Bedrijf: Petite Amélie
Branche: B2C e-commerce
Diensten: SEO, internationale (big data) strategie, SEA/SEO crossover tactieken, conversie wireframing
Tooling: Power BI, Excel, Google Ads, diepte-interviews
Resultaten: +571% in SEO traffic
- +130K in maandelijks SEO traffic
- +1,428 zoekwoorden in de top 10 = een stijging van +305%
- SEO traffic Nederlandse website = stijging van +571 in organisch verkeer
- Bij start van samenwerking een SEO traffic score van 22.887 & einde samenwerking: 153.624
- Zelfsturende (internationale) content teams
Naast de resultaten voor .NL hebben we ook impact gemaakt in op de SEO traffic + omzet voor .FR, .DE en CO.UK domeinen = +100K in maandelijks SEO verkeer.
De uitdaging: vindbaar zijn in zeer competitieve kindermeubelenbranche
Petite Amélie is een stijvolle webshop dat meubels, accessoires en speelgoed produceert en verkoopt voor de baby- en kinderkamer. Ze zijn actief in diverse landen met meerdere concept stores in Nederland, Frankrijk & Duitsland. Petite Amélie had zeer ambitieuze groei- en omzetdoelstellingen. Wij schrokken hier niet van, sterker nog: het bracht de echte winnaars in ons naar boven. De concurrentie is gigantisch in deze branche. Zo toont een zoekwoord zoals ‘kinderkamer’ niet alleen meerdere producten, maar is er ook sprake van uiteenlopende prijsstrategieën en kwaliteitsstandaarden.
In meerdere landen was het doel om actief in te zetten op een verbeterde positie binnen de ready-to-decide fase. In het team werden meerdere talen gesproken en de specifieke doelgroep kenmerken zijn per land verschillend. Zo was het belangrijk om niet alleen te betrekken bij de uitgestippelde strategie, maar ook te alignen bij de uitvoering hiervan.
Aanvalsplan: winnen door prio’s uit data analyse
Het maandelijkse zoekvolume binnen de kindermeubelenbranche is enorm hoog. Om ervoor te zorgen dat ons onderzoek zo efficiënt en kwalitatief mogelijk verliep, hebben we als eerste de doestellingen en insights vanuit de doelgroep per land en per team doorgenomen. Hieruit volgde een eenvoudige onepager (lees: cheat sheet) met de belangrijkste aandachtspunten. Tijdens de beginfase hebben we altijd met een schuin oog naar dit document gekeken, zodat we zeker wisten dat we qua data analyse of strategiebepaling niet uit de bocht vlogen.
Er liep al een Google Ads campagne. Onze laptops zijn zeer snel, maar hadden moeite bij het exporteren van deze data :). Zodoende schakelden we snel over naar Power BI. Middels Power BI was het mogelijk om een complexe ‘data dump’ eenvoudig te analyseren. Door deze data te cross checken met de reeds opgedane kennis was het mogelijk om de prioriteiten per fase vanuit de customer journey, maar met name op de ready-to-decide fase, te bepalen voor de SEO strategie. Daarnaast hebben we ook input geleverd omtrent de inrichting van de Google Ads campagne door de performance onder te verdelen in best performers, fast movers, opportunities, bleeders en ‘geld verbranders’.
Wij zijn echte doorzetters. Ondanks de uitdaging van het aan elkaar knopen van de grote bak aan data met doelgroepkenmerken is het ons gelukt om een zeer succesvolle contentstrategie te ontwikkelen voor Petite Amélie. We hebben meerdere beleidsdocumenten en guides ontwikkeld om de Nederlandse, Franse, Duitse en Engelse teams te trainen bij het creëren en optimaliseren van de content. Het doel was om een zelfsturend team te ontwikkelen en daar zijn we samen in geslaagd.
Naast de SEO en Google Ads strategie zijn we ook zeer betrokken geweest bij conversie wireframing (lees: uitstippelen van ‘bestel’ routes binnen het design) en strategiebepaling voor de lange termijn. Uiteindelijk is er een prachtige basis gelegd en is er een fantastische groei gerealiseerd:
Veel relevante zoekwoorden met hoge maandelijkse zoekvolumes scoren op hoge posities in de niet-betaalde (SEO) zoekresultaten: