Voorkom dat toevallige bezoekers passanten worden en bied top notch content. Hoe? Door een SEO SWOT-analyse te maken. Weet waar je SEO-kansen liggen en maak van toevallige bezoekers betalende klanten. Zo groei met je webshop door naar het volgende niveau.

Wat is een SWOT analyse?

Een SWOT-analyse is een veelgebruikt hulpmiddel van een online marketingbureau om de strategie van de organisatie te bepalen. De analyse bestaat uit 4 kwadranten:

  • Strengths
  • Weaknesses
  • Opportunities
  • Threats

Binnen de online marketing, en dan specifiek SEO zetten wij de sterktes en zwaktes van een merk af tegen kansen en bedreigingen van de markt. Dit doen wij o.a. door het uitvoeren van zoekwoordenonderzoeken en concurrentie analyses. Wil je weten welke verbeterpunten er zijn en welke besparing jou dit kan opleveren? Maak dan een vliegende SEO-start middels een gratis SEO SWOT-analyse.

> Gratis Consult

 

Je kunt zelf ook een audit uitvoeren. Volg onderstaand stappenplan.

In 4 stappen een complete SEO SWOT analyse

Wat is de huidige status van je online zichtbaarheid? En hoe verhoudt dat zich tot de omzet van je bedrijf? Door het uitvoeren van een SEO SWOT-analyse kom je achter de do’s en dont’s binnen SEO. Klaar om SEO-kansen te vinden en de vindbaarheid van je website te vergroten? Dit doe je heel eenvoudig door het volgen van deze 7 stappen.

 

1.     Via welke route komen bezoekers op je website?

Om te weten hoe je met je SEO-copy in moet spelen op de huidige markt moet je weten waar het verkeer vandaan komt. Alleen zo kun je perfect afgestemde content bieden. Met andere woorden: je moet erachter komen hoe bezoekers jouw website vinden en hoe lang ze hier blijven hangen.

Om achter deze gegevens te komen, dien je een Google Analytics code op je website plaatsen. Een SEO SWOT analyse voer je niet enkel uit om achter nieuwe SEO-kansen te komen. Je gebruikt deze techniek ook om bedreigingen inzichtelijk te maken. Maak gebruik van Google Search Console om bijvoorbeeld te kijken naar de actuele zoekwoorddata of analyseer hoe je website op technisch vlak presteert.

Zet jij deze zwaktes om in kansen, dan geef jij je conversie en SEO weer een boost.

 

2.     Vermeld de sitemap van je website

Zorg voor een transparante robots.txt file die zoekmachine crawlers kunnen vinden. Vermeld hierin ook je sitemap zodat zoekmachines sneller op de hoogte gehouden worden van wijzigingen in de indeling van je websites. Is dit niet op orde? Dan zullen veranderingen op je website niet snel door Google geïndexeerd kunnen worden.

 

3.     Ga voor een snelle laadtijd en een gebruiksvriendelijke website

Wie bezoekt websites tegenwoordig niet via een mobiel. Google neemt mobielvriendelijkheid van een website mee in de rankings. Zorg dat je deze kans met beide handen aangrijpt en maak jouw website mobielvriendelijk.

Een andere belangrijke SEO prioriteit is de laadtijd van websites. Voor een bezoeker is er niets vervelender dan moeten wachten tot een website laadt. En ook voor zoekmachines is een langzame laadtijd een zwaktebod. Voorkom dat je bezoekers irriteert of dat ze je website verlaten voordat ze de benodigde informatie hebben. Werk aan een snel werkende site voor alle devices door gebruik te maken van page speed rapporten.

Binnen een oogwenk toont de online tool je statistieken en schotelt je aanbevelingen voor.

Haal je website maar eens door PageSpeed Insights en vind manieren om de snelheid van je pagina te vergroten. Ga van zwakte naar kracht en verbeter je websitesnelheid onder andere door:

  • Images verkleinen: gebruik enkel JPEG afbeeldingen en maak afbeeldingen niet te groot
  • Pas browser caching toe: opslaan van informatie van een website door een browser
  • Gebruik minify: verlaag de laadtijd door het broncodebestand van je site te verkleinen

4.     Behoefte van gebruiker

Speel in op de behoefte van je potentiële klant door achter hun zoekwensen te komen. Richt hier je website op in. Zorg dat de zoekwoorden van jouw potentiële klant opgenomen worden in meta descriptions, title tags, H1 en H2 koppen en in de body van SEO-copy.

 

De SEO SWOT-analyse is uitgevoerd, en nu?

Eenmaal een SEO SWOT-analyse uitgevoerd, dan ben je er nog niet. SEO is een constante strijd om online dominantie. Voer eens in de zoveel maanden de SEO SWOT -analyse uit om successen te meten en kansen te ontdekken. Alleen zo kun je op tijd bijsturen en up-to-date blijven.

Zelf een analyse uitvoeren is geen kleinigheid. Wij kunnen ons voorstellen dat je het uitvoeren van een SEO SWOT-analyse liever overlaat aan een online marketingbureau. Neem contact op voor een SEO-Quickscan.

Klaar voor een explosieve groei?

 

> Gratis Consult