Bedrijf: Certification Experts
Branche: B2B
Diensten: SEO, SEA, big data analyse, conversie wireframing, tagging middels Google Tag Manager
Tooling: Power BI, Excel, Google Ads, diepte-interviews
Resultaten: + 313% stijging in MQLs
- + 313% in maandelijkse conversies
- Daling van € 75 in kosten per conversie
- + 420% stijging in CTR
- + 37% return on investment (door big data analyse)
De uitdaging: door onderscheidende propositie meer resultaat bij product certificatie
Certification Experts heeft ons benaderd om het rendement van de reeds bestaande Google Ads campagne te verbeteren. Zo waren er meerdere Google Ads campagnes actief voor zowel Europese landen als de Amerikaanse markt. Het rendement van deze campagnes + de inspanningen van de vorige online marketing partner was niet inzichtelijk.
Het was onduidelijk hoeveel ‘harde’ conversies er plaatsvonden. Relevantie = key, voor zowel de propositie van de ads, maar ook in de targeting.
Aanvalsplan: doelgroep onderzoek & big data analyse
In plaats van direct aan de slag te gaan, hebben we eerst uitgebreid de tijd genomen om de buyer journey en verschillende personsas beter in kaart te krijgen. Hierbij is er niet alleen gekeken naar het theoretisch kader, maar ook naar de verschillende waarde proposities op de website. Dit door diverse interview sessies en interne & externe analyses.
Vervolgens zijn we de input uit de onderzoeken gaan koppelen aan data. De gigantisch bulk aan data hebben we met Microsoft Power BI geanalyseerd. Uit de data analyse kwamen niet alleen nieuwe zoekwoordkansen, maar ook kansen qua budget besparing naar voren, kortom: meer relevante boodschappen voor relevante doelgroepen. Middels Google Looker Studio dashboards is het rendement van de online campagnes inzichtelijk gemaakt.
Het begrijpen van de doelgroep + gewenste identiteit van Certification Experts zorgde voor waardevolle inzichten die direct toepasbaar waren in de nieuwe online campagnes. Met behulp van de big data analyse was het tevens mogelijk om de ROI te vergroten. We geloven sterk in een doelgroep georiënteerde aanpak, zeker in B2B is dit een essentieel onderdeel.