Een copywriter schrijft graag. Een spitsvondig artikel wordt in een handomdraai uit de mouw geschud. Een webtekst – inclusief zoekmachine vriendelijke content – net zo. Een blog? Appeltje eitje. Voor ad copy klop je ook aan bij deze online woordengoochelaars. Maar wat nu als je als marketeer of bedrijfseigenaar – vanuit een kostenbesparende overweging – zelf zoekadvertenties wilt schrijven? Dan is het belangrijk dat je de juiste copy creëert voor de juiste doelgroep. Hoe? Wij leggen het uit.
10 x opbouwende advertentietips voor Google Ads
Een advertentie leidt niet altijd direct tot meer conversie. Een goede advertentie wel. Met deze tien tips helpen we je alvast op weg om jouw advertentie met kop en schouders boven al het communicatiegeweld uit te steken.
Voeg een CTA toe
Zorg ervoor dat de bal ligt bij de ontvanger. Interactie is het toverwoord. Voeg een call-to-action toe zodat de klant direct contact op kan nemen na het lezen van de advertentie. Dit kan in de vorm van een inschrijfformulier voor het ontvangen van een nieuwsbrief, maar het kan ook een shortcut zijn naar de bestelpagina van jouw promoproduct.
Licht je USP’s uit
Hoe moeten potentiële klanten weten dat jij diegene bent die levert waar ze naar op zoek zijn? Daar is een heel simpele truc voor: leg uit welk verschil je product maakt en waarmee jij je potentiële klanten kunt ontzorgen. Benoem de specificaties van je product en licht uit waarmee je je onderscheid van anderen. Het benoemen van USP’s kan het aantal klikken op je advertenties drastisch vergroten. Denk aan zaken waarmee jij je kunt onderscheiden van de concurrent:
- Speciale acties
- Gratis verzending en retour
- Scherpe prijzen
- Kennis over je product
Let wel, voor elke klant zijn andere USP’s belangrijk. Experimenteer hiermee en neem verschillende USP’s op in je advertentietekst. Zo kom je erachter waar jouw klanten het beste op reageren. Wanneer je verschillende advertenties aanmaakt, met verschillende teksten, koppen en USP’s is het mogelijk om te controleren welke boodschap jouw klanten overtuigen.
Schrijf voor één persoon
Natuurlijk gaat je advertentie gelezen worden door meerdere personen. Toch is het handig om een ijkpersoon te definiëren. Neem deze persoon in gedachten en bedenk wat zijn interesses zijn, waar hij van houdt en wat zijn hobby’s en zoekintenties zijn. Bedenk ook hoe deze persoon aangesproken wilt worden. Schrijf vervolgens je tekst met de juiste tone-of-voice.
Voeg minimaal één zoekwoord toe
Het spreekt voor zich: de kwaliteitsscore van een zoekwoord wordt bepaald door de ervaring op de landingspagina en de relevantie van de advertentie. We noemden het al even: als merk dien je consistent te zijn. Dit doe je door de landingspagina aan te sluiten op de boodschap in de advertentie. Het vermelden van de zoekterm is dan wel een vereiste. Alleen al omdat je advertentie dan vaker getoond zal worden binnen Google. Dit komt omdat Google een voorkeur heeft voor advertenties met een hoge kwaliteit en relevantie. Een andere reden om het zoekwoord te noemen in de advertentie is dat je een korting kunt ontvangen op de CPC, oplopend tot 50%.
Key word insertion toevoegen
Een exact of broad match modified zoekwoord toevoegen aan je advertentie is soms niet genoeg. Zeker niet wanneer je adverteert voor diverse productgroepen. Wil je zeker zijn dat je advertentie past bij de zoekintentie van je potentiële klant? Zorg er dan voor dat je gebruik maakt van een dynamische zoekadvertentie met keyword insertion. Zo zal de letterlijke zoekopdracht van de gebruiker opvallen en zal er sneller op de advertentie worden geklikt. Het resultaat? Een hogere CTR én betere kwaliteitsscore van de advertentie.
Optimaliseer voor verschillende devices
Richt je niet enkel op desktopgebruikers. Maar liefst 61,9% (quoracreative) van de betaalde zoekopdrachten van Google worden gedaan met een mobiele telefoon. Aangezien steeds meer potentiële klanten informatie zoeken via hun mobiel of zelfs een koopintentie hebben, is het van belang dat je advertentie inricht voor verschillende devices.
Pas je landingspagina aan op je advertentie
Alle marketingstrategen kennen de waarde van bestemmingspagina’s en bijbehorende copy. Het is van groot belang dat de copy op de landingspagina geen afbreuk doet aan je merk. Zorg dus dat je boodschap in de advertentie én op de landingspagina consistent is. Wanneer je in de advertentie belooft dat klanten iets gratis krijgen bij bestelling van je product, dan is het de bedoeling dat je dit ook daadwerkelijk kunt leveren. Eerlijkheid en consistentie. Dat zijn de sleutelwoorden voor vertrouwen. Zorg dat de tekst op de landingspagina net zoals in je advertentie prikkelend, creatief en commercieel is. Heb je hier enige hulp bij nodig? Denk er dan aan om SEO teksten te laten schrijven.
Voorkom grammaticale onjuistheden
Wellicht een open deur, maar advertenties met stijl- en taalfouten getuigen van weinig betrouwbaarheid. Voorkom dat je advertentie bol staat met grammaticale fouten en slordigheden en berust je op het tegenlees-principe. Laat een ander meekijken of maak gebruik van een vrijblijvende en gratis quickscan om te controleren of je de juiste stappen hebt doorlopen in Google Ads.
Een pakkende kop
Het eerste wat men ziet, is de kop. Zorg dus dat je uitpakt en schuw een commerciële boodschap niet. Trek de aandacht door gebruik te maken van:
- Superlatieven
- Cijfers
- Tekens
Maak je kop urgent en laat klanten weten wat ze missen als ze niet op je advertentie klikken. Maak gebruik van woorden als ‘eenmalig’, ‘nieuw’, ‘gratis’ en ‘nu’.
Productspecifieke advertenties
Maak je advertenties voor verschillende producten, dan is het handig om rekening te houden met specifieke aspecten van elk product. Laat het zoekwoord minstens één keer terugkomen in de kop én in de beschrijving en specificeer het product. Zo krijgt de klant een gerichte advertentie voorgeschoteld en zal je advertentie sneller een klik ontvangen.
Dit kunnen wij voor jou betekenen
Er is niet één succesformule voor advertentieteksten. Elke advertentie verdient een unieke aanpak. Wil je succesvol adverteren in Google Ads en effectieve campagnes opzetten, maar weet je niet welke instellingen relevant zijn voor jou en hoe je de juiste zoekwoorden voor je campagne kunt vinden? Neem contact op met ons. Dan richten wij jouw advertentie in.
Vraag een gratis SEA én SEO scan aan bij online marketing bureau Search Signals