introHeb je een nieuwe website of wil je je verdiepen in de wereld van hoger scoren in Google, ook wel SEO genoemd (Search Engine Optimization / zoekmachine optimalisatie). In deze gids wordt uitgebreid omschreven hoe je op een kwalitatieve manier om kan gaan met SEO. Als je klaar bent met het lezen van deze gids begrijp je wat hoger scoren in Google precies inhoudt, waarom het van grote waarde is voor je website en hoe je resultaat kan boeken in de altijd dynamische online marketing omgeving.

Belangrijk: SEO / hoger scoren in Google / zoekmachine optimalisatie / Search Engine Optimization hebben allemaal dezelfde betekenis.

Wat is hoger scoren in Google of SEO?

Hoger scoren in Google, SEO of Search Engine Optimization hebben allemaal betrekking op hetzelfde, namelijk: het verbeteren van de vindbaarheid in de niet-betaalde, oftewel organische, zoekresultaten. Denk bij hoger scoren niet alleen aan het optimaliseren van de content, maar ook aan de technische kant van de website plus het uitgroeien tot een autoriteit (link building). Techniek, content en het uitgroeien tot een autoriteit zijn de drie belangrijkste pilaren om de posities in de zoekresultaten te verbeteren, meer bezoekers naar de website te trekken en meer omzet te genereren vanuit de website.

De SEO zoekresultaten, ook wel de organische zoekresultaten, zijn de niet betaalde zoekresultaten, zoals afgebeeld op de volgende afbeelding:

organische-zoekresultaten-in-google

SEO is geen trucje om het algoritme van Google te misleiden of het simpelweg vol spammen van zoekwoorden in de tekst. Zoekmachine optimalisatie is het verbeteren van de informatie van de website op basis van de zoekintentie en wensen van de doelgroep. Niet alleen qua content maar ook qua techniek. Zie de techniek van de website als de fundering van een huis. Zonder een sterke fundering is een huis niet leefbaar. Zonder een optimale techniek is de website slecht vindbaar of worden wijzigingen aan een website niet snel opgepikt.

Wat zijn de voordelen van SEO?

Zonder zoekmachine optimalisatie is de website slecht vindbaar voor de bezoeker. Is de website wel goed geoptimaliseerd voor de doelgroep? Dan is de kans zeer groot dat de website veel bezoekers aantrekt. De behaalde SEO resultaten zijn normaliter langdurig zichtbaar. In tegenstelling tot een Adwords campagne of een Facebook campagne blijf je wel zichtbaar, terwijl je bij een betaald adverteren campagne niet meer zichtbaar bent als je ervoor kiest om te stoppen.

In andere woorden, met SEO bouw je marktaandeel op terwijl je bij een betaalde campagne direct niet meer zichtbaar bent als je stopt met betalen. Een ander bijkomend voordeel is dat SEO een positief effect heeft op de naamsbekendheid en zodoende het directe verkeer. In veel branches geldt dat bezoekers eerst een algemene zoekterm gebruiken als ze naar een bepaalde vorm van informatie op zoek zijn en de volgende keer tijdens het zoeken direct de URL van de website intypen. In tegenstelling tot Adwords, Facebook, of een andere betaalde campagne is het effect op de naamsbekendheid en direct verkeer aanzienlijk lager. Reden: als je stopt met betalen, ben je niet meer zichtbaar.

Kan je SEO ook zelf uitvoeren?

Hoger scoren in Google gids introHet antwoord is eigenlijk vrij simpel: ja en nee. Op het internet is er genoeg informatie aanwezig om de basisbeginselen onder de knie te krijgen. Ook met behulp van deze gids is het mogelijk om jezelf te verbeteren. Combineer dit met meer praktijkervaring en je bent op de goede weg.

Afhankelijk van de tijd plus de bereidheid om jezelf te verdiepen in de kennis omtrent SEO kan je er ook voor kiezen om een beroep te doen op een expert. SEO is een dynamische branche. Dit houdt in dat een strategie die op dit moment door iedereen wordt goedgekeurd over een aantal jaar niet meer voldoet aan de richtlijnen van Google. Daarom is het ook zo belangrijk om je tijdens het optimaliseren van de website te focussen op de doelgroep en niet puur op het algoritme van Google. Sta je op het punt om een bureau in te huren? Vraag dan altijd meer over hoe een bureau een bepaald probleem aanpakt. Ervaren SEO bureaus zullen een zeer gespecialiseerde aanpak hebben, terwijl andere partijen een meer algemene aanpak kennen. Hoe je het ook wendt of keert, het blijft altijd belangrijk om de basisprincipes te begrijpen.

Moet ik deze gids helemaal lezen?

Als je jezelf echt wil verdiepen tot de praktische en theoretische kant van hoger scoren in Google dan is het advies om deze gids rustig op je gemak van voor tot achteren te lezen. We hebben geprobeerd om de basisbeginselen zo eenvoudig mogelijk uit te leggen en daarnaast ook praktische voorbeelden + tools te beschrijven.

Inhoudsopgave