hoofdstuk-7-technische-seoDe technische optimalisatie van een website wordt vaak onderschat. Het technisch aspect maakt het voor veel bedrijf lastig om te bepalen of het de investering waard is om dit te verbeteren. Dit terwijl de techniek van de website ontzettend belangrijk is. Zie de techniek van een website als de fundering van een huis. Zonder optimale fundering is een huis niet leefbaar. Hetzelfde geldt voor de techniek van een website. In grote lijnen bestaat zoekmachine optimalisatie uit drie pijlers:

  1. Techniek
  2. Content
  3. Verkrijgen van autoriteit

Een optimale technische fundering zorgt ervoor dat crawlers van zoekmachines pagina’s van een website eenvoudig kunnen crawlen en indexeren. De crawler van een zoekmachine, zie de crawler als een spin die pagina’s binnen een website afloopt, crawlt niet alle links op een website. In andere woorden, de crawler heeft een bepaald limiet (dit wordt ook wel het crawl budget genoemd). Je wil altijd dat de crawler de meest relevante pagina’s crawlt en niet onbelangrijke pagina’s. Bij de technische optimalisatieslag houd je rekening met dit soort aspecten. Uiteindelijk is het doel om een optimale fundering van de website te creëren en de crawlers van de zoekmachines waar mogelijk de goede richting op te sturen. Hieronder worden een aantal technische punten beschreven die je zelf kan oppakken.

Robots.txt

Met behulp van het robots.txt bestand is het mogelijk om aan te geven welke pagina’s de crawlers van zoekmachines wel/niet kunnen crawlen. Het geeft als het ware een toestemming tot het crawlen van een pagina. Het voordeel van een robots.txt is dat je niet relevante pagina’s kan uitsluiten en er op deze manier voor zorgt dat de crawlers alleen relevante pagina’s crawlen. Op deze manier houd je controle over het crawlbudget.

Meer uitgebreide informatie lees je hier ‘Robots.txt bestand optimaliseren: hoe werkt het in de praktijk’.

Laadtijd verbeteren

Laad je website niet binnen enkele seconden de belangrijkste content in? Dan is de kans groot dat bezoekers direct weer van je website verdwijnen en nooit meer terugkomen. De laadtijd is een belangrijk punt om te verbeteren, dit geldt al helemaal voor webshops. Dit klinkt als een ingewikkelde klus maar gelukkig zijn er meerdere tools waarmee je al een heel eind komt. Deze tools tonen een bepaalde score op het gebied van de laadtijd en geven je tevens een eenvoudige uitleg hoe je deze punten kan oplossen.

Wil je de laadtijd verbeteren? Neem dan eens een kijkje bij de Google Pagespeed Tool of Pingdom Website Speed Test.

XML sitemap

Zie de XML sitemap als een inhoudsopgave van een boek. Bij een inhoudsopgave van een boek zie je in een oogopslag de indeling van een boek. Een XML sitemap werkt hetzelfde. Het is een bestand waar alle URL’s van de website in worden vernoemd. Stel je bent druk bezig met content optimalisatie en je hebt ervoor gezorgd dat nieuwe content automatisch wordt opgenomen in de sitemap. Als de zoekmachine de XML sitemap crawlt ziet het in een keer alle nieuwe pagina’s. Voordeel hiervan is dat de nieuwe pagina’s sneller worden en opgepikt en uiteindelijk worden getoond in de zoekmachines.

Het is geen gemiste kans als je niet gebruikt maakt van een sitemap. Maak je op dit moment al wel gebruik van een sitemap? tip: Controleer of je de sitemap hebt ingeschakeld bij Google Search Console.

Mobielvriendelijke website