In het tweede deel van onze big data reeks gaan we het hebben over het laten samenwerken van SEO en SEA (denk aan Google Ads, LinkedIn ads, etc.) data. De beste manier waarop je de marketing kanalen van je bedrijf kunt laten samenwerken is door de databronnen aan elkaar te koppelen.

Hieronder vind je het eerste deel van onze big data serie:

De volgende delen van de big data serie vind je hier:

Door data te combineren ontdek je kansen die je anders was misgelopen. We nemen je graag mee in de manier waarop je data kunt verzamelen en wat je hier mee kunt doen.

Dataverzameling: wat voor bronnen kan je gebruiken voor SEO & Google Ads

De eerste stap is natuurlijk het verzamelen van de data. Want zonder de juiste data kun je de analyses niet optimaal uitvoeren. Belangrijke data vanuit Google Ads dat niet mag ontbreken:

  • Zoektermen
  • Klikken
  • Vertoningen
  • Conversies
  • Kosten
  • CPC
  • Conversie waardes
  • CTR

big data serie 2 ads data

Data vanuit Google Search Console die je kunt gebruiken:

  • Vertoningen
  • Klikken
  • CTR

big data serie 2 search console data

Daarnaast kan je ook de (SEO) posities van de zoekwoorden toe te voegen. Dit doe je met behulp van een rank tracker.

Als je alle data hebt verzameld, dan is de volgende stap om deze te combineren. Maak gebruik van een big data tool. Dit bespaart je een hoop tijd.

 

Gratis: big data analyse

 

Data visualiseren

Met behulp van een goede data tool is het mogelijk om je data te visualiseren. Verbind bijvoorbeeld één jaar aan Google ads data, één jaar aan Google Search Console data en de rankings met elkaar. Waarschijnlijk eindig je dan met duizenden rijen data. Met een grote website misschien wel meer dan 1.000.000+ rijen.

big data serie 2 voorbeeld big data

Zonder een big data tool is het bijna onmogelijk om deze data te analyseren. Je had het dan moeten opdelen of vele rijen met data moeten verwijderen. Oftewel je moet waarschijnlijk waardevolle data uit je dataset halen. Dit is zonde voor de analyse, want je loopt optimalisatie kansen mis.

Voor online marketing is een visualisatie van big data zeer waardevol. Om twee voorbeelden te geven:

  • Identificeer zoekwoorden die converteren in Google Ads > Hoe rank je hier organisch op?
  • Waar rank je organisch op > Bied je hier al op met je Google Ads campagne?

Deze data gedreven inzichten zijn essentieel voor een goede SEO en SEA strategie. Een van de grootste sterktes van data visualisatie is dat niemand je op je woord hoeft te geloven: je kan het gewoon laten zien aan de hand van de data.

Belangrijke vragen voor het analyseren van SEO en SEA data

Wanneer je start met je analyse en waardevolle inzichten wilt verkrijgen, dan moet je natuurlijk een goed startpunt hebben. SEO en SEA data combineren is een goede stap, maar er vervolgens concrete actiepunten uit krijgen is de volgende stap die je moet zetten.

Een goed begin is door jezelf een aantal belangrijke vragen te stellen.

  • Hoe rank ik op zoektermen die converteren in Google Ads?
  • Welke zoektermen moet ik prioriteit geven voor organische optimalisatie?
  • Hoeveel budget wordt er besteed aan niet relevante zoekwoorden?
  • Zijn er converterende zoekwoorden in Google Ads waar organisch momenteel helemaal niet op wordt gescoord?
  • Zijn er zoekwoorden waar we organisch hoog op scoren, maar nog niet op adverteren in Google Ads?

big data serie 2 voorbeeld big data 2

Blijf jezelf kritische vragen stellen. Op deze manier kom je steeds betere tot een goede SEO & SEA strategie.

Gratis: big data analyse

What’s next?

Dit was het tweede deel in onze big data serie. In het volgende deel gaan we het hebben over ‘big data en Google Ads’. We bespreken hoe je geld kan besparen en het resultaat kan vergroten.

Hieronder vind je het vorige deel van onze big data serie:

Hieronder vind je de volgende delen van onze big data serie: