In Google Analytics kun je de resultaten zien van verschillende kanalen. Voor ondernemers en bedrijven is dit heel interessant. Voor veel websites is een kanaal als Google Ads waardevol. Met de juiste strategie en aanpak kun je veel (nieuwe) klanten naar je website trekken.
Mede omdat je betaalt per klik voor een advertentie, is het heel belangrijk om de resultaten van de advertenties inzichtelijk te maken. Want weet je de juiste doelgroep te bereiken en hebben bijvoorbeeld de Google Ads zijn vruchten afgeworpen?
Door Google Analytics en Google Ads met elkaar te koppelen, kun je de advertentie-resultaten heel overzichtelijk inzien in Analytics. Ideaal, want zo kun je de Google advertenties nóg beter inrichten. Tijd om aan de slag te gaan!
Wat zijn de voordelen van Google Analytics en Google Ads koppelen?
We noemden het net al: het totale overzicht. Google Analytics geeft je namelijk een duidelijk beeld van de route die bezoekers hebben afgelegd. Komen ze binnen via zoekopdrachten, via een social media of via een externe verwijzing?
Wanneer Google Analytics en Google Ads nog niet gekoppeld zijn, kun je de bezoekers niet duidelijk herleiden. Juist door Google Ads toe te voegen aan Google Analytics, zorg je ervoor dat deze bezoekers duidelijk gescheiden worden van bijvoorbeeld de organische resultaten.
Een ander voordeel is dat je het gedrag ná het klikken op de Google Ad ook kunt analyseren. Heeft de klik tot een aankoop geleid, tot een inschrijving en heeft de bezoekers ook andere pagina’s van je website bezocht? Deze interessante inzichten kunnen je helpen om de bezoekers te begrijpen. Met behulp van deze inzichten kan je de online marketing strategie van je bedrijf of onderneming verbeteren en bijsturen.
Wil je in Google Ads een goede advertentie maken? Lees dan deze 10x tips!
Zo koppel je Google Analytics aan Google Ads
Allereerst is het belangrijk dat je Google Analytics juist ingesteld is én dat er daadwerkelijk Google Ads actief zijn. Zonder een actief account, kun je natuurlijk niet Google Analytics en Google Ads koppelen.
Met deze stappen kun je Google Analytics eenvoudig linken met Google Ads:
- Scrol naar beneden in het linkermenu en klik op beheerder
- Onder property staat Google Ads koppelen. Klik hierop.
- Ga vervolgens naar + nieuwe gekoppelde groep
- Selecteer het gewenst Google Ads account
- Benoem vervolgens het gekoppelde account > bijvoorbeeld de naam van je website
- Vervolgens klik je voor het koppelen op AAN voor elke weergave in de property waarin je Google Ads-gegevens wilt weergeven
- Daarna kun je kiezen voor autotagging of voor handmatige tagging:
- Kies je voor autotagging, dan hoef je niets meer in te stellen. Ga door naar Accounts koppelen
- Wil je handmatig taggen, ga dan naar geavanceerde instellingen > Mijn instellingen voor autotagging ongewijzigd laten.
- Klik op accounts koppelen
That’s it!
In deze eenvoudige stappen kun je Google Analytics en Google Ads koppelen. Zo zorg je voor overzicht en inzicht. En nieuwe kansen! Als online marketing bureau helpen we je graag verder met het online groeien van je bedrijf. Vraag een gratis consult aan en ontdek hoe wij jouw website op korte en langetermijn laten groeien.
Wil je meer over Google Analytics leren, lees dan de hele serie:
- Deel 1/9 – Introductie: Google Analytics Gids
- Deel 2/9 – Google Analytics instellen
- Deel 3/9 – Google Analytics tracking code instellen
- Deel 4/9 – Google Analytics Dashboard
- Deel 5/9 – Acquisitierapporten in Google Analytics
- Deel 6/9 – Doelen instellen in Google Analytics
- Deel 7/9 – E-commerce tracking toevoegen aan Google Analytics
- Deel 8/9 – Analytics koppelen aan Google Ads
- Deel 9/9 – Analytics koppelen aan Google Search Console
SEO uitbesteden? Wij zorgen ervoor dat jouw website steeds weer blijft groeien. Aan de hand van data-gedreven keuzes.