Toch misschien wel het belangrijkste onderdeel van de woonkamer: de bank. Want hoeveel tijd breng je wel niet door op de bank? Nederlanders houden er van om een mooie en comfortabele bank in de woonkamer te hebben. Het is daarom ook interessant om te kijken hoe de meubel branche, en met name ‘hoekbanken, het online doen.

In dit artikel zoomen we in op het linkprofiel van de verschillende spelers op deze markt. Hoe ziet het linkprofiel er uit van pagina’s die hoog scoren? Wat voor type links ontvangen deze pagina’s? Je leest het in dit artikel.

Waar gaan we precies naar kijken?

Online zijn er tal van meubels te vinden. Toevallig is de hoekbank ontzettend relevant omdat wij hier zelf naar op zoek zijn, daarom zoomen we in dit artikel in op de hoekbank. Maandelijks wordt hier ontzettend veel op gezocht:

hoekbank zoekvolume

Een goede reden om hier eens verder in te duiken.

Linkprofielen binnen de ‘hoekbanken branche’

Google is bij uitstek een belangrijk kanaal om gevonden te worden door je potentiële klanten. Je kan potentiële klanten aantrekken door een prominente plek te bemachtigen in de betaalde zoekresultaten (Google Ads / SEA) of de niet-betaalde zoekresultaten (zoekmachine optimalisatie / SEO). Binnen SEO kan je drie belangrijke factoren onderscheiden:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit

Op het punt van techniek moet je bijvoorbeeld denken aan de snelheid van je pagina, de site-architectuur en de crawlability van de website. Bij content kan je denken aan de content, interne links, etc. Kortom: twee belangrijke pijlers die de basis leggen voor een geoptimaliseerde website.

Een andere belangrijke factor waar Google naar kijkt is autoriteit. Hoe hoger Google jouw autoriteit beoordeeld, hoe hoger de kans dat je een hogere positie scoort in Google.nl.

Om autoriteit te verkrijgen (link building) is het belangrijk dat je beschikt over een kwalitatief linkprofiel. Een linkprofiel bestaat uit de verwijzingen die jouw website binnenkrijgt van andere websites.

Waar kijken we naar?

Zoals eerder genoemd, hebben techniek en content ook een belangrijke rol op de beoordeling van Google. In dit artikel kijken we alleen naar opvallende punten die we hebben gevonden op het gebied van het linkprofiel. We kijken naar de top 10 websites die scoren op ‘hoekbank’. We kijken naar o.a.

  • Het aantal verwijzende domeinen
  • Totaal aantal backlinks versus het totaal aantal referring domains
  • Anchor tekst verhouding van de backlinks
  • NoFollow vs DoFollow verhouding
  • Welke type links
  • Disavow
  • Opbouw van de blogartikelen

Het is goed om te weten dat we in dit artikel gebruikmaken van diverse tools die een benadering geven van hoe een website presteert.

Welke websites scoren op ‘hoekbank’

Binnen dit thema zijn er meerdere spelers. Voor deze analyse hebben we de websites genomen die op het zoekwoord ‘Hoekbank’ scoren. Deze top 10 geeft een goede weergave van de hoekbank branche. De top 10 op het moment van schrijven is als volgt:

  1. Profijtmeubel
  2. Leenbakker
  3. Pronto wonen
  4. Eijerkamp
  5. Goossens wonen
  6. Seats and Sofas
  7. Woonexpress
  8. Zitmaxx
  9. Woonsquare
  10. Woonboulevard Portvliet

Hieronder een verdere introductie van de websites:

  • Profijtmeubel

We hebben 111 zoekwoorden gevonden waar de hoekbank pagina van Profijtmeubel op scoort. Dit zijn hoekbank gerelateerde zoekwoorden, zoals:

zoekwoorden profijtmeubel

Van deze 111 zoekwoorden staan er 49 in de top tien en 16 daarvan in de top drie. Dit levert een geschat bezoek op van 25.600 bezoekers per maand (dus puur voor de hoekbank pagina).

