Iedereen met een website heeft weleens gehoord van een landingspagina, maar betekent het nu in werkelijkheid? Een landingspagina is een pagina waarnaar bezoekers kunnen navigeren of op kunnen ‘landen’. Vanuit een online marketing perspectief kijken we naar een landingspagina als een pagina waar we een doel hebben, namelijk het verhogen van de conversie. Wat conversie dan precies is, bijvoorbeeld meer bestellen of een download van een PDF bestand, kan verschillen.

Beschik je over 10.000+ bezoekers per maand? Dan is het zeker de moeite waard om je te verdiepen in het verbeteren van de conversie op je landingspagina’s. Waarom 10.000 bezoekers? Om de conversie te testen heb je bezoekers nodig. Hoe meer bezoekers, hoe zeker je weet dat je bevindingen kloppen omdat je een hoger steekproefgehalte hebt.

Hoe verhoog je de conversie op de website?

Om de conversie te verhogen kan je je vasthouden aan vier basisprincipes:

1. Optimaliseer voor je belangrijkste conversiedoel
Als er bezoekers komen op je landingspagina dan moeten ze maar één optie hebben om verder te komen. Stel je hebt een webshop en het doel is om meer producten te verkopen, maar je wil ook dat mensen zich aanmelden voor een nieuwsbrief of een contactformulier invullen.

Stel een bezoeker landt op één van je landingspagina’s, welke stap wil je dan het liefst dat ze volgen? Veelal is dit het bestellen van een product. Zorg dan dat deze knop (lees: conversiedoel) het meeste opvalt en dat de bezoeker niet wordt afgeleid door irrelevante informatie.

2. Synergie tussen elementen op de pagina
Je wilt maar één ding en dat is zorgen voor meer conversie. Zorg dat alle elementen op de pagina zo zijn ingesteld, zodat ze als geheel een bijdrage leveren aan een conversiedoel. Het is de bedoeling dat de bezoeker uiteindelijk uit komt bij het belangrijkste conversiedoel van de pagina. Is dit bijvoorbeeld het downloaden van een PDF dan is het belangrijk dat dit duidelijk wordt op de pagina. Visuele elementen zoals kleur, structuur én witruimtes zijn hierin ook zeer belangrijk. Maak een pagina niet te druk door de wens om te veel informatie te bieden.

3. Liever een simpel formulier?
Iedereen heeft het wel eens meegemaakt: je hebt interesse in een product of dienst en vervolgens moet je 15+ invulvelden invullen. In andere woorden, de formulieren zijn ellenlang en vragen om overbodige informatie. Welke informatie is nu echt belangrijk om van de bezoeker te ontvangen? Probeer deze wens om informatie te minimaliseren.

4. Focus op de toegevoegde waarde voor de doelgroep
Bij een landingspagina moet de nadruk liggen op de toegevoegde waarde voor de bezoeker om de gegevens in te vullen. Ligt de nadruk te veel op het bedrijf of het product, dan is dit een gemiste kans. Vaak zijn producten/diensten bij meerdere aanbieders te verkrijgen. Focus je dus niet op het product of de dienst maar op de toegevoegde waarde voor de doelgroep.

De basisprincipes in de praktijk

Deze basisprincipes zijn een goede opstap naar een verbeterde conversie. Neem het Amerikaanse VividBoard als voorbeeld. De landingspagina zag er eerst als volgt uit:

vividboard-voorbeeld-slechte-landingspagina

Een erg onoverzichtelijke pagina die slecht converteerde. Met behulp van de eerder genoemde vier basisprincipes hebben ze de volgende pagina gemaakt:

vividboard-voorbeeld-goede-landingspagina

Uiteindelijk voldoet deze pagina aan de vier basisprincipes. Volgens de casestudie van VividBoard heeft deze aanpassing ervoor gezorgd dat de landingspagina vaker werd ingevuld (stijging van 1200+%).

De opbouw van een goede landingspagina: hoe ziet dat er uit?

De basisprincipes zijn nu duidelijk. Maar welke andere elementen moet een goede landingspagina hebben én wat moet je er zeker niet op zetten.

