een goede campagne is zorgen dat je je concurrenten voor bent of er tenminste voor zorgt dat je iets beters ontwikkelt voor jouw doelpubliek.

Focus je bij de concurrentieanalyse op een doelzoekwoord en maak een top 3 van de best presterende websites in dezelfde branche. Analyseer hun structuur, hun flow, hun taalgebruik en onderzoek daarbij hun leesbaarheid. Kopiëren hoeft niet. Wees origineel, zakelijk én creatief om boven de concurrenten uit te steken.

4.     Target de juiste doelgroep

Wat zonde. Heb je veel tijd gespendeerd aan het inrichten van je campagne, blijkt dat je vooral veel websitebezoeken en bestellingen ontvangt van particulieren. Hier was het je niet om te doen. Zorg ervoor dat je de juiste doelgroep target voor jouw product of merk. Waar je dat eerst kon doen door bestaande in-market doelgroepen mee te nemen in je advertentie – waardoor je je advertentie kon richten op gebruikers als ‘zakelijke professionals’ of ‘zakelijke reizigers’ – kun je je nu richten op specifiekere branches. Google Ads introduceerde onlangs B2B search audiences.  Hiermee kun jij effectief waardoor jouw advertenties alleen getoond worden aan goed passende klanten die je zelf uitkiest. En niet aan personen die met enig succes jouw zoekwoorden intikken. Wanneer je de juiste doelgroep bereikt, leidt dit tot meer hoogwaardige leads en lagere kosten per click.

google-ads-gids-b2b-doelgroepen

In Google Ads kun je zelf een doelgroep targeten die zich in een specifieke branche bevinden. Denk hierbij o.a. aan de productiesector, de financiële branche en de onderwijssector. Om te bepalen welke sectoren en bedrijfsgroottes voor jou van belang zijn, inventariseert Google jouw huidige campagnes. Zo wordt er gekeken hoe bepaalde campagnes scoren door naar het aantal clicks te kijken en het conversiepercentage.

Aan jou om met deze informatie te analyseren welke doelgroepen wel of juist niet interessant zijn.

5.     Directe conversie & focus op ondersteunende zoekwoorden (indirecte conversie)

Wanneer je bij een B2B bedrijf werkt, zul je het geheid kennen. Voor zoekwoorden die dicht bij een conversie staan, zul je meer Cost-Per-Click (CPC) moeten betalen. In plaats van je budget er op deze manier doorheen te jagen, kun je op zoek gaan naar zoekwoorden die een bredere intentie targeten.

Ga in plaats van in te spelen op brede zoekwoorden, op zoek naar long-tail zoekwoorden en krijg bezoek van die zakelijke professionals waar jij je advertentie op inricht. Long-tail zoekwoorden zijn specifiek en bestaan vaak uit meer dan 3 woorden. Voordelen van het gebruik van long-tail keywords zijn:

  • Ze hebben een hogere conversieratio
  • Ze spelen in op een specifieke intentie
  • Ze hebben een lagere CPC

Gratis Google Ads consult bij een ervaren bureau? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEA resultaat in e-commerce & B2C.

6.     Stel een overzichtelijke campagnestructuur in

Essentieel is een heldere campagnestructuur. Dit heeft namelijk grootste invloed op jouw eigen account. Bovendien leg je met een goede structuur de basis voor een gemakkelijk te analyseren en te optimaliseren campagne.

De volgende stap is per campagne advertentiegroepen maken die een sterke relatie hebben met je zoekwoorden. Door op deze manier vorm te geven aan je campagnestructuur zorg jij voor een hogere relevantie van je advertentiegroepen en zoekwoorden. Dit leidt uiteindelijk tot relevantere advertenties.

7.     Een relevante bestemmingspagina

Natuurlijk. Het creëren van een optimale advertentie is belangrijk. Perfecte zoekwoorden, perfecte advertenties en nóg perfectere biedingen ontstaan niet zomaar. Hier stop je tijd en energie in. Zorg ervoor dat je minstens net zoveel energie stopt in het realiseren van een optimale landingspagina. Je Google Ads advertentie kan namelijk pas optimaal presenteren wanneer deze is gekoppeld aan een net zo optimale landingspagina. De website is immers de plek waar conversies plaatsvinden. Zorg er daarom voor dat de landingspagina relevant is voor Google. Dit doe je door het opnemen van relevante keywords en informatie op je landingspagina. Grote kans dat Google dan eerder geneigd zal zijn om jouw advertentie hoger op de SERP te laten verschijnen.

b2b-google-ads-gids-zoekwoorden-zoeken

8.     Maak budget vrij voor meer ruimte en extra click ad extensions

Een hogere kwaliteitsscore voor je advertentie. Klinkt dat niet als muziek in de oren?

Dacht het wel. Richt jouw advertentie daarom in met ad extensions zodat je je selling proposition meer onder de aandacht brengt van zakelijke bezoekers. Door deze snippets aan je advertentie toe te voegen koop je automatisch meer ruimte in. Ruimte die je kunt vullen met contactgegevens. Of een FAQ. Deze ruimte leent zich ook optimaal voor verschillende type content voor meer interactie met de klant. Denk hierbij aan links die de klant direct leiden naar de juiste plaats op de website. Door het toevoegen van deze ad extensions zorg je naast het verhogen van je selling proposition ook voor een hogere Click Trough Rate (CTR) en kwaliteitsscore van je advertentie.

