In Google Search Console – afgekort GSC – kun je niet alleen errors ontdekken en oplossen, maar óók nieuwe kansen vinden. Wij leggen graag voor je uit wat je met het prestatierapport van Search Console kunt.
Lees alle delen van onze Google Search Console Guide en ontdek hoe je het maximale uit jouw website kunt halen.
- Introductie: Google Search Console Gids- Deel 1/9
- Google Search Console instellen – Deel 2/9
- Google Search Console gebruiker toevoegen en verwijderen – Deel 3/9
- Resultaten in Google Search Console – Deel 4/9
- URL inspectie Google Search Console – Deel 5/9
- Google Search Console robots.txt en meer – Deel 6/9
- Met Search Console een mobielvriendelijke website – Deel 7/9
- Google Search Console koppelen aan Analytics – Deel 8/9
- Google Ads koppelen aan Search Console – Deel 9/9
Resultaten in Google Search Console
De rapporten in Google Search Console zijn te vinden in het navigatiemenu. Hier zie je allereerst een grafiek met het aantal klikken en het aantal vertoningen. Je kunt hier zelf de periode selecteren.
Welke bevindingen komen er verder naar voren in de prestaties van de rapporten in Google Search Console?
- Zoekopdrachten per maand:
Een zoekopdracht laat zien met welke specifieke woorden Google-gebruikers zoeken. In deze lijst keywords Google Search Console zie je alleen zoekwoorden waarop jouw website rankt.
- Aantal klikken:
Het aantal klikken op een zoekwoord of vanuit een land laat zien hoe vaak mensen daadwerkelijk op jouw website klikken.
- Aantal vertoningen:
Het aantal vertoningen laat alleen zien hoe vaak mensen jouw site tegenkomen in de rankings van Google. Uiteraard wordt hier gekeken per specifiek keyword in Google Search Console
- Gemiddelde CTR:
Click Through Rate is het percentage vertoningen dat heeft geleid tot een klik.
- Gemiddelde positie:
Gemiddelde positie van een zoekwoord in de zoekresultaten wordt hier weergegeven.
- Hoe de pagina’s scoren
Je kunt op 4 diverse statistieken sorteren: klikken, vertoningen, CTR en positie.
Wil je graag weten vanaf welke apparaten er naar jouw website wordt gesurft of waar je bezoekers vandaan komen? De filtermogelijkheden van GSC bieden hier uitkomst voor:
- Welke landen:
Vanuit welke landen wordt er voornamelijk een bezoek gebracht aan jouw website, dat zie je bij de optie ‘landen’.
- Welke apparaten:
Vanaf welk apparaat je bezoekers een bezoek brengen
Hoe stel je een tijdsperiode in bij Google Search Console?
Stel, je wilt graag weten hoe september 2020 heeft gescoord op zoekwoorden ten opzichte van september 2019. Dan heeft Google daar een handige oplossing voor in zijn tool. Je kunt namelijk heel eenvoudig periodes met elkaar vergelijken.
Hoe vergelijk je periodes in Google Search Console?
Stap 1: Klik op ‘Datum’ boven de grafiek
Stap 2: Klik op de optie ‘vergelijken’
Stap 3: Vink ‘aangepast’ aan en vul hier de gewenste data in. Klik vervolgens op ‘toepassen’.
Zowel in de grafiek als bij de zoekopdrachten worden de twee periodes met elkaar vergeleken. Op deze manier kun je eenvoudig zien of er een stijging of een daling heeft plaatsgevonden in het SEO-verkeer. Zie je dat een belangrijke URL gedaald is, dan kun je er voor kiezen om hier extra tijd in te steken door de pagina te verbeteren.
> Online marketing uitbesteden bij Search Signals levert een schone website, een betere online vindbaarheid en meer omzet op!
De gouden tip: hoe zoekwoorden exporteren vanuit Google Search Console
Om te ontdekken waar je online kansen liggen, kun je eenvoudig de zoekwoorden exporteren vanuit Google Search Console. Via welke zoekwoorden komen je klanten binnen en welke zoekwoorden kun je mogelijk nog meer in de tekst verwerken?
Vanuit de prestaties kun je rechtsboven op exporteren klikken. Vervolgens kun je zelf kiezen in welk bestandstype je de zoekwoorden wilt downloaden. In een Google Spreadsheet, Excel spreadsheet of CSV document komen alle zoekwoorden te staan waar jouw website ooit op gevonden is.
Zoekwoorden en kansen dankzij GSC
Na het exporteren kun je door grondig zoekwoordonderzoek te doen nieuwe kansen ontdekken. Hoe dit werkt? Stel: je hebt een URL voor ‘bureaustoel’. Door de zoekwoorden te exporteren vanuit GSC kun je ontdekken:
- Welke verwante zoekwoorden aan ‘bureaustoel’ verbonden zijn
- Welke zoekwoorden veel vertoningen hebben – of weinig
- Welke belangrijke zoekwoorden laag ranken
- Welke zoekwoorden een lage CTR hebben (veel vertoningen, maar weinig klikken)
Is je na het analyseren van de zoekwoorden opgevallen dat ‘verstelbare bureaustoel’ laag rankt, bijvoorbeeld op pagina 8? Dan kun je ervoor kiezen om dit zoekwoord een aantal keer in de tekst of in een H2 kop te verwerken. Op deze manier laat je Google duidelijk weten waar de tekst over gaat en dat je óók verstelbare bureaustoelen verkoopt. Na verloop van tijd is er grote kans dat de tekst beter gaat ranken.
Nieuwe URL voor nieuwe kansen
Vanuit het zoekwoordonderzoek kun je ook besluiten om een nieuwe URL aan te maken. Merk je dat er veel kansen liggen voor jouw website bij een zoekwoord als ‘verstelbare bureaustoel’, dan is het handig om hier een aparte URL voor aan te maken. Op deze manier heb je alle ruimte om uitgebreid te schrijven over de verstelbare bureaustoel en begrijpt Google heel goed waar de pagina over gaat. Meer kans op hoge rankings! Dankzij het Google Search Console ranking overzicht.