Hoe krijg je een bedrijfsvermelding in Google maps

Iedereen wilt online zo goed mogelijk gevonden worden. Dus ook als iemand je bedrijf opzoekt in Google Maps wil je goed zichtbaar zijn. Vroeger had Google hier een aparte functie voor genaamd Google Places, maar tegenwoordig is dit onderdeel van Google Mijn Bedrijf. Google Mijn Bedrijf is een dashboard waar je je online aanwezigheid kunt bijhouden van verschillende Google platformen zoals:

  • Google Insights
  • Google Analytics
  • Google Adwords
  • Reviews
  • Google+

Daarnaast kan je dus ook je bedrijf toevoegen aan Google Maps. Je kan alleen een vermelden toevoegen aan Google Maps in het dorp of stad waar het fysieke adres is. In dit artikel wordt er uitgelegd hoe je in 4 stappen een bedrijfsvermelding claimt op Google Maps.

Bedrijf toevoegen aan Google Mijn Bedrijf

Als je als bedrijf al een lange tijd bestaat, dan is de kans groot dat je reeds bent opgenomen in de database van Google Mijn Bedrijf en hoef je het alleen maar te claimen. Nieuwe bedrijven of locaties zul je vaak zelf moeten toevoegen.
Een bedrijfsvermelding op Google Maps volg je als volgt toe:

1. Ga naar Google Mijn Bedrijf

Klik op ‘Uw bedrijf op Google’.

2. Bedrijf toevoegen
Als je bedrijf al in de database staat van Google Mijn Bedrijf, dan staat deze waarschijnlijk tussen de suggesties. Als dit zo is, dan wordt alle informatie automatisch ingevuld. Controleer de informatie zorgvuldig. Hoe specifieker en gedetailleerder de informatie, hoe beter Google je bedrijf kan classificeren en weergeven bij de zoekresultaten.
Staat je bedrijf er niet tussen? Vul dan alles zo gedetailleerd mogelijk in.

De categorie is een belangrijk punt bij het invullen van het formulier, dit is namelijk de manier waarop je aan Google aangeeft op welke manier het je bedrijf classificeert. Wat inhoudt dat dit bepaalt bij welke zoekresultaten jij te zien bent.
Google stelt zelf categorieën voor, voor elke branche. Start met het typen van jouw branche en kijk waarmee je matcht met de suggesties van Google. Later krijg je ook nog de kans om in totaal vijf verschillende categorieën te kiezen, dus wees niet bang dat je een categorie kiest waarbij de diensten en producten niet volledig worden gedekt.

3. Verifieer jouw bedrijf

De volgende stap is de verificatie van de vermelding. De verificatiecode wordt per post opgestuurd naar het adres dat je hebt ingevuld. Gemiddeld duurt dit 1 á 2 weken. Twee andere verificatiemogelijkheden zijn per sms of via een geautomatiseerd telefoongesprek. Mocht je deze optie krijgen, kies hier dan voor aangezien het veel sneller is dan per post.

Verifiëren per post

Let wel op bij een verificatiecode via de post. De code verloopt na 30 dagen, verifieer de bedrijfsvermelding daarom zo snel mogelijk. Het komt geregeld voor dat de brief van Google in de prullenbak verdwijnt, omdat het wordt aangezien voor reclame. Probeer hier dus rekening mee te houden!

4. Google Mijn Bedrijf pagina verder invullen

Wanneer het bedrijf is geverifieerd, is het tijd om de Mijn Bedrijf pagina verder in te vullen. Dit houdt in dat er een Google+ pagina wordt gecreëerd zodat je toegang krijgt tot de dashboard.

In slechts vier eenvoudige stappen heb je zelf een bedrijfsvermelding geclaimd op Google Maps. Voordeel is ook dat deze vermelding wordt getoond in Google.nl als iemand zoekt op de bedrijfsnaam. Daarnaast heeft dit ook een positieve invloed op de lokale vindbaarheid als iemand naar een dienst zoekt in combinatie met een plaatsnaam of als iemand in je regio op z’n mobiel/tablet een lokale zoekopdracht gebruikt.

Kortom: weer een goede stap in de richting van een verbeterde online zichtbaarheid.

Online marketing bureau inhuren? Kies voor SEO uitbesteden bij Search Signals. Dan kies je voor online groei.

Klaar om te winnen met je bedrijf op zoekmachines en marketplaces?

Plan een adviesgesprek