Google Analytics is een zeer nuttige tool waarmee verschillende statistieken van een website worden bijgehouden. Het is mogelijk om meerdere doelen bij te houden. Het bijhouden van het aantal contactaanvragen is het meest ingesteld doel. Wist je dat je nog veel meer kan meten?

Wat is het belang van doelen in Google Analytics?

Met behulp van het instellen van doelen is het mogelijk om de prestaties van verschillende elementen binnen een website te meten. Deze data kan je gebruiken om de website te verbeteren of bijvoorbeeld de prestaties van de website te vergelijken met andere periodes van het jaar. Daarnaast wordt er in Google Analytics bij ieder doel een conversiepercentage getoond, het percentage van het totaal aantal bezoekers dat een doel bereikt. Met behulp van het conversiepercentage is het mogelijk om in een snelle blik te zien welke online kanalen (bijvoorbeeld organisch bezoeker, bezoekers uit betaald adverteren, etc.) de meeste conversies scoren.

Het conversiepercentage is ook handig tijdens het toekennen van budgetten voor online marketing. Als je ziet dat er uit de niet-betaalde zoekresultaten veel meer conversie binnenkomt t.o.v. de Facebook advertising campagne dan is het een goed idee om meer budget toe te kennen aan zoekmachine optimalisatie werkzaamheden.

In andere woorden, als de doelen in Google Analytics goed zijn ingesteld, is het een ideale manier om de prestaties van de website bij te houden.

Wat voor soort doelen kan je instellen?

Een doel in Google Analytics is meer dan alleen verkoopcijfers. De doelen die in Google Analytics worden bijgehouden zijn heel divers, zo kan je bijvoorbeeld de volgende doelen instellen:

– Het totaal aantal aanvragen via een contactformulier
– Het totaal aantal offerte aanvragen
– Het totaal aanmeldingen van een nieuwsbrief

Stel je wil het totaal aantal aanvragen via het contactformulier bijhouden. Het makkelijkste is om dan een bedankpagina te creëren dat aan een bezoeker wordt getoond als een contactformulier succesvol is ingevuld en verstuurd.

Simpel gezegd telt Google Analytics een conversie als volgt: iedereen die een bedankpagina bereikt heeft succesvol een contactformulier ingevuld en dit telt als één conversie.

Hoe stel je doelen in?

Het is in Google Analytics mogelijk om in totaal 20 doelen in stellen. Alleen de gebruikers met beheerdersrechten van een website hebben de mogelijkheid om doelen in te stellen. In 6 stappen stel je jouw eigen conversiedoel in.

Stap 1: Login bij Google Analytics en ga naar ‘beheerder

Doelen-instellen-in-Google-Analytics

Stap 2: Ga bij ‘Weergave’ en bij ‘alle websitegegevens’ druk je op ‘Doelen

Doelen-instellen-in-Google-Analytics-2

Stap 3: Er opent een nieuwe pagina en hier druk je ‘+ NIEUW DOEL

Doelen-instellen-in-Google-Analytics-3

Stap 4. Je gaat nu het doel aanmaken. Kies voor ‘Aangepast’ en druk daarna op ‘Doorgaan

Doelen-instellen-in-Google-Analytics-4

Stap 5: Doelbeschrijving
Bij de doelbeschrijving geef je een naam aan het doel. In dit geval noemen wij het doel ‘Bedankpagina contactformulier’. Bij ‘Doelruimte-ID’ laat je het op ‘Doel-ID 1/doelset 1’ staan. Bij ‘Type‘ kies je in dit geval voor ‘Bestemming’. Vervolgens kies je voor ‘Doorgaan’.

Doelen-instellen-in-Google-Analytics-5

Stap 6: Doeldetails
Bij Doeldetails geef je aan dat de bestemming gelijk is aan de bedankpagina die tevoorschijn komt nadat bezoekers het contactformulier hebben ingevuld. In dit geval kan ‘Waarde’ en ‘Trechter’ uit blijven staan. Vervolgens heb je een mogelijkheid om het doel te verifiëren aan de hand van de gegevens van de afgelopen zeven dagen om te controleren of deze goed is ingesteld. Vervolgens druk je op ‘Opslaan’ en heb je het doel ingesteld.

Doelen-instellen-in-Google-Analytics-6

Nu het doel is ingesteld, is het een kwestie van tijd tot er meetbare resultaten komen. De resultaten zijn terug te vinden in Google Analytics onder ‘Conversies’ en ‘Doelen’. Het duurt meestal één á twee dagen voor de eerste resultaten zichtbaar zijn. Wil je kijken of je jouw conversiedoel op de juiste manier hebt ingevuld? Vul zelf een contactformulier in en kijk of je dit kan terugvinden in Google Analytics.