E-commerce SEO gids: zo realiseer je meer omzet voor je webwinkel

Zo snel mogelijk groeien en meer rendement behalen. Welke webwinkel heeft dat niet voor ogen? Helaas, dit gaat niet vanzelf. Althans. Bij de meeste e-commerce bedrijven betekent groeien óók hard werken.

Start met groeien: zo verbeter je de SEO vindbaarheid voor je webwinkel

Grote kans dat jij zo’n harde werker bent. Heb je een relatief nieuwe webshop, is de groei – helaas – gestagneerd óf gaan de zaken heel erg goed en wil je doorgroeien naar de volgende fase?

Wat ook de situatie van je webshop is, blijf je verdiepen in e-commerce SEO. Ofwel: zoekmachineoptimalisatie voor webshops. Óók je concurrenten zijn namelijk bezig met het optimaliseren van e-commerce SEO.

In deze e-commerce SEO gids geven wij je handige tools en tips, zodat je webshop hoger gaat ranking in Google. En, zodat bezoekers je webshop vinden en van bezoeker in klant veranderen.

We behandelen de volgende punten:

  • Zoekwoorden onderzoek: het startpunt van een e-commerce SEO traject
  • Bereik meer met content: van homepage tot productpage
  • Heldere winkelroute voor de consument: van bezoeker tot klant
  • e-commerce SEO & techniek: bouw een sterk fundament
  • Laat je expertise zien: het effect van link building
  • Voorkom negatieve signalen naar Google

Gratis SEO consult bij een ervaren bureau? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEO resultaat in e-commerce & B2C.

We beginnen met zoekwoorden onderzoek…

Ook jij ontkomt er niet aan. Voordat je begint met het optimaliseren van je webshop is onderzoek doen cruciaal. In dit geval gaat het om zoekwoordenonderzoek.

Gelukkig zijn er – naast handige tips van onze zijde – een aantal betrouwbare tools. Deze helpen je verder in het vinden van de juiste zoekwoorden.

Liever het gehele artikel in PDF formaat in je e-mail ontvangen?

#1: Tools voor zoekwoordenonderzoek

Er zijn verschillende tools in omloop om de e-commerce SEO te verbeteren. Elke tool heeft zo zijn voordelen, dus bepaal zelf welke het meest overeenkomt met je wensen.

Hier een greep uit ideale E-commerce SEO tools:

e-commerce seo gids semrush voorbeeld

Tip: Het verschilt per branche en product wat een ‘hoog zoekvolume’ of een ‘laag zoekvolume’ is. Onderzoek wat een gemiddeld maandelijks zoekvolume is voor de producten in je webshop en creëer zo voor jezelf een realistisch beeld.

Dit kun je zien in de doorsnee zoekwoorden tools:

  • Zoekwoordsuggesties
  • Zoekvolume (hoe vaak er per maand op gezocht wordt)
  • Keyword Difficulty (hoeveel concurrentie er op het zoekwoord is)
  • Vragen met zoekwoord: wat voor vragen stellen mensen over dit zoekwoord?

Vaak kun je nog doorklikken om te zien welke websites het best ranken voor het betreffende zoekwoord. Om de e-commerce SEO te verbeteren is het altijd helpend om te zien hoe concurrenten het aanpakken. Vraag jezelf altijd af: hoe kunnen wij dit beter doen?

#2: Long-tail en gerelateerde keywords

Zojuist heb je een zoekwoord gezien van één globaal woord. Dat betekent veel zoekvolume, maar óók veel concurrentie en een veel te brede doelgroep.

Wees specifiek en gebruik daarom zoveel mogelijk ‘long-tail zoekwoorden’. Dat kan bijvoorbeeld zijn: ‘houten zonnebril op sterkte’ of ‘sporthorloge met hartslagmeter zwart’.

Het voordeel hiervan is dat je de juiste doelgroep op je pagina krijgt. Én er bestaat meer kans dat je in de top 10 komt te staan, omdat er op long-tail keywords minder concurrentie zit dan op algemene zoekwoorden.

Google vindt het trouwens fijn als je ook gerelateerde zoekwoorden gebruikt. Dus wanneer je een sporthorloge wilt verkopen, dan gebruik je zoekwoorden als ‘gezondheid verbeteren’, ‘hardlopen’, ‘sportschoenen’ en ‘waterdicht’. Zo kan Google beter begrijpen waar de pagina over gaat.

Gratis SEO consult bij een ervaren bureau? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEO resultaat in e-commerce & B2C.

Bereik meer met content: van homepage tot productpage

Nu je weet hoe je de juiste zoekwoorden kunt gebruiken voor e-commerce SEO, is het tijd om dit toe te passen. Hoe zorg je ervoor dat elke pagina blijft groeien?

#1: Investeer in productpagina én categoriepagina

Een veelvoorkomende fout is om je alleen op de productpagina focussen. Natuurlijk wordt hier de aankoop gedaan en het goud verdiend. Maar de categorie- en subcategoriepagina is net zo belangrijk.

Investeer in zowel de homepage, categoriepagina als in de productpagina.

