Creatief schrijven is hét middel om een boodschap over te brengen. Voornamelijk in de marketing. Maar wat moet je als het je maar niet lukt om je boodschap mooi in te pakken?  Als het blanco beeldscherm maar terug blijft staren? Herpak jezelf.  Net als hongersnood – er is volgens wetenschappers genoeg voedsel in de wereld – is een writersblock volkomen onnodig. Laat je niet leiden door inspiratie. Ga zitten, schrijf en zie vanzelf: de ene zin zal de andere aanslingeren.

Hét grote pijnpunt van creatief willen schrijven, is wachten op inspiratie. Als je er écht niet uitkomt, kun je een overtuigende tekst schrijven ook aan ons overlaten. We zorgen dat we bij het schrijven van content niet inleveren op:

  • Begrijpelijkheid: wij schrijven kraakheldere teksten
  • Aantrekkelijkheid: onze teksten charmeren en houden de aandacht vast
  • Overtuiging: onze teksten zetten aan tot actie

Wij schrijven elke dag weer voor bezoekers van onze klanten. Zowel voor B2B als voor B2C. Hoe lukt het ons nog om origineel te zijn en te blijven? We zullen eerlijk zijn: ook wij worstelen wel eens. Maar, we komen er altijd uit. Tackel onderstaande pijnpunten en neem de regie over je teksten weer in eigen handen.

Dit is het eerste deel van een serie van 5 waarmee jij leert om de pijnpunten van creatief schrijven te tackelen. Wil je meer lezen over de serie ‘Creatief schrijven’, lees dan de volgende delen:

Deel 1/5 – Creatief schrijven: versla je pijnpunten

Deel 2/5 – Creatief schrijven: 8x manieren voor snel schrijven

Deel 3/5 – Creatief schrijven: Zo verval je niet in dezelfde zinspatronen

Deel 4/5 – Creatief schrijven: onder constructie

Deel 5/5 – Creatief schrijven: onder constructie

seo_schrijven

Vlot schrijven onder tijdsdruk: leer snel schrijven

Hoe kun je creatief schrijven, wanneer de klok je op de hielen zit? Het is een lastige. En een veelgehoord pijnpunt van iedere contentmaker. Hoe sneller je schrijft, hoe sneller je informatie kunt delen die voor je bezoekers belangrijk kunnen zijn. Een manier om hiermee om te gaan, is door een bouwplan te maken. Een globale structuur waar je van af mag wijken, maar wel één die je houvast geeft tijdens het schrijfproces.

Schrijf je een e-commerce tekst over visgraadvloeren, dan kan de opbouw van de tekst er zo uitzien:

  • Sprekende kop + uniqe selling point van het bedrijf
  • Introductietekst met uitgelicht productvoordeel voor de lezer
  • Alinea met toepassing van vloeren
  • Alinea met voordelen van visgraadvloeren
  • Alinea met ontstaansgeschiedenis van de visgraadvloer
  • Voordelen van een visgraad vloer laten leggen door het desbetreffende bedrijf

Benieuwd naar andere manieren om met tijdsdruk om te gaan als contentmaker? In de volgende blog lees je 8x manieren voor snel schrijven.

Verrassende zinsstructuren

Teksten die blijven hangen, zijn teksten met beeldspraak. Natuurlijk hoeft niet elke zin lollig uit de hoek te komen. Zorg er gewoon voor dat wat je overbrengt niet gaat kabbelen. Schrijven, en soms schrappen, kan wel eens de remedie zijn. Moeite met het schrijven van teksten voor je B2B of B2C bedrijf? SEO uitbesteden kan de oplossing zijn om je beoogde klant naar je website te leiden. Wil je het liever zelf doen. Maak dan naast de basic informatie bijzondere kwinkslagen in de tekst en kom verrassend uit de hoek door gebruik te maken van stijlfiguren als:

  • Een metafoor
    Dit stijlfiguur geeft de lezer een uitleg in een flits. Het schetst een beeld van het product, de handeling of de dienst van de klant en blijft zo beter hangen bij het publiek. Schrijf je een tekst voor een makelaarskantoor. Schrijf dan niet enkel over een droomhuis, maar over een huis dat past als een maatpak.
  • Een paradox
    Breng je boodschap net iets mooier over door een ogenschijnlijke tegenspraak in de tekst te verwerken. Een ultiem voorbeeld van een paradox is ‘schrijven is schrappen’. Natuurlijk wordt niet bedoeld dat je alle tekst kunt schrappen. Met minder woorden, kun je soms meer duidelijk maken. Haal overbodige woorden weg en maak je tekst kort en bondig.
  • Drieslag
    Zet je uitspraken meer kracht bij door een opsomming te geven van drie gelijkwaardige woorden of zinsdelen. Denk aan Hazes’ ‘met bloed, zweet en tranen’.

Leesbaar schrijven met zoekwoorden

Eén van de lastige dingen van het schrijven van webteksten is rekening houden met zoekwoorden. Je potentiële klant is op zoek naar een bepaalde dienst of een bepaald product en start zijn zoektocht op Google. Jouw website staat in de zoekresultaten. So far so good; je gebruikt de woorden in je tekst waar je doelgroep naar zoekt. Maar hoe zorg je ervoor dat je de zoekwoorden vloeiend in je tekst opneemt? Wel nu, Google houdt van natuurlijke teksten. Het is net een mens.

  • Zorg dat je teksten waar zoekwoorden instaan in het begin, midden en einde staan. Spam niet één alinea vol met zoekwoorden, maar verspreid deze over de tekst.
  • Zoekwoorden hebben vaak de neiging om onnatuurlijk te ogen. Maak dus hier en daar gebruik van tussenwoorden als ‘in’, ‘op’, ‘voor’, etc.

We kunnen ons voorstellen dat het enige moeite vergt een tekst met zoekwoorden natuurlijk te laten ogen. Gelukkig doet onze SEO tekstschrijver haast niet anders. Voor een krachtige tekst met een nog krachtigere boodschap, laat je je tekst schrijven door een SEO tekstschrijver.

Overtuigende tekst schrijven

Het is goed om je te realiseren dat internetgebruikers anders lezers zijn dan lezers van brochures, kranten en folders. Internetgebruikers zijn koppensnellers. Zorg dus ten eerste dat je koppen opvallen en dat ze de kern van de webtekst weergeven. Zie de tekst als een omgekeerde piramide: de belangrijkste informatie komt eerst. In de eerste alinea is het je taak om te verleiden. Zo trigger jij je bezoekers om verder te lezen:

  • Begin eens met de conclusie
  • Start met een anekdote
  • Maak een mooie metaforische vergelijking

In de volgende serie blogs, gaan we dieper in op elk pijnpunt binnen creatief schrijven. Maak je los van vaste formuleringen, tijdsdruk en writersblocks. Met onze pijnpunten reeks, zorgen wij er weer voor dat je je schrijversspieren aan het werk zet.