Onverbiddelijk tikt de klok door. Je hebt nog maar twee zinnen op papier staan. Twee steengoede zinnen, dat wel. Maar, daar houdt het op. Je weet het niet meer. En dat terwijl je over 20 minuten al moet bezig zijn met het volgende stuk. Want, uurtje factuurtje. Wat doe je wanneer je de tijd voorbij ziet vliegen en je maar niet verder lijkt te komen? Met onderstaande 8 tips tackel je het grootste pijnpunt van creatief schrijven: tijdsdruk.

Vaak vloeien de zinnen moeiteloos uit je vingers, maar uitgerekend wanneer de website van je klant bijna live gaat, loop je stuk op content. Je hebt een harde deadline, dus snel schrijven én presteren is dat wat je moet doen. Hoe zorg je dat je efficiënt met je tijd omgaat? En dat er daadwerkelijk wat op papier komt? Met deze tips kom je snel heel ver.

 

Wil je meer lezen over de serie ‘Creatief schrijven’, lees dan ook deel 1.

1.     Globale structuur opzetten

Zowel zakelijke teksten als meer commerciële teksten vereisen een bepaalde structuur. Geef richting aan deze structuur en zorg dat je specifiek voor de content die jij schrijft een structuur opzet.

 

Zo help je niet alleen jezelf, zo help je ook de lezer snappen waar de tekst over gaat. Online lezers zijn koppensnellers. Richt je aandacht in eerste instantie op de koppen en zorg dat de bijbehorende teksten de lezer door de tekst heen begeleidt. Met deze opbouw geef je jezelf en de lezer een leidraad waar de tekst over gaat:

  • Kop + tot de verbeelding sprekend voordeel van product of dienst
  • Intro met spraakmakende informatie over product of dienst en de toepassing hiervan
  • Alinea waarin je voorbeelden geeft hoe een product of dienst een probleem oplost
  • Alinea met toepassing van product of dienst en de voordelen hiervan
  • Alinea waarin je acties of voordelen benoemd van een bedrijf

2. Verrassende schrijfstart

Prikkel de lezer. Hoe? Door te starten met een tot de verbeelding sprekend stijlfiguur, anekdote of situatieschets. Voor ons eigen blog over lokale vindbaarheid kozen we voor het laatste:

“Wat doe je als je verwarmingsbuizen spontaan beginnen te lekken? Je haalt je mobieltje erbij en gaat op zoek naar een loodgieter. Eén dichtbij en niet één die helemaal vanuit Groningen moet afreizen. Je leest even snel een paar reviews en besluit: de beste man moet het euvel zo snel mogelijk komen oplossen.

Heb je een loodgietersbedrijf? Dan was precies dát het moment om lokaal succes te boeken! Loop niet achter de feiten aan en maak gebruik van local SEO.”

Geef voldoende voorbeelden, vergelijkingen, beeldspraak en formuleringen die de zintuigen van de lezer verleiden. Zo kan de lezer je betoog bijna kan beleven. Start je met een verrassend begin, dan merk je ook dat jouw zin om te schrijven terugkomt. Moeite met het schrijven van een pakkende tekst? Neem eens contact op. Onze SEO tekstschrijver maakt van jouw tekst een tekst dat verleid, boeit én bindt.

3.     Schrijf nu, perfectioneer later

Schrijf en de rest komt vanzelf. Zoals Picasso eens zei: ‘inspiratie bestaat wel, maar ze komt alleen als je zit te werken.’ Een waarheid als een koe. Wanneer je begint met schrijven, zul je merken dat de ene zin de andere aanslingert. Houd daarom in gedachten dat niet alles direct perfect hoeft. Start en schrap later.

Voor een krachtige tekst gebruik je geen woord te veel. Pak onderstaande tips op voor een tekst dat niet rammelt, maar staat als een huis:

  • Schrap overbodige of te formele woorden als ‘derhalve’ en ‘dientengevolge’. Vervang deze woorden door ‘dus’ en ‘door’
  • Schrap dubbele zinnen met dezelfde betekenis
  • Verander passieve zinnen in actieve zinnen; maak van ‘we zullen je helpen een betere SEO schrijver te worden” een zin als “we helpen je een betere SEO schrijver worden”

4.     Hak je schrijfsels op

Splits je schrijftaken op in overzichtelijke stukken:

  • Begin met research naar je onderwerp
  • Bedenkt voor wie de content is
  • Maak een opzet met een intro, koppen en bijbehorende alinea’s
  • Start met schrijven
  • Optimaliseer

Als webshop eigenaar of ondernemer ben jij diegene met de meeste knowhow over je product of dienst. Soms vertaalt dat zich in een overload aan informatie op je website. En soms staat er juist te weinig informatie op je website omdat je van mening bent dat je product of dienst zichzelf verkoopt. Als online marketing bureau weten wij aan de hand van data analyse wat je beoogde doelgroep nodig heeft. Online marketing uitbesteden kan wel eens de truc zijn om krachtige teksten op je website te realiseren met als resultaat meer klanten. Klaar voor een groei in omzet? Wacht dan niet langer en maak gebruik van een SEO audit om achter de kansen van je website te komen.

5.     Omgevingsgeluid verminderen

Langs denderende vrachtwagen, tetterende collega’s en muziek. Soms komt omgevingsgeluid hard binnen. Wanneer je hier last van hebt en deze geluiden je schrijven hinderen, is het tijd voor een tegenactie. Los de hinder op door zelf een koptelefoon op te zetten met je eigen (licht instrumentale) muziek of natuurgeluiden om de omgevingsgeluiden te maskeren. Zo kun je je beter concentreren op je eigen werk.

6.     Timer aanzetten

Dat klinkt gek! Een timer aanzetten terwijl je al tijdsdruk ervaart. Toch kan je baat hebben om bepaalde onderdelen in je schrijfproces in te delen op tijd. Wanneer je over een product voor een webshop schrijft, zul je je eerst in moeten lezen. Zet de timer voor vooronderzoek en schrijf alvast enkele steekwoorden op waarmee je rekening kunt houden.

7.     Blijf schrijven (social media)

Whatsapp, e-mails, nieuwssites, social media. Als een junkie laat je je steeds weer verleiden om éven te kijken. Vreemd is dat niet. Je bent niet de enige. Onze hersenen verlangen naar een stukje beloning. In een primitief verleden waren dit besjes die je te midden van de droogte vond, nu is dat honger naar informatie. Alleen, de honger naar informatie stopt nooit; internet is inmiddels een vergaarbak van allerlei nutteloze feitjes, weetjes en onzin. Heel interessant dus. Maar genoeg reden om je telefoon te vermijden en jezelf een surfban op te leggen. Schrijven met versplinterde aandacht is namelijk helemaal niet handig wanneer je werkt onder tijdsdruk. Richt jezelf op één taak: schrijven.

8.     Stick to the story

Het is zo gemakkelijk om allerlei zijwegen in te slaan wanneer je schrijft. Maar dit is niet altijd gewenst. Zorg daarom dat je onderzoek doet vóór je gaat schrijven. Zo tackel je alvast de belangrijkste onderwerpen. Deze onderwerpen kun je vervolgens opnemen in je globale opzet.