B2B SEO gids: zo kun je online efficiënt groeien

Concurrenten die je steeds maar voorblijven of zelfs inhalen, het is een doorn in het oog. Goed nieuws: met deze B2B SEO gids kun je efficiënt groeien en Google meer dan tevreden houden.

Voor we starten: wat is B2B SEO?

Search Engine Optimization (in het kort: SEO) is voor iedere onderneming belangrijk. Dat je deze gids hebt opengeslagen zegt al genoeg. Hoogstwaarschijnlijk ben je werkzaam in de B2B branche en wil je je website hoger laten ranken in Google. Dat is precies waar deze B2B SEO gids over gaat. Dus, hold on.

B2B SEO is een online marketing strategie die al vele ondernemers heeft geholpen om als bedrijf verder te groeien naar de volgende stap en meer in contact te komen met de doelgroep.

 

Liever het gehele artikel in PDF formaat in je e-mail ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Belangrijkste verschillen tussen B2B SEO en B2C SEO

Of er een verschil is tussen B2B en B2C? Jazeker. Wil je het heel oppervlakkig houden, dan kun je zeggen: B2B richt zich op bedrijven en B2C richt zich op consumenten.

Dat is natuurlijk erg kort door de bocht. Er zijn namelijk belangrijke verschillen tussen B2B SEO en B2C SEO die je strategie beïnvloeden:

Speerpunten B2B SEO

  • Relatief lage maandelijkse zoekvolumes in vergelijking met B2C
  • Richt zich op veel zoekwoorden met laag volume (long tail / niche zoekwoorden)
  • Zoekwoorden hebben een hoge CPC à gemiddelde aanschafprijs / verkoopprijs is hoger in vergelijking met B2C
  • Op dit moment komt het geregeld voor dat de contentstrategie gericht is op het communiceren van de diensten (dienstgeoriënteerd) p.v. op de voordelen / antwoorden / oplossingen / vragen van de klant
  • Content gefocust op niche doelgroep(en)
  • Tijd tot aanvraag (lead) is langer in vergelijking met B2C
  • Content voegt meer toe
  • Publiceert content om potentiële klanten te helpen
  • Weinig tot geen reclame op social media

Speerpunten B2C SEO

  • Hogere maandelijkse zoekvolumes in vergelijking met B2B
  • Richt zich op zoekwoorden met hoog zoekvolume
  • Zoekwoorden hebben een lage CPC
  • Content gefocust op een brede doelgroep
  • Tijd tot bestelling of aanvraag is korter in vergelijking met B2B

Gratis SEO consult bij een ervaren bureau? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEO resultaat in e-commerce & B2C.

10 tips voor een effectieve B2B SEO strategie die je direct kan toepassen

Wil je zichtbaar zijn voor je potentiële klanten – bedrijven in dit geval – dan is het van groot belang dat je een effectieve SEO strategie hebt. Het laatste wat je wilt, is dat jouw product of dienst slecht vindbaar is in Google.

Wij zijn expert in het uitdenken en uitwerken van een effectieve B2B SEO strategie. Deze B2B SEO gids is ontwikkeld om de waarde van online voor jou in kaart te brengen en daarnaast een idee te geven waar je met een online strategie kan starten.

Wij hebben diverse B2B bedrijven geholpen bij het realiseren van meer leads. Niet alleen door te groeien, maar ook door kosten te besparen op de huidige inzet van online marketing strategieën.

 

Tip #1: Bepaal de bedrijfsdoelen

Ieder bedrijf heeft doelen. Zo ook die van jou. Voordat je echt begint aan het verbeteren van de SEO strategie van je bedrijf, is het van cruciaal belang dat je een duidelijk SEO-doel voor ogen hebt.

Het doel van je bedrijf strookt met het doel van je SEO marketingstrategie. En vice versa. Om het concreet te maken, blikken we vooruit op de komende 12 maanden.

  • Wat wil je de komende 12 maanden bereiken met je bedrijf?
  • Wat wil je in de komende 12 maanden bereiken met de contentmarketing?

Bijvoorbeeld:

  • Verhoogde naamsbekendheid onder X (X = doelgroep)
  • Verbeterde vindbaarheid op een specifieke set van zoekwoorden
  • Realiseren van meer leads op het gebied van SEO / Google Ads / Social advertising

 

Tip #2: Vul het See – Think – Do – Care model in

Het SEE-THINK-DO-CARE model maakt de informatiebehoefte per fase inzichtelijk. De buyer persona (zie tip 3) legt een reis af voordat deze overgaat tot een aankoop of akkoord. Vul dit model in om de doelgroep per fase goed te kunnen begrijpen:

  • SEE-fase:

De doelgroep is zich nog niet bewust van het probleem. → Bewustwording

  • THINK-fase:

De doelgroep zoekt nu bewust naar informatie → Oriëntatiefase

  • DO-fase:

De doelgroep vergelijkt diverse partijen → Beslissingsfase

  • CARE-fase:

De nieuwe klant wordt een terugkerende klant → Nazorg/binding

 

 

Tip #3: Maak je eigen buyer persona

Wil je goed de behoefte van je doelgroep inschatten, dan helpt het om een fictieve buyer persona te maken. Deze persoon staat centraal voor de doelgroep. Wat is zijn of haar behoefte? Hoe kan je deze persoon het best bereiken?

Met HubSpot’s free Make My Persona tool kun je heel specifiek je eigen B2B buyer persona maken.

Onderwerpen die helpen met het vormgeven van de buyer persona zijn:

  • Leeftijdsgroep
  • Opleidingsniveau
  • Communicatiemiddel voorkeur
  • Bedrijfstak
  • Grootte bedrijf
  • Functie
  • Benodigde tools tijdens werkzaamheden
  • Effect van hun werkzaamheden

Nadat de buyer persona is uitgewerkt, kun je je per fase én per behoefte verder verdiepen in je doelgroep. Vul het buyer persona schema in en ontdek wat voor content nodig is.

 

Gratis SEO consult bij een ervaren bureau? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEO resultaat in e-commerce & B2C.

Tip #4: Gebruik de juiste zoekwoorden

Om hoog te ranken in de zoekmachine, is het belangrijk dat je de juiste zoekwoorden gebruikt. Voor B2B content is het essentieel dat je niet voor de hoog scorende zoekwoorden kiest, maar voor de long-tail-keywords.

Hoe specifieker je zoekwoord is, hoe meer kans dat je hoger scoort in Google en de juiste bezoekers aantrekt.

‘Geschil aandeelhouders’ is een specifiek zoekwoord met minder zoekvolume, maar wel meer potentie. Alleen ‘aandeelhouders’ als zoekwoord levert veel meer volume op, maar dit zoekwoord is dan ook meteen veel minder relevant en veel te breed.

Hoe vaak je een keyword gebruikt, heeft zeker invloed op de vindbaarheid. Toch is het hier oppassen geblazen. Google houdt er niet van als de content spammerig wordt.

Schrijf daarom je tekst vooral voor je klant en gebruik de zoekwoorden op een natuurlijke manier.

 

Tip #5: Analyseer de huidige content

Heb je al content op je landingspagina staan, dan is het interessant om dit even door te nemen én te verbeteren. De volgende punten zijn onder andere belangrijk voor B2B SEO content:

  • Zoekwoorden worden regelmatig en op een natuurlijke manier gebruikt
  • De inhoud is waardevol en helpt de klant verder in het proces
  • De content is 100% origineel en vlot geschreven
  • De opmaak is overzichtelijk en makkelijk scannend te lezen
  • Afbeeldingen ondersteunen de tekst

Google gebruikt onder andere de term E-A-T om de inhoud van je content te checken:

  • E xpertise: laat zien dat je een expert in je vak bent. Zorg voor betrouwbare en klantvriendelijke content. Gebruik vaktermen en plaats met regelmaat nieuwe content. Zo weet Google dat je up-to-date bent.
  • A utoritative: bewijs dat je website autoriteit heeft. Dit kun je onder andere doen door externe links van sterke websites te verdienen (links: zie tip 9). Reviews en keurmerken verhogen ook de autoriteit.
  • T rustworthy: is je website betrouwbaar, dan scoor je hoger in Google. Zorg ervoor dat je een SSL certificaat hebt, uitgebreide contactgegevens en reviews. Ook beoordeelt Google de betrouwbaarheid aan de hand van de betrouwbare links.

