Een cache is een tijdelijk opgeslagen versie van een website. De crawlers van de verschillende zoekmachines komen om de zoveel tijd langs de website en slaan dan een cache versie van de website op in de database. Het voordeel hiervan is dat crawlers niet elke keer de pagina opnieuw moeten crawlen en hierdoor gebruikers van een zoekmachine snel van relevante zoekresultaten kunnen voorzien. De resultaten die bijvoorbeeld in de zoekmachine van Google worden getoond zijn dus altijd gecachte versies van de websites.
Hoe check ik de cache versie van mijn website?
Het is mogelijk om te kijken wanneer Google voor het laatste een pagina binnen je website heeft bezocht. Typ je website in bij de zoekmachine van Google.nl en druk dan op Cache zoals op onderstaande afbeelding:
Vervolgens kom je op de website terecht en zie je de volgende melding bovenaan de pagina:
Aan de datum kan je zien wanneer Google voor het laatst een desbetreffende pagina heeft bezocht. Als er wordt geklikt op tekstversie dan kan je zien wat de Googlebot ziet wanneer het een website bezoekt. Wanneer deze versie wordt bekeken, zie je dat de Googlebot geen afbeeldingen kan lezen en alleen tekst leest. Bij het optimaliseren van een afbeelding is het van belang dat je een alt tag meegeeft aan de afbeelding.
Cache & zoekmachine optimalisatie
De crawlers komen dus eens in de zoveel tijd langs de website en tonen deze gecachte versie in de zoekmachine. Om de laadtijd van je website te verbeteren, kan je gebruikmaken van een cache plugin. Dit zorgt ervoor dat pagina’s veel sneller worden geladen, het cache slaat een kopie op van alle bestanden die nodig zijn om een pagina te laden. Het voordeel hiervan is dat niet elk bestand individueel wordt behandeld door de crawlers maar dat de cachebestanden worden gebruikt om de opgevraagde informatie te tonen.
Tip: maak je gebruik van WordPress? Test de W3 Total Cache plugin om de laadtijd van de website te verbeteren.