Eind mei mochten we al experimenteren met de nieuwe ‘Expanded Text Advertenties’ in Google Adwords. Inmiddels zie je steeds meer bedrijven gebruikmaken van de ‘verrijkte’ tekstadvertenties. Maak je op dit moment nog geen gebruik van de grotere tekstadvertenties? Het is nog niet te laat. Veel adverteerders maken nog steeds geen gebruik van de nieuwe mogelijkheid.

Wat verandert er?

Het antwoord is eigenlijk vrij simpel: de nieuwe tekstadvertenties zijn twee keer zo groot als de huidige advertenties.

Nieuwe advertentieteksten:

– Eerste kopregel 30 karakters
– Tweede kopregel 30 karakters
– Beschrijvende regel 80 karakters
– Zichtbare URL = getoonde URL in Google
– Eerste URL pad 15 karakters
– Tweede URL pad 15 karakters

Oude advertentieteksten:

– Kopregel 25 karakters
– Eerste beschrijvingsregel 35 karakters
– Tweede beschrijvingsregel 35 karakters
– Zichtbare URL 35 karakters

Google Expanded Text ads Search Signals

Dit houdt in dat je als adverteerder meer ruimte hebt om je boodschap te communiceren naar de doelgroep. De nieuwe advertenties worden zowel in de desktopversie als smartphone of tabletverkeer getoond.

Hoe maak je de nieuwe advertenties?

In Nederland is het inmiddels al mogelijk om gebruik te maken van de nieuwe tekstadvertenties. Het enige wat je hoeft te doen, is naar het tabblad van advertenties te gaan en je ziet het meteen.

Een aantal tips:

  • Probeer de extra ruimte zo volledig mogelijk te benutten.
  • Noem de USP’s in de advertentie
  • Verplaats je in de doelgroep: wat triggert een potentiele klant om op je advertentie te klikken?

Google Expanded Text ads 2 Search Signals

Leestip: hoe schrijf je extreem relevante adwords advertenties (6 tips inclusief praktische voorbeelden).

Wat zijn de belangrijkste voordelen voor Google Adwords gebruikers

Hieronder worden de belangrijkste voordelen in een rijtje gezet:

  1. Hogere kwaliteitscore
    In verband met de extra ruimte is het nu mogelijk om meer woorden in de advertentie te gebruiken. Dit kan een positieve impact hebben op de kwaliteitscore. Daarnaast hoef je de advertenties nu minder op te splitsen. Waar je eerder de advertenties opsplitste in meerdere versies hoeft dat nu niet meer, omdat je meer karakters tot je beschikking hebt.
  2. Meer karakters = hogere CTR
    Zelf geeft Google aan dat de CTR met 20% zal stijgen. De vraag is of het percentage daadwerkelijk dusdanig hoog zal zijn. Al helemaal als je bedenkt dat op de lange termijn iedereen gebruik zal maken van de expanded text ads.

Op korte termijn zal de aanpassing zeer zeker voor een grote stijging in CTR zorgen. Reden hiervoor is dat nog weinig adverteerders gebruikmaken van deze nieuwe feature. Als straks iedereen is overgestapt op de nieuwe advertenties zal de aanwezige stijging afnemen. Echter, doordat je nu de mogelijkheid hebt om meer tekst te plaatsen, heb je wel meer ruimte om op te vallen. De nieuwe advertenties zullen dus in het algemeen voor een verhoogde CTR zorgen, mits deze op een relevante manier worden ingezet.

Belangrijke aanvullende informatie

  1. Vanaf 26 oktober is het niet meer mogelijk om ‘oude’ advertenties voor nieuwe campagnes. Alle oude advertenties zullen na 26 oktober nog naar verwachting tot begin 2017 blijven lopen en na verloop van tijd automatisch uit worden gezet.
  2. Het komt voor dat de kopregels of omschrijving worden ingekort in de daadwerkelijke advertentie. Reden hiervoor is dat Google niet een maximum aantal karakters gebruikt, maar kijkt naar de pixelbreedte van de gebruikte woorden. Google adviseert om in totaal maximaal 33 karakters te gebruiken voor de twee kopregels. Voor de omschrijving is het nog niet duidelijk wat het advies is voor wat betreft het maximum aantal karakters.
  3. Als je een advertentie maakt, krijg je altijd een voorbeeld te zien oftewel het advertentievoorbeeld. Recentelijk heeft Google hier een uitleg bij gezet:
    Google Expanded Text ads Search Signals 33
    In andere woorden, laat je oordeel over een advertentie niet helemaal afhangen van het advertentievoorbeeld.

Het succes van een succesvolle Adwords campagne is voornamelijk afhankelijk van testen, testen en nog eens testen. Wij wensen je in ieder geval alvast veel plezier tijdens het optimaliseren van de nieuwe advertenties!