In het derde deel van onze big data reeks duiken we dieper in de kansen voor SEA. We weten nu wat het nut van big data is, wat voor data we kunnen verzamelen en met elkaar kunnen combineren.

De eerste delen van de big data serie vind je hier:

Onze volgende delen in de big data serie vind je hier:

Nu is het tijd om te kijken wat voor waardevolle inzichten je in de praktijk kunt krijgen. Inzichten die je kunt gebruiken om je SEA strategie te optimaliseren.

Welke data heb je nodig?

Even een korte recap van de data die je nodig hebt om deze analyses te kunnen uitvoeren:

Google Ads data:

  • Zoektermen
  • Klikken
  • Vertoningen
  • Conversies
  • Kosten
  • Conversie waarde

big data serie 3 ads data

 

Gratis: big data analyse

 

Bespaar budget op je Google Ads campagnes

Laten we beginnen met een van meest interessantste analyse die je kunt uitvoeren. Met deze analyse is het doel om budget te besparen.

De belangrijkste vraag die je vooraf kan stellen is  ‘weet ik op hoeveel niet relevante zoektermen ik adverteer?’. Waarschijnlijk heb je geen antwoord op deze vraag. Mocht dit er wel zijn, stel jezelf dan de volgende vraag ‘hoeveel budget spendeer ik op niet relevante zoektermen?’.

Een waarschijnlijke conclusie die je kan trekken, is dat je niet in beeld hebt op hoeveel niet relevante zoekwoorden je adverteert en hoeveel budget hieraan opgaat. Met behulp van een big data analyse kunnen we dit inzichtelijk maken.

Om niet relevante zoektermen te identificeren is het belangrijk dat je de zoektocht goed begint. Bepaal van te voren een aantal KPI’s waaraan zoekwoorden moeten voldoen. Dit helpt jou met het identificeren van niet relevante zoektermen. Je kunt dan vanuit verschillende invalshoeken aan de slag gaan. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Zoektermen die geen conversies opleveren, maar te veel kosten
  • Zoektermen die te weinig omzetwaarde hebben t.o.v. de kosten
  • Zoektermen die na X klikken nog geen conversies hebben
  • Zoektermen die veel vertoningen hebben, maar weinig klikken (lage CTR)

Dit zijn al een aantal methodes waarop je niet relevante zoekwoorden kunt identificeren. Met behulp van een big data tool kun je dit op grote schaal doen.

big data serie 3 big data sea voorbeeld

Bespaar 1.000+ euro’s & verhoog het rendement van je Google ads campagnes

Een van de grote voordelen van een big data analyse is dat je budget kunt besparen op je campagnes. Dit bespaarde budget kun je vervolgens weer hergebruiken. Door het budget goed in te zetten kun je er zelfs geld mee verdienen.

Budget herinvesteren in sterk converterende zoekwoorden in een Google Ads campagne

Door het budget te gebruiken in conversie verhogende zoekwoorden kun je met behulp van big data zelfs geld verdienen. Identificeer met behulp van je big data analyse welke zoekwoorden goed converteren.

big data serie 3 big data sea converterende zoekwoorden

Door te herinvesteren in goed converterende zoekwoorden verhoog je het rendement van de campagnes. Meer conversies = meer omzet. Het effect dat je creëert, is dat je budget overhoudt en meer omzet genereert.

Berekening

Stel je het volgende voor:

  • Je bespaart € 5.000
  • Deze € 5.000 investeer je in sterk converterende zoekwoorden
  • Dit zorgt voor 200 extra conversies
  • Een gemiddelde conversie is € 50
  • € 50 x 200 = € 10.000

Met big data als ruggengraat van de juiste strategie kan je geld besparen én hiermee ook weer geld mee verdienen

 

Gratis: big data analyse

 

Wat mag je verwachten in het 4e deel van de big data serie

Dit was het derde deel in onze big data serie. In het volgende deel gaan we het hebben over ‘Big data & SEO’. Ook hier bekijken we hoe het resultaat uit kunnen verbeteren en geld kunnen besparen met conversie gerichte strategieën.

Hieronder vind je de vorige delen van onze big data serie:

Hieronder vind je de volgende delen van onze big data serie: