Google’s Helpful Content Update: onze verwachtingen & praktische tips

Google heeft op 25 augustus 2022 een nieuwe update gelanceerd. De update heeft de naam ‘Helpful content update’ en zal, zoals de naam al verraadt, zich voornamelijk focussen op content die ‘de bezoeker helpt’ of nog beter gezegd… ‘niet helpt’. In het kort: Google gaat waardevolle en betrouwbare content belonen.

Google Helpful Content Update: dit is wat we op dit moment weten

  • Aangekondigd: 18 augustus 2022
  • Launch: 25 augustus 2022
  • Impact voor welke landen: Engelstalige landen
  • Wanneer in Nederland: Nog onbekend. Nederland zal snel volgen
  • Doel van de update: Het voor de bezoeker eenvoudiger maken van het vinden van behulpzame content (dat echt is gecreëerd door en voor mensen)
  • Impact: de update heeft impact op de gehele website (website breed)
  • Specifieke branches: officieel heeft Google aangegeven (tweet van Danny Sullivan) dat de update zich niet richt op een specifieke branche. In een blogartikel van Google wordt aangegeven dat de websites actief in de branches online educatie, entertainment, shopping en tech met name worden geraakt. Echter, later is weer ontkracht dat het puur om deze 4x branches gaat, maar dat het hoogstwaarschijnlijk vaker in deze 4x branches voorkomt dat de content niet optimaal is
  • Wat is ‘Unhelpful content’: dit is content dat puur voor de algoritmes van zoekmachines is geschreven in plaats van voor de menselijke bezoeker (‘AI generated content’ valt hier bijvoorbeeld onder)
  • Wat is ‘Helpful content’: dit soort content is gecreëerd om waarde te bieden voor bezoekers. Kortom: het helpt bezoekers bij het vinden van de juiste antwoorden
  • Eenmalig update?:  In tegenstelling tot andere updates van Google is deze update continue aan het werk. Het is dus niet zo dat er periodiek (bijvoorbeeld ieder kwartaal) een nieuwe refresh is. Kortom: de impact kan op elk moment merkbaar zijn (dit zie je snel terug in je rankings / zichtbaarheidsgrafieken). Wel is het zo dat als je verbeterslagen doorvoert in de content dat Google dit eerst opnieuw zal herbeoordelen
  • Slechte content snel verwijderen?: Voor de Engelstalige landen is het nu te laat om je content snel te verwijderen of aan te passen. De data voor de update is al verzameld. Logischerwijs betekent dit niet dat het belangrijk is om een content audit uit te voeren.

 

 

Launch: 25 augustus 2022

De update is voor de Engelstalige landen wereldwijd gestart op 25 augustus 2022 (zie Google Developers Blog). Het gaat ongeveer twee weken gaat duren voordat de update is uitgerold:

Google-Helpful-content-update

Vervolgens zullen de andere taalversies zoals Nederland snel volgen.

 

Voorbeeld: unhelpful content vs helpful content

Het idee achter ‘unhelpful’ content vs ‘helpful’ content is eenvoudig: schrijf waardevolle en betrouwbare content voor bezoekers en niet voor het algoritme van Google.

Wat is ‘unhelpful’ content

Unhelpful content is een breed begrip. Dit is veelal content geschreven door schrijvers met een gebrek aan ervaring of expertise binnen een bepaald onderwerp. Voorbeelden hiervan:

  • Een stagiair schrijft over het deponeren van een jaarrekening. Gebruikt minimaal 1.000 woorden en verwerkt verder de zoekwoorden in de H1 en H2 koppen
  • Een AI-software dat content automatisch genereert en lijkt op menselijk geschreven content
  • Doel = algoritme van de zoekmachine zo snel mogelijk beïnvloeden
  • Er worden geen interviews gedaan of onderzoeken gelezen
  • De content geeft geen duidelijk antwoord op de vraag van de bezoeker

De bovenstaande content kan er redelijk goed uit zien. Maar toch ontbreekt de echte expertise. Stel jezelf de volgende vraag: welke content is het meest betrouwbaar: van iemand met 10+ jaar ervaring of van AI-software die geen enkele ervaring heeft en de complexiteit van het onderwerp niet snapt? Logischerwijs is er altijd sprake van een gouden middenweg, maar het doel moet altijd zijn om bezoekers te helpen bij het vinden van de juiste antwoorden.