 

Tip #6: Optimaliseer de product- en servicepagina

Zorg ervoor dat elke landingspagina uniek geschreven is. Voor 100%. Anders ontstaat er duplicate content en dit wordt afgestraft door Google. Hoe unieker je content, hoe hoger je rankt.

Soms zie je pagina’s met weinig of geen content. 50 woorden, misschien 100. Gemiste kans! Zorg voor waardevolle content. Analyseer de hoeveelheid content van je concurrenten of gebruik als richtlijn minimaal 500 woorden.

Wil je echt uitgebreider schrijven en voor de 1000 of 2000 woorden gaan? Zorg ervoor dat elke zin waarde toevoegt. Verdiep je in de wensen van de doelgroep en speel hier op in.

En mooie bijkomstigheid: hoe meer woorden, hoe meer zoekwoorden je kunt toevoegen zonder je klanten te spammen.

Om de pagina nóg verder te optimaliseren, zet de zoekwoorden op een strategische plek:

  • Verwerk de zoekwoorden in de H1 titel
  • Plaats het zoekwoord in de URL
  • Gebruik variaties van het hoofdzoekwoord
  • Schrijf unieke meta descriptions en meta titel, mét zoekwoord
  • Plaats de zoekwoorden met name in de eerste alinea. Op een natuurlijke manier

Gratis SEO consult bij een ervaren bureau? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEO resultaat in e-commerce & B2C.

Tip #7: Maak je eigen content kalender

Regelmatig nieuwe content creëren. Zo verhoog je de betrouwbaarheid van je website. Voor Google, maar ook voor je klanten. Wanneer ze een nieuwe vraag hebben zullen ze sneller op zoek gaan naar je website.

Zorg voor overzicht, maak gebruik van een content kalender. Hier kun je inplannen wanneer je nieuw content gaat creëren en wanneer je het wilt publiceren en promoten.

In een complete content kalender staan onderwerpen als:

  • Thema/titel
  • Content-type (eBook, PDF, blog)
  • Doelgroep
  • Fase
  • Doel
  • Welke keywords

Extra tip: houd rekening met speciale dagen. Hier kun je op inspelen met je content. Plaats dit ook in de content kalender.

 

Tip #8: Bepaal de manier van promoten

Je B2B SEO content is op-en-top geschreven. Tijd om te plaatsen én te promoten. Afhankelijk per sector en doelgroep is het belangrijk om de manier van promoten hierop af te stemmen. Is de doelgroep actief op LinkedIn? Dan kun je het overwegen om op op LinkedIn je artikel promoten.

Via deze kanalen kun je effectief adverteren en promoten:

  • Banner advertenties (display advertising)
  • Google Ads (tekstadvertenties)
  • LinkedIn
  • E-mail marketing

 

Tip #9: Creëer waardevolle links naar je pagina

Wil je succes boeken met SEO voor bedrijven, dan is linkbuilding een absolute vereiste. Bekende bedrijven creëren automatisch natuurlijke links, omdat zij een voorbeeldfunctie hebben. Magazines / vakbladen en influencers refereren sneller naar deze sites.

Om de authority van je website te verbeteren, is het belangrijk dat je betrouwbare links genereerd. Links kopen of op een andere illegale manier verkrijgen wordt afgestraft door Google.

Hoe zorg je dan wél voor waardevolle links?

  • Schrijf waardevolle content met nieuwswaarde. Benader andere websites met de vraag of ze een uniek geschreven stuk hierover willen plaatsen. Bespaar deze websites tijd door het artikel zelf alvast te schrijven. Let op: deze websites dienen wel relevant te zijn voor jouw branche.
  • Zorg voor interessante content en bouw een groot volgschare op, zodat lezers uit zichzelf naar je artikel gaan linken.
  • Speel in op actualiteiten (bijvoorbeeld door een interview) en zorg ervoor dat andere websites naar je bevindingen linken

 

Tip #10: Zorg voor een snelle website (technische SEO)

Na 9 tips over SEO content voor bedrijven, nu een waardevolle technische SEO tip uit onze B2B SEO gids. Je kunt namelijk prachtige en de meest klantvriendelijke teksten schrijven zonder hoog te ranken.

Meerdere technische factoren kunnen invloed hebben op het uitblijven van hoge rankings. Één van de meest belangrijke factoren is de snelheid van je website. Google plaatst snelle websites namelijk hoger in de rankings dan trage websites.

Dat Google trage websites afstraft is heel logisch, want een pagina dat maar niet wilt laden is heel vervelend. Sterker nog in 2021 zal de laadtijd nog zwaarder gaan meetellen (bron: Google Webmaster Central Blog) Verbeter daarom de snelheid van je website. Zowel voor computers, tablets als de mobiele versie.

Gratis SEO consult bij een ervaren bureau? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEO resultaat in e-commerce & B2C.

“Hoe meet ik de resultaten van de B2B SEO werkzaamheden in Google Analytics?

Je hebt alle tips uit de B2B SEO gids opgevolgd. Na alle inspanning wil je natuurlijk weten wat SEO voor je bedrijf heeft opgeleverd. Dit kun je heel eenvoudig inzichtelijk krijgen met een tool als Google Analytics.

Welke online kanalen hebben de meeste bezoekers aangetrokken en wat is het gedrag van deze bezoekers? Wanneer dit inzichtelijk is, kun je handig inspelen op het gedrag van de klant.

 

Standaardinstellingen bij Google Analytics

De volgende statistieken staan standaard ingesteld bij Google Analytics:

  • Sessies: het aantal bezoeken naar de website
  • Bouncepercentage: hoeveel bezoekers zonder enige interactie de website direct verlaat
  • Pagina/sessie: hoeveel pagina’s een bezoeker bezocht heeft tijdens een sessie in een bepaalde tijd. Deze periode kun je helemaal zelf instellen in Google Analytics
  • Gemiddelde sessieduur: de gemiddelde tijd dat de bezoekers op de pagina zijn gebleven

Deze 4 punten zijn handig om te weten. Maar, als bedrijf zijnde wil je weten wat het uiteindelijk heeft opgeleverd. De conversies. Goed nieuws: dit kun je meten in Google Analytics

 

Ideaal voor B2B bedrijven: meet conversiedoelen in Google Analytics

In Google Analytics kun je conversiedoelen instellen. Vervolgens kun je in een bepaalde tijdbestek deze conversies meten. Wat voor conversiedoelen kun je zoals instellen in Google Analytics?

In bovenstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een aantal conversiedoelen. Ga na welke conversies je wilt kunnen meten. Zo kun je eenvoudig zien of de B2B seo content effect heeft gehad.

Gratis SEO consult bij een ervaren bureau? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEO resultaat in e-commerce & B2C.

Resultaten van Search Signals in B2B SEO

Deze B2B SEO gids is een handige leidraad voor bedrijven. De basis voor goede SEO content is gelegd nadat je deze stappen hebt uitgevoerd.

Meer groei kan bij uitstek gerealiseerd worden met goede B2B SEO. Wij zijn specialist in het SEO optimaliseren van B2B websites. Een samenwerking met Search Signals levert het volgende op:

Pluspunt   Snelle samenwerking met ons team aan specialisten

Pluspunt   Meer omzet door SEO vriendelijke website en content

Pluspunt   Tijd en kosten worden bespaart: wij werken efficiënt en effectief

Pluspunt   Klant- en gebruikersvriendelijke website

Wij hebben meer dan 7 jaar ervaring met het opzetten van contentstrategieën voor B2B. Zelfs de meest ‘taaie’ en ingewikkelde onderwerpen kunnen wij laten scoren. Bekijk hier onze B2B cases voor een advocatenkantoor in de Randstad en een bedrijf dat internationale productcertificeringen begeleidt.

Gratis SEO consult bij een ervaren bureau? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEO resultaat in e-commerce & B2C.