Bevind je je in een zeer competitieve (B2B) branche? Scoor je al redelijk hoog in Google en lopen de betaalde campagnes goed, maar wil je de kosten naar beneden brengen? Content creatie oftewel content marketing vereist discipline en commitment. Kwalitatieve content is relevant, behulpzaam en meeslepend. Zoekmachines zijn hier dol op. Maar nog belangrijker: het versterkt de relatie tussen de doelgroep en je bedrijf. Wij helpen je bij iedere stap op de weg.

Van idee tot effectieve content strategie

Alles begint bij de doelgroep en de kernwaarden van jouw bedrijf. Allereerst gaan we samen achterhalen wat hetgeen is dat jouw producten of diensten zo uniek maken. Daarna kijken we samen naar de wensen en behoeftes van de doelgroep. Hierdoor krijgen we een helder beeld van de krachten van jouw bedrijf en de belangrijkste waarde van de doelgroep.

Op basis hiervan gaan we brainstormen over content ideeën. Als er voldoende ideeën zijn bedacht dan komt er een terugkoppeling om te bepalen welke ideeën het meest geschikt zijn om uit te voeren.

Bij goedkeuring van een bepaald content idee beginnen we met het creëren van een content plan. Bij het creëren van een content plan houden wij er rekening mee dat er drie fases zijn waarin je de doelgroep kan benaderen. Hiervoor gebruiken wij het SEE – THINK – DO – CARE model:

Hoger scoren met doelgerichte online marketing v2 - Search Signals

Er zijn drie fases waarin je de doelgroep kan benaderen voordat zij een product of dienst van jou aankopen. In de zien fase is de doelgroep die zich nog niet bewust is van jouw merk en nog niet van plan zijn om het product te kopen. In deze fase willen we de doelgroep bewust maken van jouw merk en het product onder de aandacht brengen. De denk fase is de doelgroep die erover nadenkt om het product te kopen en zich oriënteert op het bestaande aanbod. In deze fase willen we dat jouw merk en product opvalt als de doelgroep zich oriënteert. De doen fase is het gedeelte van de doelgroep dat van plan is om het product te kopen.

> Hier lees je meer over het SEE – THINK – DO – CARE model

Hoe werkt dit in de praktijk?

Na een aantal jaar van finetunen hebben wij een zeer effectief content marketing framework gecreëerd. Aan de hand van dit model werken wij het content plan uit en bedenken we verschillende type content. Als we nadenken over content creatie dan bekijken we dit vanuit verschillende hoeken. Denk aan het volgende:

  • Trending content
    Wat voor type content wordt graag gelezen door de doelgroep? Wat is trending?
  • Concurrentie analyse
    We analyseren de concurrentie om te kijken welke content voor hun succesvol is geweest
  • Evergreen content
    Dit type content is volledig gefocust op de grote vragen die de klant heeft
  • Seizoensgebonden content
    Veel producten zijn seizoensgebonden, het is belangrijk om hier op het goede moment op in te spelen

Als het content plan is afgerond dan volgt er nog een keer een terugkoppeling. Als we een ‘go’ krijgen, beginnen we met de distributie planning, oftewel hoe gaan we de content verspreiden?