We krijgen de laatste tijd steeds meer vragen over hoe je Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) instelt voor je website. Officieel bestaat deze Google Adwords feature sinds 2013, maar de laatste paar maanden beginnen steeds meer websites de voordelen van RLSA in te zien. Reden hiervoor is dat het door de integratie met Google Analytics nu veel makkelijker is geworden om doelgroepen aan te maken. In dit artikel lees je hoe je in 10 minuten je eerste RLSA doelgroep aanmaakt.
Korte introductie: wat zijn RLSA’s
Het is mogelijk om je bezoekers een bepaald label te geven, bijvoorbeeld ‘alle bezoekers van de winkelmand pagina’ of ‘alle bezoekers met een gemiddelde sessieduur van meer dan 2 minuten‘. In andere woorden, je kan de bezoekers van je website onderverdelen in meerdere doelgroepen. Per doelgroep is het mogelijk om hier een specifieke bodaanpassing op toe te passen. Naast de biedingen is het ook mogelijk om een specifieke advertentie te tonen aan een desbetreffende doelgroep. In Google Adwords is het vervolgens mogelijk om deze doelgroepen targeten in het zoeknetwerk van Google.
RLSA is niet hetzelfde als traditionele remarketing. Met RLSA richt je je op het zoeknetwerk (tekstadvertenties) terwijl je je bij de traditionele remarketing methode richt op het display netwerk (bijvoorbeeld banners).
Wat zijn de voordelen van RLSAs?
RLSA is niet nieuw en bestaat al sinds 2013. Toch zijn er nog steeds weinig bedrijven die gebruikmaken van deze feature. Met remarketing lists for search ads kan je…
- Relevante advertentieteksten toespitsen op verschillende doelgroepen
- Het rendement van de Adwords campagne verhogen met specifieke bodaanpassingen op waardevolle doelgroepen
- Meer conversie realiseren door zoekwoorden breder in te zetten bij waardevolle doelgroepen
- Producten upsellen bij converterende klanten
- Kosten voor branded campagnes verlagen
- Het Adwords budget efficiënter inzetten
Er zijn vele voordelen te noemen voor de inzet van RLSAs. Met de integratie van Google Analytics is het makkelijker geworden om doelgroeplijsten aan te maken. Zo kan je specifieke variabelen targeten in Google Adwords. Hieronder volgen een aantal voorbeelden van kenmerken waarbij het mogelijk is om een doelgroep aan te maken en deze vervolgens te targeten in Google Adwords:
- Bezoekers van een specifieke pagina of bron
- Bezoekduur
- Aantal sessies per gebruiker
- Aantal transacties (in een bepaalde tijd)
- Aankoopwaarde
- Producten
Een opgebouwde doelgroep moet uit minimaal 1.000 bezoekers bestaan, dat is de enige voorwaarde voor een RLSA doelgroep. Nu is de belangrijkste vraag: “hoe stel je Remarketing List for Search Ads in voor je website?” Lees onderstaande 4 stappen en maak je eerste RLSA doelgroep in slechts 10 minuten!
Stap 1: activeer de remarketing functie in Google Analytics
Ga naar ‘Beheerder’ > ‘Trackinginfo’ > ‘Gegevensverzameling’
Vervolgens klik je op het vinkje bij ‘Remarketing’, zodat het balkje verschuift naar ‘Aan’.
Vergeet niet om je privacy policy te updaten. Beschrijf hoe je gebruikmaakt van remarketing en hoe derden zoals Google de advertenties online tonen. Beschrijf ook dat hiervoor cookies worden opgeslagen en hoe gebruikers zich hiervoor uit kunnen schrijven.
Een voorbeeldtekst ziet er als volgt uit:
Wij gebruiken cookies van Google en derden om de bezoekers en gedrag te tracken. Dit zijn remarketing cookies en zorgen ervoor dat u meer relevante en persoonlijke advertenties van ons krijgt te zien (via Google of derden) als je op het internet surft en zoekt op Google.
Hier kan je je afmelden voor Google cookies
Hier kan je je afmelden voor Double Click cookies
RLSA Google Adwords: eerste doelgroeplijst > ‘alle gebruikers’
De gegevensverzameling is nu ingesteld. Na de volgende stappen wordt de doelgroeplijst ‘alle gebruikers’ automatisch aangemaakt. Ga naar ‘Doelgroepdefinities‘ > ‘Doelgroepen‘ > ‘Koppeling configureren‘ > ‘Volgende stap‘:
Heb je bovenstaande stappen gevolgd? Dan is het gelukt om je eerste RLSA doelgroep (doelgroep: ‘alle gebruikers’) aan te maken in Google Analytics!
Om een doelgroep uit Google Analytics te gebruiken in Google Adwords is het belangrijk dat er een koppeling bestaat tussen Google Analytics en Google Adwords. Log hiervoor in met een Google Analytics account dat toegang heeft tot Google Adwords. Ga vervolgens naar ‘Adwords-links’ en volg de stappen:
Mocht er al een koppeling zijn dan kan je bovenstaande stappen overslaan. Verder in dit artikel gaan we dieper in op het creëren van een eigen doelgroeplijst.
Zelf een RLSA doelgroep maken: voorbeeld Televisiewinkel.nl
Voor webshops zoals Televisiewinkel.nl is het interessant om bezoekers te targeten die een product in een winkelmand hebben toegevoegd, maar het product nog niet hebben gekocht. Oftewel, de zogenaamd winkelmand verlaters.