De reden dat het geschatte bezoek hier zoveel hoger ligt dan bij de rest komt omdat Profijtmeubel op de eerste positie staat op onder andere het zoekwoord ‘hoekbank’. Op dit zoekwoord zit 49.000 zoekvolume.

keywords traffic profijtmeubel

  • Leenbakker

De hoekbank pagina van Leenbakker scoort op 196 zoekwoorden. Van deze 196 zoekwoorden staan er 82 in de top 10 en 28 daarvan in de top drie. Dit levert een geschat bezoek op van 11.800 bezoekers per maand.

keywords traffic leenbakker

  • Pronto wonen

De hoekbank pagina van Pronto Wonen scoort op 281 zoekwoorden. Van deze 281 zoekwoorden staan er 134 in de top tien en 48 daarvan in de top drie. Dit levert een geschat bezoek op van 9.300 bezoekers per maand.

keywords traffic pronto wonen

  • Eijerkamp

De hoekbank pagina van Eijerkamp scoort op 223 zoekwoorden. Van deze 223 zoekwoorden staan er 119 in de top 10 en 48 daarvan in de top drie. Dit levert een geschat bezoek op van 6.600 bezoekers per maand.

keywords traffic eijerkamp

  • Goossens wonen

De hoekbank pagina van Goossens wonen scoort op 271 zoekwoorden. Van deze 271 zoekwoorden staan er 163 in de top 10 en 66 daarvan in de top drie. Dit levert een geschat bezoek op van 6.500 bezoekers per maand.

keywords traffic goossens wonen

  • Seats and Sofas

De hoekbank pagina van Seats and Sofas scoort op 249 zoekwoorden. Van deze 249 zoekwoorden staan er 46 in de top 10 en 8 daarvan in de top drie. Dit levert een geschat bezoek op van 2.700 bezoekers per maand.

keywords traffic seats and sofas

  • Woonexpress

De hoekbank pagina van Woonexpress scoort op 68 zoekwoorden. Van deze 68 zoekwoorden scoren er 16 in de top 10 en 5 daarvan in de top drie. Dit levert een geschat bezoek op van 2.700 bezoekers per maand.

keywords traffic woonexpress

  • Zitmaxx

De hoekbank pagina van Zitmaxx scoort op 10 zoekwoorden. Van deze 10 zoekwoorden scoren er 4 in de top 10 en 2 daarvan in de top drie. Dit levert een geschat bezoek op van 1.700 bezoekers per maand.

keywords traffic zitmaxx

  • Woonsquare

De hoekbank pagina van Woonsquare scoort op 43 zoekwoorden. Van deze 43 zoekwoorden scoren er 10 in de top 10 en 2 daarvan in de top drie. Dit levert een geschat bezoek op van 1.900 bezoekers per maand.

keywords traffic woonsquare

  • Woonboulevard Poortvliet

De hoekbank pagina van Woonboulevard Poortvliet scoort op 33 zoekwoorden. Van de 33 zoekwoorden scoren er 3 in de top 10. Dit levert een geschat bezoek op van 1.500 bezoekers per maand.

keywords traffic woonboulevardportvliet

Hieronder een overzicht van de zoekwoorden en traffic van de websites. We hebben ook de gemiddelde CPC van de zoekwoorden erbij gezet. De gemiddelde CPC is de Cost Per Click die je moet betalen om te adverteren op dat zoekwoord. Door de traffic te vermenigvuldigen met de CPC, krijgen we een goede relatieve weergave van de commerciële waarde van de zoekwoorden van deze pagina’s:

traffic

traffic cpc websites

Analyse van het linkprofiel

We gaan nu kijken naar de linkprofielen van de websites.

Het aantal verwijzende domeinen

Dit zijn het aantal verwijzende domeinen van de pagina’s.

referring domains

Het aantal verwijzende domeinen houdt in het aantal unieke domeinen minimaal 1 link naar de website hebben.

We zien dat Seats and Sofa’s en Goossens Wonen er het meeste bovenuit steken qua aantal. Daarna komen Profijtmeubel en Pronto Wonen. Dit geeft, gezien de traffic, al een beetje weer dat het aantal verwijzende domeinen niet het allerbelangrijkste is, maar dat de kwaliteit ook zeer belangrijk is. Een verwijzend domein moet namelijk relevant zijn voor de doelgroep van jouw website.

In theorie betekent dit dat je beter één backlink kan hebben van een autoritaire en relevante website dan 10 backlinks van een niet relevante website zoals een startpagina die gemiddeld 250+ uitgaande links bevat.

  • # aantal inkomende vs. # aantal referring domains

Het aantal inkomende links vanaf andere websites (hieronder: backlinks) versus het totaal aantal referring domains geeft aan hoeveel backlinks een website gemiddeld krijgt van hetzelfde domein.