Je kijkt met vragende ogen naar het scherm: ‘waarom zou je tijd spenderen aan de categoriepagina?!’

Op de categoriepagina kun je waardevolle content toevoegen. Gebruik de juiste zoekwoorden, maar geef ook specifieke en helpende informatie voor de klant. Met klantvriendelijkheid scoor je veel punten bij Google.

En, zorg ervoor dat de tekst uniek is. Dus níet gekopieerd van de leverancier en al helemaal niet van de concurrent.

#2: Verdieping in de doelgroep: zo creëer je waardevolle content

Nu specifiek. Hoe zorg je ervoor dat de tekst het lezen waard is? Hier een paar handvatten die je gaan helpen om waardevolle content te creëren:

  • Verplaats je in de klant: wat willen zij weten? Wat helpt hen verder?
  • Noem het zoekwoord in de titel
  • Gebruik long-tail variaties, synoniemen en verwante zoekwoorden
  • Gebruik duidelijke tussenkoppen met triggerende woorden
  • Maak een mooi lijstje met opsommingtekens: overzicht!

Heldere winkelroute voor de consument: van bezoeker tot klant

Dat de indeling van de website belangrijk is, heb je vast zelf ook al ondervonden. Een onoverzichtelijke en te drukke pagina zorgt ervoor dat we door de bomen het bos niet meer kunnen zien.

Klantvriendelijk, eenvoudig en overzichtelijk. Dat vind je zelf ook prettig als je een andere website bezoekt. Toch?

Tip: Zorg ervoor dat elke pagina maximaal drie klikken van de homepage verwijderd is. Keep it simple. Zo houd je overzicht. Daarnaast kan Google de pagina beter vinden en indexeren. En, hoe verder een pagina verwijderd is van de homepage, hoe minder autoriteit deze pagina heeft.

Gratis SEO consult bij een ervaren bureau? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEO resultaat in e-commerce & B2C.

E-commerce SEO & techniek: bouw een sterk fundament

De aandacht van je bezoekers trekken. Dat is voor jou als verkoper maar al te interessant. En dat begrijpen wij als online marketing bureau volledig. Maar hoe zorg je ervoor dat zowel de bezoeker als Google himself getriggerd wordt?

Bouw een sterk fundament. Zorg dat techniek van de website zoekmachinevriendelijk is.

#1: Optimaliseer de URL-structur

Zorg voor korte en specifieke URL’S. Zo weet niet alleen de potentiële klant, maar ook Google waar de pagina over gaat. Lange en ingewikkelde URL’s kan Google écht niet waarderen, dus houd het kort en duidelijk.

Voor jezelf is het handig om consistent te werk te gaan. Noem bij voorkeur de categoriepagina in de URL. Dus:

Homepage.nl/omafietsen

Om duplicate content issues te voorkomen is het advies om voor productpagina’s niet de categorieën te noemen, maar direct de URL er achter te plakken. Als voorbeeld:

Homepage.nl/boretti-carbone-bbq-small

In plaats van:

Homepage.nl/tuin/bbq-en-accessoires/boretti-carbone-bbq-small

#2: Optimaliseer de meta titles, description en H1 kop

Zorg ervoor dat de meta titles, meta description en H1 kop e-commerce SEO proof is. Wat houden deze termen in?

  • Meta title: de titel van de pagina die in Google verschijnt.
  • Meta description: de omschrijving van de URL die in Google verschijnt
  • H1 kop: de titel op de pagina zelf

Meta titles en description voorbeeld

Wat is belangrijk bij het schrijven van de meta titles en meta descriptons?

  • Gebruik altijd de belangrijkste zoekwoorden in de zin
  • Noem specifieke USP’s (unique selling points) als: 20% korting, gratis bezorging
  • Gebruik actiewoorden als: klik hier, lees meer, ontdek hier
  • Meta title: als richtlijn niet meer dan 60 karakters
  • Meta description: niet meer dan 145 karakters

Voor de H1 kop gelden in principe dezelfde tips. Alleen is er niet een maximale lengte voor en zijn actiewoorden niet relevant. De bezoeker is immers al op de pagina.

#3: Schrijf 100% unieke product- en categorieteksten

Google vindt het belangrijk dat de tekst dié je schrijft van hoge kwaliteit is. Schrijf je de content voor Google? Dan schrijf je de content voor je klant. En visa versa.

Wat betekent dit precies?

  • Schrijf voor de klant
  • Beantwoord de mogelijke vragen van de klant
  • Noem gedetailleerde kenmerken van bijvoorbeeld het product
  • Gebruik ook synoniemen van de zoekwoorden
  • Gebruik gerelateerde zoekwoorden
  • Schrijf ten minste 400 woorden aan waardevolle content

Hoe meer en specifieker je schrijft. Hoe beter Google weet waar de pagina over gaat. Google noteert het trouwens ook als je in oude content teksten schrapt. Dit ziet hij als iets positiefs, want je verbetert kennelijk je content.

Tip: Durf te schrappen. Haal onzin uit de content. Onnodige zinnen en overmatige gespam met zoekwoorden, daar wordt de klant niet blij van. En dus Google ook niet. En visa versa.

