We zijn aangekomen bij het derde en laatste deel van deze serie. Hoe bepaal je jouw doelen en hoe houd je de prestaties van jouw content bij. Want als je veel tijd en moeite hebt gestoken in het bedenken en creëren van content, dan wil je natuurlijk weten wat het oplevert.

Fase 6: Doelen bepalen voor jouw content

Het begint bij het bepalen van jouw doelen voor de content. Dit komt voort uit de content strategie die je hebt ingezet. Hiervoor zijn een aantal strategische doelen bepaalt, dit kan bijvoorbeeld het volgende zijn:

  • Het merk een autoriteit maken binnen de branche
  • Het aantal referrals van andere websites verhogen
  • De sociale aanwezigheid verhogen
  • Het aantal bezoekers naar de website verhogen
  • Het aantal bezoekers verlagen die de website meteen verlaten

Deze strategische doelen moet je vervolgens vertalen naar meetbare doelen voor de content. Dit doe je als volgt:

  • Een link krijgen van een expert binnen de branche
  • 30 backlinks verkrijgen van hoge kwaliteit
  • 100 extra volgers op ons twitter account
  • Een toename van minimaal 2500 bezoekers per maand
  • Bouncepercentage verlagen tot onder de 35%

Door de doelen zo concreet mogelijk te formuleren, maak je het voor jouzelf eenvoudiger om het te controleren en bij te houden. Je zou de doelen helemaal SMART kunnen maken door er ook een tijdsperiode aan te verbinden. Bijvoorbeeld dat je de doelen binnen één maand wilt verwezenlijken.

Fase 7: Resultaten van de content bijhouden met tools

Heb je jouw doelen bepaalt? Dan is het vervolgens tijd om het bij te houden. Er zijn verschillende tools waarmee je dit kunt doen. Dit zijn zowel betaalde als gratis tools.

Je hebt bijvoorbeeld verschillende tools om het verkeer naar jouw website bij te houden en waarmee je de backlinks van naar jouw content kunt controleren:

  • Google analytics – Hiermee kan je alle statistieken van jouw website bijhouden. Van het aantal bezoekers tot de omzet van jouw website. Disclaimer: Het is wel belangrijk dat de Google Analytics code correct is geïnstalleerd op jouw website
  • Majestic SEO, AHREFS en Open Site Explorer – Deze tools hebben allemaal een eigen statistiek waarmee ze websites beoordelen. Zij proberen hierin zoveel mogelijk Google na te bootsen. Dus hoe hoger zij de website inschatten, hoe hoger de kans is dat Google die backlink ook veel waarde geeft
  • Linkstant – Een ideale tool voor snelle updates bij het verkrijgen van nieuwe backlinks naar jouw content. Je krijgt namelijk direct een mail wanneer iemand een backlink plaatst naar jouw website

Naast de statistieken van jouw websites en de backlinks is het ook belangrijk om de social shares bij te houden. Hier zijn ook meerdere tools voor beschikbaar:

  • Backtweets – Laat zien wie jouw content heeft getweet
  • Bulk social mention – Laat zien hoe vaak je content is getweet, geplust en geliket
  • Buzzsumo – Laat zien hoe vaak en via welke kanalen jouw content is gedeeld

Wil je meer lezen over het meten van het succes van jouw content? Lees dan ons blogartikel met 16 manieren om te meten of jouw content succesvol is.

Hierbij zijn we aangekomen bij het einde van de serie ‘Linkwaardige content’. We vernemen graag welke tips je gaat gebruiken. Heb je vragen of hulp nodig bij het bedenken en uitwerken van jouw content. Neem dan gerust contact met ons op en houd ons blog in de gaten voor toekomstige artikelen over content!

Deel 1: Linkwaardige content: hoe verzin je ideeën voor content creatie
Deel 2: Linkwaardige content: hoe kies je de juiste ideeën voor je content campagne
Deel 3: Linkwaardige content: doelen bepalen en bijhouden