Een overload aan informatie. De vele informatiestromen in Google Analytics kunnen je overweldigen. Gelukkig kun je met Google Analytics Dashboard de vele handige informatie structureren. Krijg overzichtelijk wie bijvoorbeeld je doelgroepen zijn of wat het gedrag is van je bezoekers. Wij laten je zien hoe je zelf een Google Analytics Dashboard kunt maken.

Voor wie is een Google Analytics Dashboard interessant?

Voor verschillende doelgroepen kan het interessant zijn om de inzichten van Google Analytics dashboard in te zien. Niet alleen voor een online marketeer en eigenaar, maar juist ook voor de directie.

Werk je bij een groot bedrijf, dan wil de directie graag weten wat de wereld van online marketing nu oplevert. Eén belangrijk speerpunt bij de directie is natuurlijk resultaat. Juist daarom is het belangrijk om een Google Analytics Dashboard zo overzichtelijk en efficiënt mogelijk in te delen. Zo kan degene waar jij verantwoording aan af moet leggen in één overzicht zien wat de resultaten zijn.

Zelf een Google Analytics Marketing Dashboard maken

In Google Analytics kun je gebruik maken van Google Dashboard. Op dit dashboard kun je in één overzicht alle grafieken en tabellen zien die maar met online marketing te maken hebben.

Hoe werkt het instellen van een Google Analytics marketing dashboard?

      1. Ga naar Aanpassing > Dashboards
        Google analytics dashboard instellen
      2. Klik op maken
      3. Kies vervolgens of je een leeg canvas of dashboard voor beginners
        • Leeg canvas: heb je meer ervaring met Dashboards, dan kun je voor een leeg canvas kiezen en het Dashboard indelen naar eigen inzicht
        • Dashboard voor beginners: deze Dashboards hebben al een indeling, maar alsnog kun je naar eigen wens bepalen wat je wilt zien en in welke vorm (grafiek, tabel, etc)
          Google-analytics-dashboard-maken
      4. Deel het Dashboard in zoals je zelf wilt
        • Opties leeg canvas
          Google-analytics-dashboard-maken
        • Opmaak Dashboard voor beginners
          voorbeeld-google-analytics-dashboard

Je kunt meerdere Google Analytics marketing dashboards maken. Zo kun je ervoor kiezen om de Google Analytics marketing dashboards op te delen in verschillende thema’s:

  • Doelgroepoverzicht dashboard > Zo kun je beter inspelen op je bezoekers
  • Acquisitieoverzicht dashboard > Gericht op conversies
  • Content marketing dashboard Google Analytics > puur gericht op contentgerelateerde onderwerpen
  • Gedragsoverzicht dashboard > Gericht op tijd, populariteit pagina’s en zoekwoorden

 

Op zoek naar een SEO tekstschrijver? Wij zijn expert op het gebied van digitale marketing en zorgen ervoor dat jouw website goed zichtbaar wordt. Online.

Widgets toevoegen

Of je nu kiest voor een leeg canvas of voor een dashboard voor beginners. Widgets kun je altijd toevoegen. Vind jij het bijvoorbeeld belangrijk om te zien op welke zoekwoorden bezoekers binnenkomen en ontbreekt deze widgets nog op het dashboard? Voeg deze dan toe.

Hoe kun je widgets toevoegen aan het Google Analytics marketing dashboard?

  1. Ga naar het gewenste dashboard
  2. Klik op widget toevoegen
    Widget-toevoegen-google-analytics-dashboard
  1. Bepaal vervolgens welke statistieken je weer wilt geven en op welke manier
    widget-instellen-google-analytics-dashboard

Door meerdere widgets toe te voegen, kun je het Google Analytics marketing dashboard inrichten zoals jij het wilt. Ook kun je zelf beslissen hoe je een widget wilt weergeven. Bijvoorbeeld een statistiek, tijdlijn, geomap, tabel, cirkeldiagram of staafdiagram.

Interessante statistieken om bij te houden

In het Google Analytics dashboard houd je het overzicht over alle interessante inzichten. Houd interessante statistieken bij van het gedrag van je bezoekers. Wat voor statistieken zijn interessant om bij te houden in je Dashboard?

  • Aantal sessies
  • Aantal conversies
  • Conversiepercentage
  • Best presterende landingspagina’s
  • Omzet

Google Analytics Dashboard downloaden

Je hebt een prachtig Google Analytics Dashboard kunnen maken. Het mooie is dat je het dashboard heel eenvoudig kunt downloaden in PDF. Op deze manier kun je op een presentabele manier de resultaten tonen aan de directie, collega’s of klanten.

google-analytics-dashboard-download

Zorg ervoor dat de Google Analytics dashboard download in topvorm is. Op deze manier maak je indruk op je collega’s of klanten en kun je duidelijk laten zien wat de resultaten zijn.

Nog meer over Google Analytics leren? Lees ook de andere delen van deze serie.