9.     Blijf je advertenties optimaliseren

Wanneer je een advertentie op poten zet, kun je niet achteroverleunen. Was het maar waar. Na het ontwikkelen van een campagne, blijf je met verschillende technieken je advertentie monitoren en optimaliseren. Maak inzichtelijk welke ad copy de hoogste CTR behaalt zodat jij relevante websitebezoekers aantrekt. Door de volgende technieken maak jij een verschil tussen je eigen advertentie en die van je concurrenten:

  • A/B testing
  • Advertentierotering

Alhoewel je in B2B meestal geen online etalage hebt waar je je waar specialistische of technische waar stalt en de B2B-koper niet emotioneel is, betekent dit niet dat je geen nieuwe ontwerpen of formaten kunt proberen om te testen wat wel en niet werkt.

Dit geldt ook voor het ontwikkelen van B2B advertenties. Door A/B testing  op jouw campagne los te laten, kun jij conversies optimaliseren. Naast de bestaande data van de oorspronkelijke pagina/advertentie (versie A) creëer jij een mooie tegenhanger (versie B). Wanneer blijkt dat versie B zorgt voor meer verkeer, leads en transacties dan is dat hét onweerlegbare bewijs om de website of de pagina te optimaliseren.

10.     Zet ad retargeting in voor nieuwsgierige B2B klanten

Het beslissingsproces voor B2B-kopers is gedeeltelijk anders dan het koopproces van B2C klanten. B2B kopers blijven langer hangen in de beginfase van het koopproces. Slim is het om je relevante zakelijke klanten juist dáár te strikken. Focus je net als Google op het See-Think-Do-Care model om waardevolle zakelijke klantrelaties aan te gaan.

google-ads-gids-b2b-see-think-do-care-model

Soms bereik je zakelijke klanten in een later stadium van het See-Think-Do-Care model. Uit onderzoek blijkt dat potentiële klanten immers zeven keer in aanraking moeten komen met jouw marketing alvorens ze overgaan tot conversie. Help je zakelijke klanten een beetje door ze de juiste richting op te duwen met ad remarketing. Richt je op hen die eerder betrokken waren bij je website en achtervolg hen via cookies op het web door hen gerichte remarketing ads aan te bieden. Hoe?

Door websitebezoekers te segmenteren op basis van de door hen bezochte pagina’s. Stel hierbij wel een maximaal aantal vertoningen. Niets is vervelender dan dagenlang achtervolgd te worden met advertenties wanneer je als B2B koper de aankoopfase succesvol hebt afgerond. Een ideale remarketing ad biedt de bezoeker een:

  • Whitepaper
  • E-book
  • Kortingscode
  • Quickscan

Gratis Google Ads consult bij een ervaren bureau? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEA resultaat in e-commerce & B2C.

“Hoe meet ik de resultaten van mijn Google Ad advertentie?”

Wanneer je bovenstaande tips uit de B2B Google Ads gids ter harte neemt bij het maken van je B2B advertentiecampagne, kom je niet bedrogen uit. Toch stopt het werk niet na het creëren van je advertentie. Nadat je advertentie in de lucht is, gaat je werk door. En hoe. Je analyseert, verbetert en analyseert opnieuw. Soms om tot de conclusie te komen dat versie B van je A/B advertentie test beter werkt en soms om nóg meer succes te halen uit je huidige campagne.

Dit doe je natuurlijk allemaal in Google Analytics. Hét platvorm met eindeloze data die de statistieken van een website gedetailleerd weergeeft. Maar nu komt de aap uit de mouw: hoe interpreteer je die data? En hoe gebruik je deze data om je website, kanalen én je advertenties te optimaliseren?

Google Analytics geeft je toegang tot zóveel data, dat wij ons kunnen voorstellen dat je soms de weg kwijtraakt. Zelfs als ervaren B2B professional. Het interpreteren van deze cijfers en daar met relevante content op inspelen is nu eenmaal een vak apart. Gelukkig kunnen wij dat als geen ander.

google-ads-gids-b2b-doelen

Resultaten van Search Signals in B2B Google Ads

Krijg meer inzicht in je gegevens en leer hoe je ze beter kunt beheren. Dit doe je door Google Analytics gewoon te gebruiken en al doende te leren. Het nadeel is dat dit tijd kost. En tijd is spaarzaam. Desondanks toch benieuwd naar hoe je het beste kunt inspelen op de behoefte van je zakelijke klant? Richt je dan eens op dat waar je goed in bent en besteed de Google Ads handelingen en de hierop volgende activiteiten dan uit aan een online marketingbureau. Wij bieden je zakelijke insights zodat jij je klant nóg beter begrijpt.

Wanneer je in zee gaat met Search Signals worden je Googleadvertenties naar een hoger niveau getild. En dat niet alleen. Je geniet ook van:

  • Relevantere websitebezoekers
  • Meer omzet een verhoging in conversie
  • Tijd en kosten worden bespaard: wij werken efficiënt en effectief

Lees hier meer over de voordelen van onze Google Ads specialisten.

Gratis Google Ads consult bij een ervaren bureau? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEA resultaat in e-commerce & B2C.