Voor een webshop is het ontzettend belangrijk om bezoekers aan te trekken die converteren. Het is van groot belang dat bezoekers die de website hebben gevonden, ook daadwerkelijk een product van je afnemen. Een geoptimaliseerde landingspagina speelt hier een belangrijke rol in. Een slechte pagina zorgt er vaak voor dat bezoekers de website direct verlaten. Het komt soms zelfs voor dat ze de website verlaten als ze een product in het winkelwagentje hebben. Dit is een gemiste kans dat voorkomen kan worden door geoptimaliseerde landingspagina’s op jouw webshop. Hier zijn een aantal tips om webwinkel landingspagina’s aantrekkelijker te maken voor de bezoekers.

#1 Voeg klant reviews toe

Wat zeker niet onderschat mag worden is de impact die online reviews hebben op het aankoopgedrag van jouw bezoekers. Er zijn verschillende onderzoeken geweest waaruit naar voren kwam dat het merendeel van de consumenten (88%) online reviews net zoveel vertrouwen als aanbevelingen vanuit hun persoonlijke omgeving. Eén onderzoek stelt vast dat 70% van de consumenten kijken naar de reviews en de beoordelingen voordat zij een aankoop doen.

Het is duidelijk dat reviews en beoordelingen belangrijk zijn. Als je deze nog niet op je productpagina’s hebt, voeg ze dan snel toe. Heb je ze al, maar hebben ze geen invloed? Kijk dan hoe je de reviews meer impact kan laten maken. Creëer iets unieks waardoor reviews van jouw website een toegevoegde waarde zijn. Heb je bijvoorbeeld een kleding- of modewebshop, dan kan het toevoegen van foto’s al een geweldige toevoeging zijn. Zorg dat je iets vindt dat de reviews uniek kan maken voor jouw producten en de klanten zullen sneller een aankoop doen.

Een goed voorbeeld hiervan is Bol.com zoals in de onderstaande afbeelding is te zien. Bezoekers die het product willen reviewen kunnen naast de gebruikelijke sterren en stukje tekst ook alle plus- en minpunten benoemen. Daarnaast biedt Bol.com andere bezoekers de mogelijkheid om aan te geven of de review nuttig was of niet.

Review voorbeeld

#2 Stel je klanten gerust

Een van de belangrijkste aandachtspunten die je moet aanstippen om een bezoeker op je webwinkel te behouden, is hem of haar geruststellen. Een bezoeker gaat geen product kopen als er onzekerheden aanwezig zijn. Denk na over wat deze onzekerheden zijn en bedenk hoe je deze kunt wegnemen. Denk bijvoorbeeld aan vragen zoals:

  • Zal deze broek mij wel passen?
  • Gaat de batterij van deze telefoon wel lang mee?
  • Kan ik het product retourneren?

Probeer elk potentieel probleem van jouw bezoeker te tackelen. Vindt een oplossing voor hun onzekerheden en maak hier een creatieve toevoeging op de pagina van. Als voorbeeld kunnen we weer een kleding webshop gebruiken. Een van de twijfels die bezoekers vaak hebben is “past deze broek mij wel?”. Ontwikkel bijvoorbeeld een matentabel waarin de bezoeker snel en eenvoudig kan zien welke maat broek zij nodig hebben en hoe deze valt.

#3 Schrijf een creatieve productomschrijving

Vanuit een zoekmachine optimalisatie oogpunt adviseren wij om altijd een unieke tekst te schrijven. Maar voor de bezoeker is dit ook een belangrijk punt. Veel webshops knippen en plakken de standaard productomschrijving van de fabrikant op de pagina. Hiermee ga je de klant er niet van overtuigen om het product te kopen. Er zijn ook genoeg klanten die de omschrijving niet lezen, maar degene die het wel doen kunnen beter iets unieks en creatiefs lezen in plaats van de standaard omschrijving. Schrijf een creatieve productomschrijving die de bezoeker overtuigt om het product te kopen.

#4 Creëer een signaal van schaarste

Een van de meest populaire manieren om conversies te boosten is door schaarste te tonen met als doel om meer aankopen te stimuleren. Een methode die goed werkt zijn de tijdelijke kortingsacties. Bol.com is hier een goed voorbeeld van met hun bulk 10-daagse, waar ze tijdelijk hoge kortingen hebben op vele producten. Een andere manier om deze ‘schaarste’ te creëren, is een teller op de pagina te plaatsen met het aantal producten dat er nog op voorraad zijn.

De reis- en hotelbranche maakt ook veel gebruikt van schaarste. Zo ziet de bezoeker in de meeste gevallen hoeveel vluchten, stoelen of kamers er nog over zijn of wanneer een reis voor het laatst is geboekt. In de onderstaande afbeelding zien we een goed voorbeeld van de vliegbranche. Zij maken gebruik van een teller met hoeveel stoelen er nog over zijn.

Voorbeeld urgentie reisbranche

#5 Ontwikkel een interactief element op de landingspagina

Om de bezoeker over de streep te trekken is het verstandig om na te denken over een interactief element op de productpagina. Verkoop je bijvoorbeeld meubilair dan willen mensen deze vaak op maat laten maken. Een mogelijkheid waardoor je hierop in te spelen kan bijvoorbeeld een configurator zijn. Met de configurator kunnen de bezoekers het meubelstuk zelf samenstellen en op maat laten maken. Probeer voor het type product dat je hebt iets unieks te creëren waardoor de klant sneller overgaat tot een aankoop. Daarnaast creëer je ook toegevoegde waarde ten opzichte van je concurrenten!

#6 Maak de pagina’s mobielvriendelijk

Er wordt vandaag de dag meer via de mobiel gezocht naar websites dan via de de desktop. Een mobielvriendelijke webshop is daarom een must. Webshops die niet werken op het kleine scherm van de telefoon zal nooit voor een conversie zorgen. Stel je voor dat je in de trein of thuis op de bank zit. Opeens kom je iets tegen wat je wilt kopen. Je wordt naar de website geleidt, blijkt dat deze helemaal niet werkt op je telefoon. Niet alleen breek je waarschijnlijk je bezoek aan de webwinkel af, maar ga je in de toekomst waarschijnlijk niet meer bij deze website shoppen. Voorkom dat dit gebeurt bij jouw eigen webshop en maak het mobielvriendelijk. Lees hier meer over het belang van een mobielvriendelijke website!

Heb jij nog andere tips om een aantrekkelijke landingspagina te creëren voor webshops? Laat ze achter in de comments!