Profijtmeubel

referring domains backlink ratio profijtmeubel

Gemiddeld zijn er per domein 1,8 backlinks

Leenbakker

referring domains backlink ratio leenbakker

Gemiddeld zijn er per domein 1,3 backlinks

Pronto wonen

referring domains backlink ratio prontowonen

Gemiddeld zijn er per domein 4,3 backlinks

Eijerkamp

referring domains backlink ratio eijerkamp

Gemiddeld is er per domein 1 backlink

Goossens wonen

referring domains backlink ratio goossenswonen

Gemiddeld zijn er per domein 1,5 backlinks

Seats and Sofas

referring domains backlink ratio seatsandsofas

Gemiddeld zijn er per domein 4,2 backlinks

Woonexpress

referring domains backlink ratio woonexpress

Gemiddeld is er per domein 1 backlink

Zitmaxx

Heeft geen backlinks

Woonsquare

referring domains backlink ratio woonsquare

Gemiddeld zijn er per domein 2,4 backlinks

Woonboulevard Poortvliet

referring domains backlink ratio woonboulevardpoortvliet

Gemiddeld is er per domein 1 backlink

Overzichtelijk weergegeven zien de backlinks versus het aantal referring domains er als volgt uit:

referring domains backlink ratio

Het is interessant om dit in beeld te brengen, want het geeft een inzicht in het aantal backlinks per verwijzend domein. Meer backlinks per verwijzend domein betekent dat één website vaker naar een desbetreffende website linkt. Voor een sterk linkprofiel is het dus niet belangrijk om veel backlinks te hebben, maar juist om veel verwijzende (en relevante) domeinen te hebben. Het totaal aantal backlinks kan natuurlijk nooit minder zijn dan het aantal verwijzende domeinen. Het is dus niet per sé waardevol om een hoog backlinks per domein ratio te hebben.

Anchor tekst verhouding van de backlinks

Voor een natuurlijk linkprofiel is het belangrijk dat je een juiste anchor tekst verhouding. De anchor tekst is het woord waarmee er naar jouw website wordt gelinkt. In dit artikel zie je in de 2e alinea dat de woorden ‘SEE-THINK-DO-CARE model’ gelinkt zijn. ‘SEE-THINK-DO-CARE model’ is dan de anchor tekst:

see think do care

Vanuit de basis is het belangrijk om niet vol gas te spammen op één anchortekst. Je kunt bijvoorbeeld een zoekwoord gebruiken, maar ook je merknaam. Je kunt deze ook met elkaar combineren.

Profijtmeubel:

Dit is de anchor tekst cloud van Profijtmeubel:

anchor text cloud profijtmeubel

Hieronder zie je de verdeling van de zoekwoorden:

anchor text verdeling profijtmeubel

Leenbakker:
Dit is de anchor tekst cloud van Leenbakker:

anchor text cloud leenbakker

Hieronder zie je de verdeling van de zoekwoorden:

anchor text verdeling leenbakker

Pronto wonen:
Dit is de Anchor tekst cloud van Pronto wonen:

anchor text pronto wonen

Hieronder zie je de verdeling van de zoekwoorden:

anchor text verdeling pronto wonen

Eijerkamp:
Dit is de anchor tekst cloud van Eijerkamp:

anchor text cloud eijerkamp

Hieronder zie je de verdeling van de zoekwoorden:

anchor text verdeling eijerkamp

Goossens wonen:
Dit is de anchor tekst cloud van Goossens wonen:

anchor text cloud goossenswonen

Hieronder zie je de verdeling van de zoekwoorden:

anchor text verdeling goossenswonen

Seats and Sofas:
Dit is de anchor tekst cloud van Seats and Sofas:

anchor text cloud seatsandsofas

Hieronder zie je de verdeling van de zoekwoorden:

anchor text verdeling seatsandsofas

Woonexpress:
Dit is de anchor tekst cloud van Woonexpress:

anchor text cloud woonexpress

Hieronder zie je de verdeling van de zoekwoorden:

anchor text verdeling woonexpress

Zitmaxx:

Zitmaxx heeft geen backlinks op de pagina.

anchor text verdeling zitmaxx

Woonsquare:
Dit is de anchor tekst cloud van:

anchor text cloud woonsquare

Hieronder zie je de verdeling van de zoekwoorden:

anchor text verdeling woonsquare

Woonboulevard Poortvliet:
Dit is de anchor tekst cloud van:

anchor text cloud woonboulevardpoortvliet

Hieronder zie je de verdeling van de zoekwoorden:

anchor text verdeling woonboulevardpoortvliet

Wat we bij alle websites zien, is dat er vooral op exacte zoekwoord ‘matches’ wordt gelinkt. Een aantal websites heeft ook weleens de merknaam als anchor tekst. Voor een goed linkprofiel is het goed om een gevarieerde anchor tekst verhouding te hebben. Het is niet in steen geschreven wat de exacte verhouding moet zijn. Echter zijn er in de ‘hoekbank’ branche zeker kansen om de verhoudingen te optimaliseren.

