Voor het schrijven van interessante artikelen spelen diverse factoren een rol. Paragrafen maken een tekst leesbaar en pakkende koppen en titels motiveren een lezer om te blijven lezen. Een van de meest effectieve manieren om succesvolle content te schrijven, is om afbeeldingen toe te voegen. Naast de verhoogde leesbaarheid versterkt een afbeelding ook de relevantie ten opzichte van het onderwerp en dus de zoekvraag. Hiervoor is het wel belangrijk dat de afbeeldingen goed geoptimaliseerd zijn. Het is verrassend hoeveel fouten hierbij worden gemaakt. Hoe optimaliseer je afbeeldingen?
Wat voor afbeelding kies je?
De eerste vuistregel is dat een afbeelding altijd relevant moet zijn voor het onderwerp van een artikel/pagina. Zowel voor de gebruikerservaring als vanuit het perspectief van de vindbaarheid is dit essentieel.
Dit is bijvoorbeeld een leuke afbeelding, maar niet relevant voor het artikel.
Gebruik de volgende aandachtspunten tijdens de zoektocht naar een goede afbeelding:
- Goede kwaliteit
- Goede aspect ratio
- Hoge resolutie
- Afbeelding moet groot genoeg zijn voor elk type device
Stappenplan voor het zoekmachinevriendelijk maken van de afbeelding
Als je jouw ideale afbeelding hebt gevonden dan kan je beginnen met het optimaliseren. Het onderstaande stappenplan wordt beschreven met een praktische voorbeeld voor WordPress maar kan ook voor websites met een ander CMS worden gebruikt.
Stap 1: Houd rekening met de grootte van een afbeelding
Een afbeelding van 1 mb laadt langzamer dan een afbeelding van 100kb. Comprimeer de afbeeldingen, zodat de crawlers een afbeeldingen sneller laden. De kwaliteit van een afbeelding is een belangrijk punt. Stel een afbeelding is 10 kb en is korrelig en de normale versie van 50kb ziet er perfect uit, kies dan voor de afbeelding van 50 kb. Met de Google Pagespeed Insights tool (= gratis) kan je de laadtijd van een pagina meten.
Stap 2: Kies een beschrijvende naam tijdens het opslaan van een afbeelding
De crawlers van de zoekmachine kunnen afbeeldingen niet visueel zien. Door een beschrijven bestandsnaam te kiezen, is het mogelijk om de afbeeldingen relevanter te maken. Stel je schrijft een artikel over De loopbaan van Memphis Depay bij Manchester United en je wil hiervoor een afbeelding optimaliseren. Noem de afbeelding dan niet 848189.jpg of Manchester.png maar kies voor een korte beschrijven, zoals: Memphis Depay bij Manchester United.jpg/png.
In WordPress wordt de bestandsnaam automatisch overgenomen als titel van de afbeeldingen.
Stap 3: Voeg een alt tekst toe bij de afbeelding (in het CMS)
De alt tekst is ook een hulpmiddel om de crawlers van de zoekmachine te laten weten waar een afbeelding over gaat. Maak een alt tekst beschrijvend, duidelijk en beknopt. Ga niet spammen en houd het leesbaar!
Afbeeldingen die voldoen aan de bovenstaande punten zijn geoptimaliseerd voor de crawlers van de zoekmachine. De relevantie van het artikel neemt toe voor de desbetreffende zoekwoorden en daarnaast zal de vindbaarheid in Google Afbeeldingen ook toenemen.
Heb je vragen over het optimaliseren van afbeeldingen? Bijvoorbeeld voor een ander type CMS zoals Magento? Laat het weten in de reacties en we helpen je graag!