Als je een website hebt, dan wil je graag dat deze bovenaan staat in Google. Sterker nog, je bent niet de enige. Heel veel websites willen dit namelijk. Het is daarom niet zo eenvoudig om bovenaan in Google te staan, want er zijn veel kapers op de kust. Daarom heeft Google meer dan 200 ranking factoren om te bepalen waarom niet jij, maar de concurrent op nummer 1 staat.

Een veel gestelde vraag is daarom vaak: Hoe komt mijn website bovenaan in Google? In dit artikel geven wij hier graag antwoord op.

De techniek van de website

Een van de belangrijkste punten om een hogere positie in de zoekresultaten van Google te bemachtigen is door te zorgen dat de techniek van de website in orde is. De techniek van de website moet je zien als het geraamte. Het geraamte bestaat uit vele verschillende onderdelen die goed moeten staan en aan verschillende eisen moeten voldoen. Denk hierbij aan het volgende:

Zoals je hierboven ziet zijn er verschillende factoren die meespelen bij de techniek van een website. De bovenstaande punten zijn een van de belangrijke factoren waar Google onder andere naar kijkt.

Content voor verschillende zoekintenties

Een ander belangrijk punt om bovenaan te komen in Google is content. Content is King zeiden ze vroeger nog weleens. Maar content is vandaag de dag nog steeds zeer belangrijk. Als je content gaat produceren dan geven wij als tip mee om content te produceren voor verschillende fases in het aankoopproces van de klant. Wij gebruiken hier zelf het See-Think-Do-Care model van Google voor.

Dit model werkt als volgt. Je verdeelt de doelgroep in vier groepen:

  • Doelgroep in de See-fase: Deze groep moet zich nog bewust worden
  • Doelgroep in de Think-fase: Deze groep is zich aan het oriënteren
  • Doelgroep in de Do-fase: Deze groep is klaar om aan te kopen
  • Doelgroep in de Care-fase: Deze groep heeft gekocht en wil je verder binden aan jouw merk

Op het gebied van de content zijn de groepen in de Think- en Do-fase het meest interessant. In deze fases bevinden zich namelijk zeer relevante potentiële klanten.

 

bovenaan staan in google

Als je hiervoor content gaat schrijven, dan moet je ze opdelen in informatief (Think-fase) en commercieel (Do-fase). Om het voorbeeld van de afbeelding aan te houden gebruiken we de reisbranche:

  • De Think-fase

Voor deze fase is informatieve content belangrijk. De klant is zich aan het oriënteren wat voor soort vakantie hij of zij wilt. Dus gaan zij zoeken naar bijvoorbeeld ‘tips om vakantie uit te zoeken’ of bijvoorbeeld ‘checklist met alles waar mijn vakantie aan moet voldoen’. En zo zijn er nog vele andere informatieve zoekopdrachten die deze oriënterende doelgroep heeft. Speel hierop in en geef de doelgroep handige tips waar ze echt iets aan hebben.

  • De Do-fase

Voor deze fase is commerciële content belangrijk. Dit zijn namelijk de klanten die al weten waar ze naar toe gaan en wat ze voor vakantie willen. Hier moet de content commerciëler zijn en to the point. Hier schrijf je content waarin je de klant overtuigt om voor jou te kiezen. Maar ook in deze fase kan informatieve content een rol spelen. Mocht een klant twijfelen om voor jou te kiezen, dan kan een stuk informatieve content op de pagina zoals bijvoorbeeld ‘5 tips om te doen op bestemming x’. Hiermee voeg je een extra stukje waardevolle informatie toe waardoor de klant sneller bij jou aankoopt.

Promoot je website

Het laatste belangrijke punt dat we bespreken is het simpelweg promoten van je website. Hoe bekender jouw merk, hoe groter de kans is dat je hoger gaat scoren in Google. Ga daarom ook actief adverteren en jouw merk kenbaar maken aan het grote publiek. Dit kan bijvoorbeeld door:

  • Facebook adverteren
  • Adverteren op andere websites
  • Sociale kanalen gebruiken
  • Gastbloggen op relevante websites
  • Journalisten en pers benaderen om iets over jou te schrijven

En zo zijn er nog vele andere manieren om jouw website online te promoten.

Focus je dus op alle aspecten

Google houdt veel informatie over de ranking factoren geheim. Het is dus ook niet eenvoudig om te bepalen welke factoren het allerbelangrijkste zijn. Benadeel jezelf dus niet door je alleen te focussen op één aspect van het optimaliseren voor Google. Als je bovenaan wilt staan in Google, dan zal je moeten zorgen dat alles geoptimaliseerd wordt.

Meer weten over bovenaan staan in Google? Neem dan contact met ons op of laat een berichtje achter in de comments!