Als bedrijf wil je altijd voorkomen dat de website een penalty krijgt van Google. Voor vele websites is Google de grootste bron van bezoekers en dus inkomsten. Wanneer Google een nieuwe update doorvoert dan houdt iedereen zijn adem altijd even in. “Want hebben we per ongeluk iets gedaan wat niet mag?”
Updates van het algoritme staan erom bekend dat ze het verkeer naar een website volledig kunnen vernietigen én daarmee ook het bedrijf. Dit klinkt echter wel heel erg negatief. Google heeft drie grote algoritme updates die het meeste invloed hebben:
- Pinguïn update
- Panda update
- Hummingbird update
Aan de andere kant kan een update er ook voor zorgen dat jouw website beter presteert in de rankings. Als je de richtlijnen van Google volgt en kwaliteit nastreeft dan hoef je niet snel zorgen te maken. Hier lees je een aantal tips over hoe je je eigen website ‘penalty proof’ kan houden.
1. Ontwijk link farms
Een link farm is een website die alleen maar bestaat uit externe links en waarbij er totaal geen relevantie is qua thema of topics met betrekking tot de externe links. Het doel van link farms is om de linkwaarde van een website te verhogen. Startpagina’s worden ook vaak gezien als linkfarms. Een startpagina zoals .startpagina.nl domeinen worden nog wel als autoritair geacht, maar de vele .linkstart.nl, .jouwlinkhier.nl, .gratislink.nl domeinen zijn niet van toegevoegde waarde.
Bestaat het linkprofiel van jouw website voornamelijk uit link farms? Kijk dan of je deze links kan verwijderen door contact op te nemen met de desbetreffende webmaster of maak gebruik van de disavow tool van Google.
2. Gebruik geen onzichtbare tekst (cloaking)
Jaren geleden maakte webmasters nog wel eens de keuze om onzichtbare tekst te gebruiken om zo de relevantie van een website te versterken. Denk bij onzichtbare tekst aan het volgende: de achtergrondkleur van de website is groen en er zijn tientallen woorden in een groene letterkleur aanwezig op de website. Resultaat: de woorden zijn onzichtbaar voor de bezoeker, terwijl Google de tekst wel indexeert.
Waar dit trucje jaren geleden nog wel werkt, is het tegenwoordig een zeer achterhaalde methode om hoger te scoren in Google. Toch zien we zo nu en dan wel eens websites die nog gebruik maken van onzichtbare tekst.
3. Duplicate content
Duplicate content is de vakterm voor content met een dubbele inhoud. Oftewel de volgende twee urls bevatten dezelfde inhoud qua tekst:
Searchsignals.nl/tekst-a
Searchsignals.nl/tekst-aa
Resultaat: Google moet twee urls indexeren, terwijl dit eigenlijk vertroebeling is van de database van Google. Schrijf altijd unieke content zo ver dit mogelijk is.
4. Gratis persberichten sites
Er zijn talloze websites waar je gratis persberichten of andere artikelen kan plaatsen. Alle pagina’s binnen dit soort type website bestaan uit teksten met externe links naar de meest uiteenlopende onderwerpen. In zekere zin lijken dit soort website enorm op link farms. Deze websites zijn niet gericht op informatie bieden aan bezoekers maar puur om de posities van zoekwoorden in Google te manipuleren. Zoek zelf eens op gratis persbericht plaatsen en oordeel zelf of deze artikelen van toegevoegde waarde zijn. Jammer genoeg wordt deze tactiek nog steeds veelvuldig gebruikt.
5. De anchorteksten van backlinks
De pinguïn update van Google is voornamelijk gericht om over optimalisatie met betrekking tot de anchor teksten van backlinks te verminderen. De anchor tekst is een vakterm voor het woord of de woorden waarmee er gelinkt wordt naar een website. Varieer altijd in je anchor teksten en maak niet de fout om telkens voor hetzelfde woord te kiezen. Als voorbeeld:
Website A verkoopt wasmachines. In totaal zijn er 50 links vanaf anders websites naar Website A. Van de 50 links zijn er 45 anchorteksten met alleen de term wasmachine. Logischerwijs komt dit niet natuurlijk over omdat niet iedereen met hetzelfde woord zal linken naar een pagina. Daarnaast zullen mensen eerder merkgerelateerde termen gebruiken om te linken naar Website A. In andere woorden, het is natuurlijker als het merendeel van de anchorteksten van backlinks bestaan uit merkgerelateerde anchorteksten, bijvoorbeeld wasmachines van Website A.
Ben je gedaald in de rankings of zie je ineens een enorme daling in de bezoekersaantallen? Laat het weten in een reactie of een e-mail en we helpen je graag!