 

Wat is ‘helpful’ content

Helpful content is content dat is gecreëerd om de bezoeker te helpen met het vinden van een antwoord op de zoekvraag. Bij het uitzoeken van een nieuwe elektrische auto hoeft een bezoeker niet 100x de zoekwoorden ‘elektrische auto kopen’ te lezen. Je zoekt hulp middels antwoorden in de content. Analyseer de customer journey (SEE-THINK-DO-CARE model) en breng de specifieke informatiebehoefte in kaart.

Voor Google betekent dit een herhaling van wat ze eigenlijk al jaren zeggen:

  • Schrijf content voor ‘echte’ mensen
  • Vermijd content dat puur geschreven is voor de zoekmachine
  • Doel = de bezoeker voorzien van de beste en relevante informatie
  • Kortom: creëer content waar de bezoeker wat aan heeft

 

Visie Search Signals

Wij bij Search Signals zijn al langere tijd bezig om content te creëren die de bezoeker echt helpt. Wij geloven in de kracht van interviews en het aan het woord laten van experts. Onze visie is sinds 2013 altijd geweest om ons primair te focussen op het bereiken van doelgroepen en secundair rekening te houden met de verschillende SEO factoren van Google. Wij omarmen deze update dan ook.

Updates uit het verleden, zoals de Pinguïn en Panda update, hanteerde eigenlijk altijd hetzelfde principe. Toch zijn er een hoop websites mee weg gekomen. Door de jaren heen is Google steeds beter geworden in het herkennen van waardevolle content. Toch is er nog één belangrijk verschil… dit keer hebben ze update niet naar een dier vernoemd.

IMG_1145-768x576

 

Studieopdracht: Inside-out vs outside-in perspectief

Studieopdracht: lees de content op je website. Scan de inhoud van 5 tot 10 dienstenpagina’s, categoriepagina’s, productpagina’s of blogs. Stel je je klant centraal? Communiceer je alleen maar over de voordelen van je bedrijf/diensten of producten? Of bied je ook antwoorden op problemen/uitdagingen middels achtergrondinformatie, veel gestelde vragen, vergelijkingen, etc.

Indien je content zo is ingericht dat het antwoord geeft op vragen, problemen en behoefte van je klant dan ben je op de goede weg (outside-in communicatie). Gebruik je dezelfde voordelen als die van je andere 5x concurrenten en zoom je niet in op de specifieke vragen van klanten? Dan is er sprake van ‘inside-out’ communicatie.

  • Inside-out = je communiceert vanuit je organisatie op de markt. De focus ligt op het communiceren van voordelen van de organisatie (= dienst- of productgeoriënteerde aanpak)
  • Outside-in = je zet klanten centraal in je communicatie. De focus ligt op het in kaart brengen van problemen / uitdagingen / vragen van klanten

Wij geloven in een outside-in perspectief. Hierbij staat de bezoeker centraal. Zij zijn op zoek naar onze website, dus we moeten inspelen op deze specifieke informatiebehoeftes. Vervolgens is het belangrijk dat we deze informatie vindbaar maken.

Wij geloven dat je content moet blijven evalueren, updaten en verbeteren om te zorgen dat de content waarde blijft bieden voor bezoekers. Google speelt hier ook op in met helpful content en E-A-T update (Expertise (E) Autoriteit (A) en Betrouwbaarheid (T)).

 

Helpful Content & SEO Strategie: hier kan je alvast rekening mee houden

Genoeg theorie. Het is tijd voor wat praktische tips.

  1. Wees een expert in je eigen branche
  2. Zorg dat je antwoordt geeft op de bezoekersvraag
  3. Probeer niet het algoritme te ‘hacken’

 

#1: Wees een expert in je eigen branche

Om de bezoeker behulpzame content te presenteren is het belangrijk dat je expertise toont in de branche waarin je actief bent. Ga dus niet content schrijven over onderwerpen waar je niet genoeg over weet, oftewel ‘schoenmaker, blijf bij je leest’.

