Je hebt een prachtige website. Het design is om door een ringetje te halen. Toch merk je dit niet in de statistieken. Maak je wel gebruik van intern linken? Boost je site door deze techniek. Een goed intern link systeem zorgt ervoor dat je terrein wint in de wereld van Google. Ben je benieuwd hoe je interne links het beste toepast op jouw site met resultaat optimaal gebruik van je webpagina’s? Met de tips die volgen word jij een ware link koning(in).

 

Wat is intern linken?

Een interne link verwijst naar een andere pagina op hetzelfde domein. Het gebruik van interne links help met je vindbaarheid van je publiek en van Google. Google gebruikt de links, naast het vinden, ook om te indexeren en te begrijpen. Extern linken (naar een ander domein) wordt in de SEO-wereld als erg belangrijk gezien. Jammer want daarom wordt intern linken vaak onderschat. Hierdoor grijp je een grote kans mis.

Google Search Console Gids

Waarom moet je intern linken?

Ten eerste gebruikt Google interne links om je website te vinden, te begrijpen en te indexeren. De zoekmachine crawlt het internet over door van link naar link te gaan. Zo legt Google relaties en verbanden tussen verschillende pagina’s. Google beoordeeld onder andere aan je interne links waar de content op een pagina over gaat.

Ten tweede zorgt het voor gebruiksvriendelijkheid. Je zorgt met relevante interne links dat je klanten weinig moet zoeken. Binnen een paar klikken ben je waar je wilt zijn zonder te verdwalen op een site. Vind je iets gemakkelijk op een site, dan ik de kans ook groter dat je blijft hangen op de site. Vind je niet snel wat je zoekt, dan ga je naar de volgende.

interne linkstructuur

 

Tips om goed interne links te gebruiken

Nu weet je waarom het belangrijk is om intern te linken, maar hoe zet je deze kennis om in acties? Met onderstaande tips om goed intern te kunnen linken, begin je vol goede moed aan jouw interne link structuur:

 

  • Hoe meer interne links, hoe meer kans op clicks: dit klinkt simpel maar ga nu niet elke regel vol zetten met links. Houdt een natuurlijke balans in de tekst. Zo voorkom je het gevoel dat de link overkomen als spam en geef je de bezoeker een fijne leeservaring
  • Goede ankertekst is variatie: vermijd de klassieker: klik hier. Anker teksten kun je op een slimme manier gebruiken om zoekwoorden te verwerken in je tekst. Gebruik altijd een relevante anchor tekst voor de pagina waarnaar je verwijst. Dit is fijn voor de bezoeker en voor Google. In onderstaande voorbeeld zie je goed het verschil tussen een goede en een slechte ankertekst:
    • Fout: klik hier voor online marketing tips
    • Goed: lees de 10 gouden online marketing tips op onze website
  • Denk na over de plaatsing van interne links: links plaats je in het navigatiemenu, onderaan een pagina of in de tekst. Google gebruikt de locatie van een link om waarde ervan te bepalen. Links in headers en sidebars zijn minder waard dan links in het midden van de pagina in een tekst. Links in content zijn waardevol, omdat deze beter aansluiten op de inhoud van het artikel
  • Link vanaf je best bezochte pagina: vaak is dit de homepagina. Dit doe je om bijvoorbeeld om nieuwe pagina’s onder de aandacht te brengen. Zet een interne link op de pagina die goed wordt bezocht en mensen komen via die pagina op de nieuwe pagina. Zo bouwt de nieuwe pagina autoriteit op
  • Plaats niet dezelfde links op 1 pagina: heb je meerdere links die naar dezelfde pagina verwijzen op één pagina? Dan pakt Google de link eruit die bovenaan staat. De andere link heeft geen waarde. Dus hou het lekker op 1 link per hetzelfde onderwerp
  • Gebruik “dofollow” links: Dofollow links zijn zichtbaar voor Google. Nofollow links ziet de zoekmachine niet. Zonde, want zo worden ze niet meegenomen in je SEO-strategie
  • Gebruik broodkruimels: en nee, dan heb ik het niet over Hans en Grietje. Breadcrumbs, ook wel broodkruimels genoemd laten de gebruiker zien waar ze zich precies op je website bevinden en welke stappen er tussen de homepage en deze pagina zitten. Broodkruimels zijn niet alleen goed voor de bezoeker, ook voor je SEO is dit een belangrijke toevoeging
  • Gebruik ‘gerelateerde artikelen’ als links: dit is een goede manier om je lezers betrokken te houden en het verhoogt je weergaven
  • Link niet automatisch: er is te veel dat mis kan gaan als het intern linken niet zelf doet. Links kunnen niet helemaal aansluiten bij het onderwerp of er worden te veel links op een pagina toegevoegd. Dit zijn onnodige fouten die je gemakkelijk voorkomt door het gewoon zelf op te pakken
  • Zorg voor een duidelijke hiërarchie: vaak wordt aangeraden om belangrijke content niet meer dan 2 à 3 clicks van de homepage te verwijderen. Dit is geen keiharde regel maar gebruik dit als richtlijn. Zodra de navigatie logisch is, is men bereid om vaker te klikken zonder dat frustratie de boventoon voert

Begin met intern linken op jouw website

Maak een vliegende start met je interne link structuur op je website met deze tips. Ben je toe aan hulp? Neem contact met ons op of bel naar 035 544 86 33. Wij helpen je met opzetten van een content strategie voor jouw bedrijf.