Elke website wil extreem goede content creëren. Nu bestaat er geen ultieme handleiding dat ervoor zorgt dat je direct een geweldig stuk content oplevert. Geweldige content is namelijk uniek en er gaat tijd overheen voordat je dit creëert. Maar er zijn wel checklists die je standaard kunt gebruiken om goede content te creëren. Zo kun je zorgen dat de volgende punten in ieder geval terugkomen in de content:
- Direct gericht op de doelgroep
- Gaat over een probleem/vraagstuk waar de bezoeker mee zit
- Toegevoegde waarde
- Details en diepte
- Origineel onderzoek
- Eenvoudig te navigeren
Om te zorgen dat jouw content dit bevat, kan je deze checklist afgaan:
Stap 1. Wat voor content?
De eerste stap waarmee je begint, is logischerwijs wat voor content je gaat maken. Om hierachter te komen moet je onderzoek doen. Er zijn een aantal punten waar je een analyse van kunt maken.
Lezersanalyse
Onderzoek je publiek en kom meer over hun te weten en waar hun interesse ligt. Input kan je halen uit:
- Google Analytics Audience Insights
- Facebook Insights
- Forums
- Klantenservice
Huidige content analyse
Maak een analyse van je huidige content en kijk wat goed presteert bij jouw bezoekers. Kijk naar factoren in Google Analytics zoals:
- Tijd op de website
- Bouncepercentage
- Nieuwe vs. terugkerende bezoekers
- Conversies
Concurrentie analyse
Uiteraard is het ook belangrijk om de concurrenten te analyseren. Gebruik bijvoorbeeld de tool Buzzsumo. Haal om te zien wat er veel bij je concurrenten is gedeeld. Zoek daarnaast ook zelf in de zoekmachines op het onderwerp waarover je wilt schrijven en kijk wat de concurrenten hebben gepubliceerd.
Kansen analyse
Maak vervolgens ook een analyse om kansen te ontdekken. Bekijk bijvoorbeeld aan Google Trends om te kijken of er een onderwerp trending is. Gebruik vervolgens via Buzzsumo om te kijken of iemand er al over heeft geschreven. Wat ook interessant is, is om te kijken hoeveel backlinks en traffic soortgelijke content heeft opgeleverd. Bekijk vervolgens ook je Google Analytics conversie data, rankings en traffic potentieel om een ROI in te schatten.
Stap 2: Wat voor soort artikel
Heb je een onderwerp gevonden en het onderzoek afgerond? Dan is het tijd om te beginnen met schrijven. Maar wat voor soort artikel moet je nu eigenlijk schrijven: Een kort en duidelijk artikel dat een vraag snel beantwoord? Of een artikel dat uitgebreid antwoord geeft op een moeilijker onderwerp? Om dit eenvoudig te bepalen moet je jezelf de volgend vragen stellen:
1. Wil het publiek een concreet antwoord op een aantal specifieke vragen?
Zo ja, kies dan voor korte blogposts. Als voorbeeld kan je de bezoeker op zoek zijn naar e-mailadressen van potentiële klanten. Hiermee kan je bijvoorbeeld een post schrijven over het verkrijgen van e-mailadressen met behulp van social media.
Zo nee:
2. Heeft het publiek al lange tijd moeite met een probleem?
Zo ja, kies dan voor een lange blogpost. Als voorbeeld wil je dat je content wordt gedeeld door je klanten, maar ook door grote en bekende namen binnen de branche. Schrijf dan een uitgebreid blog over goede en slechte voorbeelden van het benaderen van deze bekende namen en geef handige tips zodat iedereen beter wordt.
Zo nee:
3. Is er veel informatie beschikbaar voor het publiek, maar is het verdeeld over het internet?
Zo ja, kies dan voor een kleine gids die snel en eenvoudig te lezen en begrijpen is. Als voorbeeld kan er de vraag zijn hoe je efficiënter jouw werktaken kunt uitvoeren. Schrijf dan de ‘top 25 tips om efficiënter te werken!’
Zo nee:
4. Is er veel vraag naar een onderwerp en er is op dit moment niet of nauwelijks informatie aanwezig over dit onderwerp?
Zo ja, kies dan voor een uitgebreide gids met bijvoorbeeld interactieve elementen. Als voorbeeld kan je een gids schrijven hoe je als Nederlands merk Instagram of Snapchat kan gebruiken om je bedrijf te promoten. Een voorbeeld van een gids vind je op onze website, namelijk de hoger scoren in Google gids.
Dit waren onze tips om goede content te creëren. Heb jij nu genoeg informatie om op gang te komen of wil je nog meer weten? Neem dan gerust contact met ons op of laat een bericht hieronder achter!