8 februari was het weer zover. Friends of Search, het grootste Nederlandse congres op het gebied van Search Engine Marketing. Elk jaar weer een hele happening met interessante sprekers, leuke presentaties en natuurlijk een goede catering. De branded hamburgers waren ook dit jaar weer overheerlijk
Wij delen graag een aantal belangrijke takeaways op het gebied van hoger scoren in Google. De beste tips en nieuwtjes op het gebied van SEO kwamen van Will Reynolds van SEER interactive & Marcus Tober van Searchmetrics.
Goede rankings alleen is niet genoeg
Zo vertelde Will Reynolds over het belang van relevante rankings in de zoekmachine. Hij vertelde dat hij met zijn SEO bureau ontzettend goed rankte in de organische zoekresultaten van Google. Zo goed zelfs dat ze in Amerika op nummer 1 stonden voor de volgende zoekwoorden:
- SEO company
- SEO agency
- SEO consultant
Ontzettend interessante zoekwoorden voor een SEO bureau… Zou je denken. Ze rankte op positie 1, maar ze kregen nauwelijks business binnen. Er kwamen genoeg bezoekers, maar de conversies bleven uit. Dit kwam omdat ze niet de relevante bezoekers aantrokken. Hier hebben ze een oplossing voor gevonden. Ze gingen niet meer puur kijken naar de zoekvolumes en de bezoekers die ze binnen krijgen. In plaats van de zoekvolumes gingen ze de zoekwoordprioriteit indelen op basis van Click Through Rate en Conversies. Wat waren de gevolgen?
- Ze verloren hun rankings
- Ze trokken minder bezoekers
Maar…
- De omzet groeide keihard
Ze keken veel meer naar de zoekwoorden die ervoor zorgden dat zij de gewenste conversies binnenkregen. De les die we hieruit kunnen leren is dat je aandacht moet geven aan je rankings. En dat je niet alleen maar op positie 1 moet staan om op positie 1 te staan. Uiteindelijk moet er ook actie komen zodat aan het einde van de rit er omzet uit voortvloeit.
Andere belangrijke takeaways van Will Reynolds waren:
- Branded zoektermen worden steeds belangrijker. Zeker met de nieuwe Featured Snippets. De informatie die hier wordt gegeven moet goed zijn als er op jouw merknaam wordt gestuurd, zeker als het op prijs gerelateerde zoektermen gaat
- Staar je met zoekwoorden onderzoek niet stuk op zoekvolume. Breid het onderzoek uit met andere data van andere bronnen:
- PPC
- Google Search Console
- Hotjar
- Google Analytics
- Screaming Frog
- Searchmetrics
- Semrush
- Zoekopdrachten worden steeds vaker uitgevoerd met meer dan 1 zoekwoord. Waar in 2007 nog 24,5% van de zoekopdrachten maar uit één zoekwoord bestonden, is dit in 2018 terug geslonken naar 2,8%.
Dit waren de belangrijkste punten van Will Reynolds met betrekking tot de ontwikkelingen op het gebied van hoger scoren in Google.
Micro factoren worden steeds belangrijker
Marcus Tober presenteerde ook dit jaar weer een aantal interessante nieuwtjes uit zijn jaarlijkse onderzoek naar ranking factoren. Het belang om achter de belangrijke ranking factoren voor jouw website te komen is steeds belangrijker. Hij vertelde dat de gebruikelijke factoren nog belangrijker zijn geworden:
- Laadsnelheid – De top 10 zoekresultaten laden gemiddeld 2 seconden sneller dan vorig jaar
- Zoekwoorden in de meta title – de zoekwoord gebruiken in de meta title is minder belangrijk geworden. Nog maar 48% gebruikt een zoekwoord in de meta title, in 2015 was dit 75%.
- Lengte van de content – De content wordt steeds langer en langer. Er worden nu gemiddeld 1900 woorden gebruikt, in 2015 waren dit gemiddeld 1300 woorden
- HTTPS website – Er is een duidelijke trend te zien dat HTTPS websites een steeds groter aandeel krijgen in de top 10 rankings. Gemiddeld is nu 33% HTTPS. In de top 3 is dit 41%.
Maar naast de standaard ranking factoren is het ook belangrijk om te beseffen dat niet elke ranking factor even belangrijk is voor elke zoekopdracht. Om dit uit te leggen heeft Marcus in zijn onderzoek de zoekintenties opgedeeld in vier micromomenten:
- Ik wil iets weten
- Ik wil iets doen
- Ik wil ergens naartoe
- Ik wil iets kopen
Analyseer welke zoekwoorden en landingspagina’s bij welk micromoment hoort. Analyseer vervolgens de volgende micro factoren om te bekijken welke het belangrijkste zijn voor elk micromoment:
- Type content
- Lijstjes in content
- Video’s
- Afbeeldingen
- Aantal zinnen
- Lengte van de content
- Aantal zoekwoorden waar de pagina’s voor ranken
- Aantal advertenties
- Micro data (Schema.org)
- Interne links
- Externe links
- Structuur van de website
Analyseer deze factoren in elk micromoment om te bekijken welke micro ranking factoren het belangrijkste zijn.
Een interessante dag met veel informatie en lekker eten
Friends of Search 2018 was een geslaagde dag met veel bekende gezichten uit het vak en heerlijk eten. Hier vind je overigens een overzicht met alle presentaties. Wil jij meer informatie over deze onderwerpen of heb je andere vragen? Neem dan gerust contact met ons op of laat een comment achter!