Probeer de volgende zes elementen op een landingspagina te tonen:

  1. Een header en sub-koppen
  2. Een korte omschrijving van dienst/product
  3. Een of meerdere afbeeldingen of filmpjes
  4. Straal vertrouwen of authenticiteit uit, bijvoorbeeld met behulp van een recensie of plus- en minpunten
  5. Duidelijke route voor een bezoeker naar belangrijkste conversiedoel
  6. Toon antwoorden op informatieve vragen van de bezoeker

Neem als voorbeeld de productpagina van Laptopshop.nl:

voorbeeld-conversie-landingspagina-optimaliseren

Deze zes punten zijn redelijk standaard, maar vooral de invulling ervan is zeer belangrijk. Combineer deze zes punten met de basisprincipes en je bent goed op weg om een succesvolle landingspagina te creëren die converteert.

Wat voor elementen moet je vermijden op een landingspagina?

Onderstaande drie punten zijn wij het meeste tegen gekomen tijdens het optimaliseren van landingspagina’s:

1. Het gebruik van teveel tekst (lees: onnodige tekst)

huis-kopen-landingspagina-optimaliseren-voor-conversie

Deze tekst is meer geoptimaliseerd voor de zoekwoorden dan voor de gebruiker. Door je als bedrijf te verdiepen in de doelgroep kan je sneller vragen beantwoorden en heb je minder tekst nodig. Is het echt niet noodzakelijk om kleine teksten te gebruiken? Plaats deze informatie dan op een aparte pagina.

2. Het gebruik van te veel (storende) call to actions

te-veel-call-to-actions

Wat we ook wel eens tegen komen, is dat er helemaal geen call to action op een pagina staat. Ga er van uit dat je op iedere pagina van de website een doel hebt voor de bezoeker. Zorg dat er een duidelijk pad voor de bezoeker aanwezig is.

Hoe houd je de resultaten bij?

Uiteindelijk wil je natuurlijk de resultaten zien van de optimalisatie. Maar welke statistieken moet je bijhouden en wat betekenen deze statistieken nu eigenlijk? De volgende lijst helpt jou bij het beoordelen van het succes van je landingspagina:

  • Conversiepercentage
    Dit spreekt voor zich, het percentage bezoekers die de gewenste actie hebben uitgevoerd. Dit is de belangrijkste statistiek
  • Formulier verlatingspercentage
    Het percentage bezoekers die begonnen zijn met het invullen van het formulier, maar de pagina verlaten voordat zij hem afronden. Deze statistiek geeft een goed inzicht over de lengte van het formulier. Daarnaast vertelt het ook iets over de hoeveelheid informatie die bezoekers bereidt zijn om in te vullen.
  • Bouncepercentage
    Het percentage bezoekers dat de website verlaat na het bezoeken van je landingspagina zonder een andere pagina te bekijken. Dit is interessant om te bekijken omdat je een bezoeker niet meteen kwijt wilt zijn nadat zij het formulier hebben ingevuld. Het toevoegen van een nieuwe call to action button nadat zij het formulier hebben ingevuld kan hier al verandering in brengen. Deze call to action kan iets zijn in de trend van: ‘Bedankt voor het aanmelden voor de nieuwsbrief, bekijk ook eens deze blogpost’
  • Tijd op de pagina
    Hoe lang spendeert de gemiddelde bezoeker aan een bezoek op de landingspagina. Hier kan een link worden gelegd hoeveel tijd een bezoeker gemiddeld nodig heeft om een conversie te maken op je website
  • Verkeersbron
    Hoe komen de bezoekers op je website? Komen ze via de zoekmachines, via social media, via adwords of toch via referrals? Bekijk dit goed zodat je weet waar je je promotie inspanningen moet leggen.

Voor het verkrijgen van bovengenoemde data kan je gebruikmaken van Google Analytics. Er bestaan ook tools die zich richten op het verbeteren van de conversie op een website (conversie optimalisatie). Van een aantal van deze tools kan je gratis gebruikmaken, bijvoorbeeld Optimizely, Visual website optimizer en Unbounce.

Klaar om te starten?

Je bent nu klaar om een landingspagina te optimaliseren voor conversie. Richt je op deze stappen om te starten met het proces:

  1. Bepaal voor welke conversiedoelen je een landingspagina wilt creëren.
  2. Wie is je doelgroep?
  3. Denk na over het design van de pagina, waar je de bovenstaande informatie in verwerkt. Gebruik de statistieken uit Google Analytics om bij te houden waar je de pagina kunt verbeteren.

Heb je vragen, opmerkingen of hulp nodig bij het optimaliseren van je landingspagina’s? Neem contact met ons op of laat een reactie achter!