De zoekmachines zijn constant bezig om de beste en de meest relevante resultaten te tonen aan de bezoeker. Als online marketeer kan je de zoekmachine door middel van het optimaliseren van content, user experience en gebruiksvriendelijkheid laten zien dat jouw pagina’s de beste keuze zijn voor de bezoekers. De zoekmachines kijken bijvoorbeeld naar het volgende:
Dit zijn een aantal van de vragen die de zoekmachine zichzelf stelt als het antwoord geeft op een zoekopdracht.
Impact user experience & gebruiksvriendelijkheid
Het algoritme kan een deel van de signalen op een pagina direct interpreteren, denk aan zoekwoorden, het aantal inkomende links en de structuur van de pagina. Er zijn ook indirecte signalen die zoekmachines gebruiken om de kwaliteit van een pagina te beoordelen. Denk hierbij aan:
1. Betrokkenheidsstatistieken
Zoekmachines gebruiken deze statistieken om de ‘engagement’, oftewel de betrokkenheid, op een pagina in te schatten. Het merendeel van de websites maakt gebruikt van statistiekenprogramma Google Analytics. Als iemand op jouw zoekresultaat klikt, dan houden de zoekmachines vele verschillende statistieken bij, waaronder het bounce percentage en de tijd die een bezoeker op een pagina blijft. Stel je drukt op een zoekresultaat, maar navigeert na enkele seconden weer weg van de website dan is dit een signaal voor de zoekmachines dat de website niet relevant is.
Een ander voorbeeld van betrokkenheidsstatistieken zijn social shares, neem als voorbeeld:
2. Geautomatiseerde kwaliteitschecks
In 2011 introduceerde Google de welbekende Panda update. De manier waarop websites werden gecontroleerd op kwaliteit veranderde drastisch. In het begin werd dit handmatig door mensen gedaan. Medewerkers van het kwaliteitsteam liepen miljoenen websites af om te zoeken naar pagina’s met slechte content. Nadat de computers hadden geleerd om accuraat in te schatten hoe een mens de website beoordeelt, werd het algoritme losgelaten op het internet. Naast de Google Panda update zijn de Pinguïn en Hummingbird update ook bekende updates.
3. Link patronen
Zoekmachines ontdekten al snel dat de linkstructuur van het internet kan voldoen als een substituut voor stemmen en populariteit. Hiermee bedoelen we dat pagina’s en informatie van hoge kwaliteit meer links krijgen dan minder sterke pagina’s van lagere kwaliteit. In andere woorden, pagina’s van hoge kwaliteit ontvangen meer backlinks. Als je dit voor de bouwmarkten vergelijkt, ziet dit er als volgt uit:
De zoekmachines kunnen op deze manier indirecte signalen meetbaar maken, zodat zij de kwaliteit van een pagina kunnen inschatten. Het is hierom belangrijk dat de user experience en gebruiksvriendelijkheid van een pagina van goede kwaliteit is.
Creëer content van hoge kwaliteit
“Content is king!” of “Start altijd met content” zijn twee populaire zinnen die vaak in online marketing landschap worden gebruikt. Ondanks het feit dat deze twee zinnen vaak op een verkeerde manier gebruikt worden, klopt de strekking van het verhaal wel. Zonder goede content is het voor de crawlers van Google niet eenvoudig om te bepalen of een pagina relevant is voor een bepaalde zoekterm.
Zoals we al eerder in deze gids hebben besproken, zijn er verschillende intenties en doeleinden waarmee iemand kan zoeken. Om het overzichtelijk te houden, scharen we deze zoekintenties onder twee verschillende type zoekopdrachten:
- Informatieve zoekopdrachten
- Commerciële zoekopdrachten
Wil je kwalitatieve content schrijven? Denk aan de volgende punten:
- De doelgroep waarvoor je schrijft
- De intentie waarmee de doelgroep op de pagina terecht komt
- Welke zoekwoorden je gebruikt
- Gebruik puntenlijsten om een tekst leesbaar te houden
- Probeer minimaal 250-300 woorden te schrijven
- Gebruik afbeeldingen om de tekst kracht bij te zetten
- Gebruik interactieve elementen
Deze factoren assisteren bij het creëren van hoogwaardige content. Als de content van hoge kwaliteit is en de gebruiksvriendelijkheid en user experience ook van goede kwaliteit zijn dan zal dit een positieve stimulans hebben op de vindbaarheid.