NoFollow vs DoFollow verhouding

Een sterke verwijzing naar jouw website is natuurlijk ontzettend waardevol. Echter is nog een factor van toepassing die bepaalt of een link echt van waarde kan zijn of niet. Een website kan de backlink naar jouw website namelijk DoFollow of NoFollow zetten. Een DoFollow link houdt in dat Google de link volgt naar jouw website en de ‘autoriteit’ richting jouw website dus meetelt. Een NoFollow link betekent dat Google de link niet naar jouw website volgt. Google zegt over de NoFollow tag het volgende:

“Nofollow is een methode waarmee webmasters tegen zoekmachines kunnen zeggen dat ze de links op een bepaalde pagina of een specifieke link niet moeten volgen.”

Hier kun je daar meer over lezen. Het is dus belangrijk om te kijken naar het aantal DoFollow en NoFollow links die de website krijgen en wat de ratio is onder de backlinks.

df nf ratio

Welke type links

Als je het over backlinks hebt, dan kun je van verschillende type websites een backlink krijgen. We maken hier een onderscheidt in een aantal type pagina’s:

  • Startpagina’s
  • Blogs
  • Linkpartners
  • Reviews
  • Winacties

Daarnaast zijn er ook een aantal onbekende websites die om onbekende redenen niet meer laden.
Google heeft in het verleden meerdere updates uitgebracht die ervoor zorgen dat de links van websites goed onder de loep genomen worden. Waar vroeger nog allemaal tactieken bestonden die ervoor zorgde dat Google eenvoudig gemanipuleerd kon worden, is dit vandaag de dag lastiger.
Onder spammerige type backlinks vallen backlinks van onder andere:

  • Startpagina’s die vol staan met uitgaande links
  • Websites die alleen maar linkpartners bevatten
  • Sterke oude domeinen die domeinwaarde hebben opgebouwd, vervolgens zijn overgekocht en waar tot slot content op is geplaatst, maar voor de rest niks meer iets mee gedaan wordt of zijn relevantie compleet uit het oog is verloren

Startpagina voorbeeld 1
Op deze startpagina staat er o.a. een link naar woonenzo.nl

Voor de websites die scoren op ‘hoekbank’ laat dit de onderstaande verhoudingen zien:

Wat opvalt is dat de Profijtmeubel de meeste backlinks uit blogartikelen heeft van alle websites. De andere websites hebben met name meerdere startpagina en linkpartner backlinks.
Hieronder vind je een voorbeeld van een blogartikel met een link:

voorbeeld blogartikel met link

Er zijn ook een aantal websites onbekend. Dit zijn backlinks van websites die momenteel offline staan, maar nog wel in de database staan van onze tool. Er bestaat dus ook nog een kans dat de backlink in de database van Google staat.

  • Disavow

Omdat Google heeft aangegeven dat bepaalde type websites te slecht, te spammerig of verkeerde tactieken gebruikt wil je hier als website graag van af. Hier is gelukkig een methode voor. Door links te disavowen geef je aan Google aan dat ze deze backlink moeten negeren voor het linkprofiel van jouw website. Hiermee kun je ook voorkomen dat je ongevraagd slechte backlinks naar jouw website krijgt.

Google heeft echter begin 2019 ook aangegeven dat ze zelf links van lage kwaliteit niet meer laat meewegen in het bepalen van de posities van een website.

Het is overigens niet mogelijk om te beoordelen of de disavow tool is gebruikt bij een website. We zien alleen wat de tool oppikt. De disavow tool blijft een belangrijk hulpmiddel in de strijd tegen links van lage kwaliteit. Je kunt hiermee aan Google aangeven dat je deze slechte backlinks niet meer wilt laten meewegen voor jouw pagina’s.