Stel jezelf de volgende controlevragen:

  • Komen bezoekers direct naar mijn website omdat ze de content nuttig vinden? Helpt de content in het bereiken van doelen?
  • Toont mij content eerstehands expertise en kennis? Laat je zien dat je het onderwerp snapt en dat je op belangrijke vragen een betrouwbaar antwoord kunt geven?
  • Heeft mijn website een primair doel waar het zich op richt? Toon je aan dat je echt een autoriteit bent op dit gebied?

Kritische vragen…

  • Produceer je veel content omtrent verschillende onderwerpen puur en alleen omdat je wilt scoren in de zoekresultaten?
  • Schrijf je over onderwerpen omdat het ‘trending’ is, maar niet omdat je doelgroep er interesse in heeft?
  • Spreek je een niche onderwerp aan zonder echte expertise, maar alleen met het doel om zoekverkeer te krijgen?

 

#2: De hulpvraag beantwoorden

Google helpt bezoekers bij het vinden van de juiste antwoorden. Zorg dat je content antwoord geeft op specifieke hulpvragen.

Bekijk onderstaande vragen:

  • Bereikt een bezoeker zijn of haar doel  na het lezen van je content?
  • Bied je antwoorden op hulpvragen?

Doe dit niet:

  • Gebruik geen automatisering (AI-software) om op grote schaal content te creëren
  • Voorkom dat je vooral aan het samenvatten bent wat andere schrijven zonder dat je zelf waarde toevoegt aan de content
  • Zorg dat je bezoekers antwoorden vinden op vragen, problemen, uitdagingen etc. en dat ze niet doorzoeken op een andere website
  • Voorkom dat je beloofd om antwoord te geven op een vraag waar eigenlijk geen antwoord op is (eenvoudig voorbeeld: suggereren dat er een publicatiedatum bekend is van een film, terwijl dit helemaal niet zo is)

 

#3: Het algoritme beïnvloeden

Een veel gemaakte fout is het doelbewust manipuleren van het algoritme van Google. Dit kan een negatieve invloed hebben op je vindbaarheid.

Beschik je over de juiste visie:

  • Is de content echt geschreven voor de bezoeker of wil je alleen maar scoren in de zoekmachine
  • Houd je rekening met de richtlijnen van eerdere algoritme-updates van Google?

Doe dit niet:

  • Voorkom dat je bewust een woordenaantal aanhoudt omdat je dat ergens hebt gehoord (hier bestaan geen regels voor, wel kan je een richtlijn hanteren op basis van concurrentie-analyse)
  • Content puur schrijven voor algoritmes van zoekmachines, schrijf voor bezoekers
  • Vermijd te allen tijde dat je geen rekening houdt met de richtlijnen van Google

 

Ook handig om te weten…

  • Herstel is mogelijk voor websites met ‘unhelpful’ content. Dit kan wel een aantal maanden duren aangezien Google opnieuw de content moet evalueren & beoordelen
  • Officieel wordt de update door Google niet gedefinieerd als manuele of handmatige actie (penalty)
  • Het gebruik van een Noindex,Nofollow kan een oplossing zijn om ‘unhelpful’ content te verminderen. Ga hier wel zorgvuldig mee om bezoekersverlies te voorkomen (tweet)
  • De update gaat hand in hand met de E-A-T update van Google: betrouwbaarheid van de content speelt ook een rol van betekenis
  • Gebruik je subdomeinen? Google heeft eindelijk aangegeven dat het subdomeinen als een los domein ziet t.o.v. het hoofdomein

 

Aan de slag

De helpful content update doet veel stof opwaaien. Twitter is er maar druk mee. Verhalen doen de ronde dat websites content verwijderen of vluchtig aanpassen. Dit is geen oplossing voor de lange termijn. Wij adviseren om je klanten centraal te stellen en vervolgens waardevolle en relevante content te creëren. Met de E-A-T update liet Google al een glimp zien van de koers die ze willen varen: ‘bezoekers helpen bij het vinden van relevante en betrouwbare antwoorden.’

Wil je de update in Nederland voor zijn en aan de slag met een content strategie waarbij je je klanten centraal stelt? Neem dan contact op of bel naar 035 544 86 33. Liever resultaten zien? Bekijk onze succesverhalen. Sinds 2013 helpen wij bedrijven bij het opzetten van relevante en toekomstbestendige content strategieën.

Klaar om te winnen met je bedrijf op zoekmachines en marketplaces?

Plan een adviesgesprek