In 2019 zette Google via Google Ads alleen al ongeveer ~€134 miljard om (bron). Uit onderzoek onder 25+ Google Ads accounts van onze klanten blijkt dat maar liefst 10-19% van het Google Ads budget wordt gespendeerd aan niet relevante zoekwoorden. Als we nieuwe accounts overnemen en we analyseren de data dan blijkt dit percentage nog veel hoger te zijn.

Hoe zijn we hier achter gekomen? Door op grote schaal data te analyseren met behulp van een big data tool (Power BI van Microsoft).

Laten we dit het percentage 19% doortrekken naar de omzet van Google, dan wordt er jaarbasis minimaal € 25,5 miljard omzet verdiend aan niet relevante klikken.

Interessante vraag: Wat doe jij met 19% meer marketingbudget?

Google ads budget besparen

Wil je zelf direct aan de slag gaan met een big data analyse en een hogere ROI behalen op je Google Ads campagne, maar heb je een voorzet nodig? Wij geven je graag de assist:

> Gratis: big data analyse

 

Hoe komt dit?

Google verdient dus geld door advertenties te tonen bij niet relevante zoekwoorden. Hoe komt dit? Daar zijn een aantal redenen voor:

  • Woorden krijgen een andere betekenis

Taal ontwikkelt zich, er worden nieuwe betekenissen aan woorden gegeven. Dit kan als gevolg hebben dat een zoekwoord in eerste instantie relevant is, maar op een gegeven moment niet meer. Als voorbeeld: het zoekwoord ‘Fietsenwinkel’. Waar dit vroeg betekende dat je op zoek was naar een fietsenwinkel, betekent het nu dat je waarschijnlijk op zoek bent naar de gelijknamige fietsenwinkel website. Als je zelf een online fietsaanbieder bent, dan wil je hier mogelijk niet budget aan verspillen.

Het gevolg hiervan is dat er steeds meer gezocht wordt met een andere zoekintentie op de zoekwoorden waarop je adverteert.

  • Google toont jouw advertenties bij ‘bredere’ zoekwoorden

Google heeft veranderingen aangebracht in de manier waarop wordt bepaald op welke zoekwoorden je advertenties worden getoond. Het gevolg hiervan is dat er een grotere kans is dat de advertenties worden getoond bij zoekwoorden die óf jijzelf niet interessant vindt óf simpelweg zoekwoorden zijn met een andere zoekintentie.

Hoe kunnen we voorkomen dat jouw onderneming blijft bijdragen aan deze geldvijver waar Google maar uit blijft vissen?

Het antwoord: big data analyse

Gelukkig is er wat aan deze geldverspilling te doen. Met behulp van een handige tool kunnen we een analyse maken van de ads data. Zo kunnen we op grote schaal 100.000+ zoekwoorden analyseren. Het enige wat we nodig hebben, is een eenvoudig rapport vanuit Google Ads.

Het doel van de analyse is om op grote schaal zoekwoorden te identificeren, die we uiteindelijk kunnen uitsluiten. Dit bespaart geld.

Een bijkomend voordeel is dat we op deze manier ook veel nieuwe zoekwoorden en content kansen ontdekken.

Breder adverteren = grotere kans op meer conversies

Uit ervaring weten we dat veel van onze klanten het liefste adverteren op exacte zoekwoorden waar veel op wordt gezocht. Maar het gevolg is: Je loopt conversies mis.

Breder adverteren vergroot het bereik van je advertenties, maar het gevaar is dus dat je budget verspilt aan niet relevante zoekwoorden. Door een big data analyse voorkom je dat je op grote schaal het budget verbrast.

Deze analyse zorgt ervoor dat we ads budget besparen, conversies verhogen, nieuwe kansen ontdekken terwijl we tegelijkertijd ook nog eens tijd overhouden voor andere werkzaamheden.

PowerBI-voorbeeld

Budget besparen

Zoekwoorden uitsluiten op grote schaal bespaart je over een langere periode serieus geld. Als voorbeeld: Je geeft € 3.000 / kwartaal uit aan zoektermen die niet converteren, dan bespaart het uitsluiten van deze zoekwoorden € 12.000 / jaar.

Het vinden van deze budgetverspillers verlaagt de kosten zonder het aantal conversies aan te tasten. Want de zoektermen converteerden in eerste instantie al niet. Het extra budget (€ 12.000) dat vrij komt kan vervolgens besteed worden aan:

  • goed presterende zoekwoorden
  • nieuwe initiatieven, platformen en strategieën
  • nieuw zoekwoorden en content ontdekken

Conversies verbeteren

Laten we voortborduren op het het voorbeeld om te investeren met het extra vrijgekomen budget. Je kunt dit bijvoorbeeld herinvesteren in het efficiënter inrichten van bestaande campagnes.
Wanneer je niet relevante en slecht presterende zoekwoorden hebt uitgesloten, dan voorkomt het dat je hier geld aan uitgeeft. Geef het overgebleven budget uit aan campagnes met een strak budget.

→ Het resultaat = een hoger conversieratio en een afname in de kosten per klik van je Google Ads campagne.

Tijdbesparing

tijdbesparing google ads

Normaliter kost het uren tijd om een standaard Google Ads rapport door te spitten en duizenden rijen met data te analyseren.

Met onze big data analyse kan je relatief snel waardevolle inzichten verkrijgen om zoekwoorden te vinden die we kunnen uitsluiten. Hierdoor besparen we geld en levert het dus geld op!

Het levert niet alleen geld op, maar het levert ons ook nog eens tijd op. Deze extra tijd kan worden geïnvesteerd in andere optimalisaties die ervoor zorgt dat je het beste resultaat krijgt. Klinkt goed, toch?

Geld ‘verdienen’ met geld besparen

Een geweldig bijkomend effect van de big data analyse is dat je er ook nog eens extra geld mee kan verdienen.

Stel je voor: je bespaart op jaarbasis € 12.000. Dit bedrag herinvesteer je in goed presterende zoekwoorden. Dit resulteert in 50 extra conversies.

Vergeet niet: Dit zijn conversies die je niet had gehad als het budget niet was bespaard.

Laten we het nog een stapje verder bekijken. Stel dat een gemiddelde conversie €500 oplevert:

50 conversies x € 500 = € 25.000 omzet

Het is dus niet alleen € 12.000 wat wordt bespaard. Het gevolg van deze besparing en een goede herinvestering levert ook nog eens € 25.000 omzet op.

Als je deze omzet vervolgens verder investeert, dan kan je het aantal conversies nog harder laten groeien. Een big data analyse kan dienen als katalysator voor het succesvol maken van een Google Ads campagne.

Stop met geld verbranden, start met geld besparen

Ben jij er ook klaar mee dat Google jouw geld verbrast aan irrelevante en onzinnige zoekwoorden? Wil jij een Google Ads campagne waar je budget zo efficiënt mogelijk wordt ingezet? Dan is het nu tijd voor verandering!

Wij hebben deze analyse voor verschillende ondernemingen uitgevoerd. Zo hebben we inmiddels 100.000+ euro’s bespaard voor onze klanten.

Start met geld besparen op Google Ads met behulp van big data. Upload je Google Ads gegevens en ontvang onze eerste feedback.