We krijgen de laatste tijd steeds meer vragen over hoe je Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) instelt voor je website. Officieel bestaat deze Google Adwords feature sinds 2013, maar de laatste paar maanden beginnen steeds meer websites de voordelen van RLSA in te zien. Reden hiervoor is dat het door de integratie met Google Analytics nu veel makkelijker is geworden om doelgroepen aan te maken. In dit artikel lees je hoe je in 10 minuten je eerste RLSA doelgroep aanmaakt.

Korte introductie: wat zijn RLSA’s

Het is mogelijk om je bezoekers een bepaald label te geven, bijvoorbeeld ‘alle bezoekers van de winkelmand pagina’ of ‘alle bezoekers met een gemiddelde sessieduur van meer dan 2 minuten‘. In andere woorden, je kan de bezoekers van je website onderverdelen in meerdere doelgroepen. Per doelgroep is het mogelijk om hier een specifieke bodaanpassing op toe te passen. Naast de biedingen is het ook mogelijk om een specifieke advertentie te tonen aan een desbetreffende doelgroep. In Google Adwords is het vervolgens mogelijk om deze doelgroepen targeten in het zoeknetwerk van Google.

intro remarketing list for search ads artikel

RLSA is niet hetzelfde als traditionele remarketing. Met RLSA richt je je op het zoeknetwerk (tekstadvertenties) terwijl je je bij de traditionele remarketing methode richt op het display netwerk (bijvoorbeeld banners).

Wat zijn de voordelen van RLSAs?

RLSA is niet nieuw en bestaat al sinds 2013. Toch zijn er nog steeds weinig bedrijven die gebruikmaken van deze feature. Met remarketing lists for search ads kan je…

  • Relevante advertentieteksten toespitsen op verschillende doelgroepen
  • Het rendement van de Adwords campagne verhogen met specifieke bodaanpassingen op waardevolle doelgroepen
  • Meer conversie realiseren door zoekwoorden breder in te zetten bij waardevolle doelgroepen
  • Producten upsellen bij converterende klanten
  • Kosten voor branded campagnes verlagen
  • Het Adwords budget efficiënter inzetten

Er zijn vele voordelen te noemen voor de inzet van RLSAs. Met de integratie van Google Analytics is het makkelijker geworden om doelgroeplijsten aan te maken. Zo kan je specifieke variabelen targeten in Google Adwords. Hieronder volgen een aantal voorbeelden van kenmerken waarbij het mogelijk is om een doelgroep aan te maken en deze vervolgens te targeten in Google Adwords:

  • Bezoekers van een specifieke pagina of bron
  • Bezoekduur
  • Aantal sessies per gebruiker
  • Aantal transacties (in een bepaalde tijd)
  • Aankoopwaarde
  • Producten

Een opgebouwde doelgroep moet uit minimaal 1.000 bezoekers bestaan, dat is de enige voorwaarde voor een RLSA doelgroep. Nu is de belangrijkste vraag: “hoe stel je Remarketing List for Search Ads in voor je website?” Lees onderstaande 4 stappen en maak je eerste RLSA doelgroep in slechts 10 minuten!

Stap 1: activeer de remarketing functie in Google Analytics

Ga naar ‘Beheerder’ > ‘Trackinginfo’ > ‘Gegevensverzameling

RLSA instellen - Search Signals

Vervolgens klik je op het vinkje bij ‘Remarketing’, zodat het balkje verschuift naar ‘Aan’.

Zo stel je Remarketing Lists for Search ads in - Search Signals

Vergeet niet om je privacy policy te updaten. Beschrijf hoe je gebruikmaakt van remarketing en hoe derden zoals Google de advertenties online tonen. Beschrijf ook dat hiervoor cookies worden opgeslagen en hoe gebruikers zich hiervoor uit kunnen schrijven.

Een voorbeeldtekst ziet er als volgt uit:

Wij gebruiken cookies van Google en derden om de bezoekers en gedrag te tracken. Dit zijn remarketing cookies en zorgen ervoor dat u meer relevante en persoonlijke advertenties van ons krijgt te zien (via Google of derden) als je op het internet surft en zoekt op Google.

Hier kan je je afmelden voor Google cookies
Hier kan je je afmelden voor Double Click cookies

RLSA Google Adwords: eerste doelgroeplijst > ‘alle gebruikers’

De gegevensverzameling is nu ingesteld. Na de volgende stappen wordt de doelgroeplijst ‘alle gebruikers’ automatisch aangemaakt. Ga naar ‘Doelgroepdefinities‘ > ‘Doelgroepen‘ > ‘Koppeling configureren‘ > ‘Volgende stap‘:

Hoe stel je Remarketing Lists for Search ads in stap 2 - Search Signals

Heb je bovenstaande stappen gevolgd? Dan is het gelukt om je eerste RLSA doelgroep (doelgroep: ‘alle gebruikers’) aan te maken in Google Analytics!

Om een doelgroep uit Google Analytics te gebruiken in Google Adwords is het belangrijk dat er een koppeling bestaat tussen Google Analytics en Google Adwords. Log hiervoor in met een Google Analytics account dat toegang heeft tot Google Adwords. Ga vervolgens naar ‘Adwords-links’ en volg de stappen:

Google Analytics koppelen aan Google Adwords - Search Signals

Mocht er al een koppeling zijn dan kan je bovenstaande stappen overslaan. Verder in dit artikel gaan we dieper in op het creëren van een eigen doelgroeplijst.

Zelf een RLSA doelgroep maken: voorbeeld Televisiewinkel.nl

Voor webshops zoals Televisiewinkel.nl is het interessant om bezoekers te targeten die een product in een winkelmand hebben toegevoegd, maar het product nog niet hebben gekocht. Oftewel, de zogenaamd winkelmand verlaters.

Voorbeeld Televisiewinkel RLSA winkelmand

Het is een slimme zet om een bodaanpassing in te stellen op deze doelgroep aangezien deze bezoekers dicht bij een koopbeslissing zitten. D