Het is een slimme zet om een bodaanpassing in te stellen op deze doelgroep aangezien deze bezoekers dicht bij een koopbeslissing zitten. De volgende stap is om deze bezoekers op te vangen in een doelgroep. Wil je deze doelgroeplijst voor je eigen website aanmaken? Noteer de URL van de winkelmand pagina en ga dan door naar stap 2!
STAP 2: Nieuwe doelgroep aanmaken > voorbeeld winkelmand bezoekers Televisiewinkel.nl
Ga in Google Analytics naar ‘Doelgroepdefinities‘ > ‘Doelgroepen‘ > ‘+ Nieuwe doelgroep’:
Vervolgens opent er een nieuw veld waar je kiest voor de koppeling met het Adwords account en de doelgroepdefinitie. Maak hier een keuze voor de weergave en het bestemmingsaccount en druk op ‘Volgende stap’:
Bij de ‘Doelgroepdefinitie’ klik je op ‘Nieuwe doelgroep maken‘, zodat het hulpprogramma voor het maken van doelgroepen wordt geopend:
In het nieuwe veld kan je specifieke voorwaarden koppelen aan de doelgroeplijst. In het geval van Televisiewinkel.nl willen we het bod verhogen van bezoekers die een specifieke pagina hebben bezocht. Ga naar ‘Voorwaarden’ > ‘Bestemmingspagina’ en type hier de URL van de winkelmand pagina in. Google toont suggesties dus je kan ook een aantal letters van de URL van de winkelmand pagina intypen. Vervolgens klik je op ‘Toepassen’, zodat de doelgroep wordt opgeslagen:
Nu je de doelgroep hebt gedefinieerd, is het tijd om de duur van lidmaatschap en de doelgroepnaam in te vullen. Zie onderstaande afbeelding:
De duur van lidmaatschap is het aantal dagen dat een bezoeker in de desbetreffende doelgroep verblijft. De maximale duur van de lidmaatschap is 540 dagen. Als er een koppeling is tussen Google Analytics en Google Adwords dan wordt de aangemaakte doelgroep na het opslaan ook direct getoond bij de beschikbare doelgroepen in Google Adwords.
Het gedeelte in Google Analytics is nu gelukt! In de volgende stap gaan we de RLSA doelgroep toevoegen aan de Google Adwords campagne.
STAP 3: RLSA doelgroepen toevoegen aan Google Adwords
Tijdens deze stap kunnen we een of meerdere RLSA doelgroep(en) toevoegen aan de Adwords campagne. Er zijn twee mogelijkheden:
- Een RLSA doelgroep toevoegen aan een bestaande campagne / advertentiegroep
- Een nieuwe campagne maken waarbij je alleen de mensen binnen een RLSA doelgroep target
Ga naar de campagne of advertentiegroep waar je de doelgroep(en) wil toevoegen. Ga naar ‘Doelgroepen’ > ‘+ Targeting’:
In het nieuwe veld kies je bij ‘Toevoegen aan’ voor campagne of advertentiegroep. Bij ‘Targeting’ klik je op het dropdown menu en kies je voor de optie ‘interesses en remarketing‘.
Kies voor ‘Lijsten voor remarketing’ en voeg de aangemaakte doelgroep toe door op de twee pijlen achter de doelgroepnaam te klikken. Tot slot maak je een keuze tussen ‘alleen bieden’ of ‘targeten en bieden’ en druk je op ‘Opslaan‘:
Wat is het verschil tussen ‘Targeten en bieden’ en ‘alleen bieden’
Wil je de RLSA doelgroep toevoegen aan een bestaande campagne of advertentiegroep en wil je alleen de biedingen voor een doelgroep aanpassen? > kies dan voor ‘Alleen bieden’. Maak je een nieuwe campagne waarbij je alleen de RLSA doelgroep wil targeten? > kies dan voor ‘Targeten en bieden’. Op het support forum van Google vind je meer informatie over de verschillen tussen targeten en bieden en alleen bieden.
STAP 4: Specifiek bod toepassen in een RLSA doelgroep
In deze laatste stap voegen we een specifiek bod toe aan één of meerdere RLSA doelgroepen. Ga naar ‘Doelgroepen’ en vul onder ‘Bodaanpassing’ het specifieke bod in dat je wil gebruiken voor je doelgroeplijst.
Et voilà je hebt je eerste Remarketing List for Search Ads doelgroep aangemaakt en hier een specifiek bod op toegepast!
Nog een aantal handige tips:
- Maak gebruik van meerdere RSLA doelgroepen. (let op: de opgebouwde doelgroep moet uit minimaal 1.000 bezoekers bestaan)
- Als je de RLSA doelgroepen toevoegt op advertentiegroepniveau in plaats van campagneniveau dan kan je je bod nog specifieker instellen.
- Laat een RLSA doelgroep in Adwords eerst data genereren vóór je een specifieke bodaanpassing toevoegt.
- Voeg ook RLSA doelgroepen toe aan Google Shopping campagnes of Dynamic Search Ads campagnes.
- Wil je een nieuwe campagne maken en deze toespitsen op een RLSA doelgroep? Vergeet dan niet om gebruik te maken van de ‘Targeten en bieden’ optie + test met nieuwe advertentieteksten die meer aansluiten op de wensen van de doelgroep!
Heb je nog vragen over het creëren van RLSA doelgroepen? Laat het weten in een reactie of een e-mail!
p.s. wil je weten hoe je hoger kan scoren in Google? Lees dan onze praktische gids voor hoger scoren in Google.