#4: Zorg voor een goede interne linkstructuur

Een eenvoudige website heeft een eenvoudige paginastructuur. Dit is handig, want zo kun je heel makkelijk een interne linkstructuur bouwen.

Wat is een interne linkstructuur? Een interne linkstructuur zorgt ervoor dat elke pagina naar elkaar linkt. Zo wordt geen één pagina overgeslagen.

e-commerce seo gids interne linkstructuur voorbeeld

Maar wat is dan het voordeel van zo’n interne linkstructuur? Je moet het zo zien:

  • Google bezoekt de homepage
  • Google ziet linkjes naar alle categoriepagina’s
  • Google bezoekt deze linkjes
  • Op de categoriepagina’s staan nieuwe linkjes naar subcategoriepagina’s
  • Google bezoekt óók deze linkjes

Gratis SEO consult bij een ervaren bureau? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEO resultaat in e-commerce & B2C.

Laat je expertise zien: het effect van link building

Overtuig je potentiële klanten van jouw kennen en kunnen. Klanten kunnen door te googelen op je website terecht komen. Maar je kunt ook vanaf externe websites klanten binnenslepen. Hoe? Met link building.

Wat is het voordeel van linkbuilding?

  • Meer kans dat lezers op jouw website terecht komen
  • Je laat zien dat je een betrouwbare partij bent
  • Hoe meer waardevolle, externe links, hoe hoger Google je plaatst

#1: Schrijf link-waardige blogs

Interessante blogs vol tips en tricks over een bepaald product. Wie heeft daar geen oren naar? Schrijf unieke blogs voor externe en betrouwbare (!) websites.

Wat is belangrijk bij het schrijven van externe blogs?

  • Schrijf voor de klant
  • Schrijf niet vanuit je eigen onderneming, maar wel als expert
  • Vermeld subtiel een linkje naar je eigen pagina
  • Benader alléén sterke en relevante websites voor de plaatsing van de blog

#2: Ontdek welke sites naar je concurrenten linken

Hoe weet je nu naar welke websites je moet linken? Om te ontdekken welke websites benaderbaar zijn voor linkbuilding, kun je bij je concurrenten afkijken.

Een handige tool hiervoor is Majestic. Deze tool laat exact zien welke website naar jouw webshop linkt, maar ook welke websites naar je concurrenten linken.

e-commerce seo gids Majestic voorbeeld

Gratis SEO consult bij een ervaren bureau? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEO resultaat in e-commerce & B2C.

Voorkom negatieve signalen naar Google

Er zijn ook factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op de vindbaarheid van je webwinkel.

#1: Voorkom zoekwoord kannibalisatie

Beetje zonde van je tijd en inzet, als twee pagina’s ranken op hetzelfde zoekwoord. Dit wordt ook wel keyword cannibalization genoemd.

zoekwoord kannibalisatie pac-man

Zorg ervoor dat één pagina rankt voor één set van focus zoekwoorden.

#2: Verwijder duplicate content

Voor Google is duplicate content een doorn in het oog. Dezelfde teksten voor verschillende pagina’s gebruiken: een absolute no go.

Met verschillende SEO tools kun je de duplicate content eruit vissen. Verwijder de dubbele content van de andere pagina’s en zorg voor unieke content.

Tip: Heeft de duplicate content een reden, voeg dan de “noindex, follow” meta robots tag toe. Zo weet de robot van Google dat de pagina met bewuste dubbele content niet geïndexeerd hoeft te worden.

#3: Voorkom een invasie aan links vanuit startpagina’s of websites met een lage kwaliteit

Vóór Google was het vaak startpagina.nl dat als startpagina stond ingesteld. Tot begin 2010 was het nog gangbaar dat er links werden geplaatst op startpagina’s en andere directories.

Inmiddels zijn deze pagina’s dusdanig verwaarloosd en bieden ze geen toegevoegde waarde meer voor bezoekers. Vanuit dat perspectief acht Google de waarde van deze websites minder. Sterker nog, het kan een negatief signaal zijn als je te veel links vanuit startpagina’s ontvangt.

Gratis SEO consult bij een ervaren bureau? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEO resultaat in e-commerce & B2C.

Search Signals: bewezen resultaat in e-commerce SEO

Bravo. Je hebt de hele e-commerce SEO gids doorgelezen. Na het opvolgen van onze tips, is de basis voor een SEO vriendelijke e-commerce website gelegd.

Wil je e-commerce SEO liever uitbesteden, zodat je zeker weet dat het effect heeft? Wij zijn expert in het SEO optimaliseren van pagina’s. Dit levert een samenwerking met Search Signals op:

  • Wij hebben meer dan 7 jaar ervaring met e-commerce SEO en online marketing
  • Met een bewust klein team van content specialisten, SEO-experts en online marketeers kunnen wij snel schakelen
  • Google updates volgen wij op de voet en zijn dus altijd up-to-date
  • Wij denken met je mee, óók als ondernemer
  • Bekijk hier één van onze e-commerce cases

 

Gratis SEO consult bij een ervaren bureau? Profiteer van 7+ jaar bewezen SEO resultaat in e-commerce & B2C.