Opbouw van de blogartikelen

We kijken naar de websites die een backlink hebben gekregen van een blog en kijken vervolgens naar de opbouw van deze artikelen. Hierbij letten we op:

  • Gemiddelde aantal woorden
  • Aantal links in artikel naar eigen website
  • Aantal links in artikel naar externe websites
  • Aantal afbeeldingen
  • Wat voor type content is het (informatief / commercieel)

Profijtmeubel:

opbouw artikelen profijtmeubel

Bij profijtmeubel zien we dat alle blogartikelen informatief van aard zijn en ongeveer hetzelfde aantal woorden hebben. Ze bevatten ook bijna allemaal hetzelfde totaal aantal links naar de eigen website. Ze linken niet naar andere websites in het artikel, zo kan je ook naar informatieve hulpbronnen linken die van toegevoegde waarde zijn voor de doelgroep.

Pronto wonen:

opbouw artikelen prontowonen

Bij Pronto Wonen zien we dat het enige blogartikel dat zij geplaatst hebben commercieel van aard is. Ze hebben 1 link naar de eigen website. Naast een link naar de eigen website wordt er niet gelinkt naar externe websites.

Goossens wonen:

opbouw artikelen goossenswonen

Bij Goossens Wonen zien we dat de twee blogartikelen commercieel van aard zijn. Ze bevatten veel woorden, maar ook heel veel links naar de eigen website. Naast een link naar de eigen website wordt er niet gelinkt naar externe websites.

Woonboulevard Poortvliet:

opbouw artikelen woonboulevardpoortvliet

Bij Woonboulevard Poortvliet zien we dat het blogartikel commercieel van aard is. Het artikel bevat veel woorden, maar ook veel links naar hun eigen website. Naast een link naar de eigen website wordt er niet gelinkt naar externe websites.

Wat opvalt aan de blogartikelen is dat de pagina die de meeste traffic genereert alleen maar informatieve artikelen heeft en zeer consistent is in het aantal woorden en aantal links.

Conclusie

Allereerst is het goed om te weten dat er meerdere factoren zijn die invloed hebben op positie in Google. Dit artikel zoomt alleen in op het autoriteit gedeelte.

Aantal verwijzende domeinen

Als we kijken naar het totaal aantal verwijzende domeinen dan zie je dat Seats and Sofas (127x) hier de meeste van heeft, terwijl zij niet de meeste traffic of de beste zoekwoord posities hebben. Als voorbeeld: Profijtmeubel (32x), Leenbakker (3x) en Pronto Wonen (16x) beschikken over veel minder verwijzende domeinen en scoren meer traffic. Naar alle waarschijnlijkheid heeft dit te maken met de kwaliteit van de verwijzende domeinen.

Gebruik van anchortekst

Het valt op dat de websites die op ‘hoekbank’ scoren weinig scoren op merknaam gerelateerde anchorteksten. Sterker nog, de meeste linkprofielen bevatten geen merknaam gerelateerde anchorteksten (dit geldt dus ook voor de pagina’s die in de top 3 scoren op ‘hoekbank’). ‘Hoekbank’ en ‘hoekbanken’ zijn de meest gebruikte anchorteksten, hier wordt vol op in gezet.

Type links + inhoud blogs

De meeste links worden verkregen uit startpagina websites en linkpartner pagina’s. Het merendeel van deze pagina’s is vrij spammerig qua aard. Op basis van de bevindingen van onze tools kunnen we stellen dat Profijtmeubel actief inzet op blogartikelen. Profijtmeubel (12x), Pronto Wonen (1x), Goossens Wonen (2x) en Woonboulevard Poortvliet (1x) verkrijgen links uit blogartikelen. Profijtmeubel is de enige waarbij de inhoud van de blogartikelen informatief van aard zijn.

Ben je zelf bezig met de autoriteit van de jouw website binnen de bankenbranche te verhogen, dan geven we je graag de volgende take-aways om een juiste strategie te bepalen:

  • Zorg dat je daar aanwezig bent waar je potentiële klant zich bevindt
  • Ga voor kwaliteit boven kwantiteit
  • Zorg voor een gevarieerd linkprofiel
  • Zorg (indien mogelijk) voor een optimale anchortekst verhouding

Wil jij de autoriteit van jouw website verhogen? Of ben je benieuwd naar de positie van jouw website t.o.v. van je concurrenten? Een relevante en toekomstbestendige strategie zijn hierbij belangrijk. Wij helpen je daar graag mee. Vraag een gratis consult aan en ontvang waardevolle inzichten over jouw branche + tips hoe je hoger kan scoren in Google!