Wat doe je als je verwarmingsbuizen spontaan beginnen te lekken? Je haalt je mobieltje erbij en gaat op zoek naar een loodgieter. Eén dichtbij en niet één die helemaal vanuit Groningen moet afreizen. Je leest even snel een paar reviews en besluit: de beste man moet het euvel zo snel mogelijk komen oplossen.
Heb je een loodgietersbedrijf? Dan was precies dát het moment om lokaal succes te boeken! Loop niet achter de feiten aan en maak gebruik van local SEO.
Kernelementen lokale zoekresultaten
Lokale SEO voor een bedrijf is belangrijk, zo blijkt. Maar hoe behaal je hier precies succes mee? Zorg ervoor dat voor optimale local SEO rekening houdt met de volgende punten:
- Omgeving: de nabijheid van een bedrijf is belangrijk voor de koopintentie van de consument
- Relevant: hoe belangrijk zijn de producten achter de zoekintentie van de consument?
- Prominent: wat is de opinie van andere consumenten over jouw bedrijf?
Maar liefst 84% van de consumenten voert namelijk lokale zoekopdrachten uit. Wij helpen je een manier te vinden om deze klanten effectief te bereiken en hun vertrouwen te winnen.
Account Google Mijn Bedrijf verifiëren
Voorkom duplicaten en controleer of je al een Google Mijn Bedrijf account hebt. Google mijn bedrijf is gratis tool waarmee je kunt bepalen hoe je bedrijf lokaal wordt weergegeven in producten van Google. Denk hierbij aan producten als Google Maps en Zoeken. Heb je al een bedrijfsvermelding én maak je een nieuwe vermelding. Dan is de kan groot dat Google je account als duplicaat ziet. In dat geval kun je geblokkeerd worden. Voorkom dat klanten bot vangen wanneer ze op zoek zijn naar jouw diensten en zorg ervoor dat je een bedrijfsvermelding hebt.
Account op Google Maps aanmaken
Wanneer men een lokale zoekopdracht uitvoert op Google, is er een grote kans dat diegene bij Google Maps uitkomt. Zorg dus dat je als bedrijf hierop aanwezig bent. Dat is vooral belangrijk wanneer je bedrijf een fysieke locatie heeft. Veel Mkb’ers vergeten soms simpelweg hun bedrijfsvermeldingen in Google Mijn bedrijf te optimaliseren. Wees concurrenten een stapje voor en maak een geoptimaliseerd account aan bij ‘Google mijn bedrijf’. Elk bedrijf wil het liefst in het blok van de drie bedrijfsvermeldingen in de SERP staan. Dit noemen we ook wel de local pack.
Hier zie je een voorbeeld van een local pak van resultaten van “Loodgieters Bussum” —>
Bedrijfsgegevens: sta in direct contact met je doelgroep
Vul je profiel zo compleet mogelijk in. Zo blijven mensen niet achter met vragen en kunnen zij direct met je in contact komen zonder dat ze helemaal naar je website worden geleid om aldaar naar het telefoonnummer te zoeken. Het profiel wat in de zoekresultaten verschijnt, laat verschillende buttons zien waardoor mensen direct de juiste informatie ontvangen. Denk hierbij aan de button ‘bellen’ of ‘route’. Hiermee vergroot je de gebruiksvriendelijkheid van de Google Mijn Bedrijf. Geef extra informatie aan Google – en indirect aan je klanten – door je categorie en servicegebied toe te voegen. Dit om te zorgen dat je verschijnt bij relevante lokale zoekopdrachten.
Openingstijden: geef aan wanneer je er bent
In je bedrijfsprofiel kun je aangeven wanneer je bedrijf open is en wanneer niet. Het gaat zelfs zover dat je van tevoren aan kunt geven op welke dagen je gesloten bent. Denk aan weekenden of feestdagen. Geef dit zo nauwkeurig mogelijk aan en – belangrijk – houd dit bij. Niets is vervelender dan wanneer een klant vertrouwt op de informatie uit het bedrijfsprofiel en toch voor een dichte deur staat.
Afbeeldingen : laat je klanten de sfeer proeven en kennis maken met je merk
Eén van de fijnste toevoegingen aan het bedrijfsprofiel is het toevoegen van foto’s. Jouw toekomstige klanten kunnen alvast van tevoren de sfeer proeven en kennis maken met je producten en/of diensten. Extra mogelijkheden zijn het toevoegen van logo’s en 360 graden foto’s. Bedenk wel dat de foto’s relevant voor je doelgroep dienen te zijn. Zo is het niet waardevol om een kijkje te nemen in een pand van accountants, maar kan het wél waardevol zijn om de binnenkant van een discotheek te laten zien. Zo kunnen mensen van tevoren beslissen of ze de locatie willen bezoeken.
Reviews
Recensies kunnen je bedrijf maken of kraken. Een merendeel van de kopers nemen de klantbeoordelingen van anderen mee in hun overweging om jouw producten of diensten te kopen. Het is aan jou om positieve klantenbeoordelingen te verzamelen om invloed uit te kunnen oefenen op het verkoopproces. Schroom niet en vraag klanten een review achter te laten wanneer ze bij jou een aankoop hebben gedaan. Op deze manier straal je meer autoriteit uit en dat pikt Google op.
SEO organisch verkeer
Of je nu aan het roer staat van een klein bedrijf op één plek of dat je eigenaar bent van een bedrijf met meerdere vestigingen, lokale SEO is belangrijk voor elk soort bedrijf. Kom in beeld bij klanten in de directe omgeving. Op het juiste tijdstip en met de juiste content. Een manier om online op te vallen is gebruik te maken van slimme content. Doe een zoekwoordenonderzoek en ga na welke onderwerpen leven bij je doelgroep. Maak gebruik van online tools om achter woorden te komen met het grootste zoekvolume. Zorg ervoor dat je deze woorden gebruikt in je online content. Op deze manier zul je op den duur meegenomen worden in de rankings van Google. Met een hogere zichtbaarheid van je website tot gevolg. Door jouw diensten in combinatie met lokale zoekwoorden te combineren zul je ook lokaal hoger scoren. Denk aan het voorbeeld van de zoekwoorden loodgieter + Bussum.
Een SEO tekstschrijver is ideaal wanneer je SEO-vriendelijke content wil creëren. Ons team aan SEO-tekstschrijvers staat voor je klaar. Ook voor het verbeteren van de lokale SEO vindbaarheid.
Kies voor SEO uitbesteden bij Search Signals, zodat je óók lokaal goed te vinden bent in de zoekresultaten van Google
Mobiele-responsieve site maken
Bij het bereiken van de lokale doelgroep is het meer dan ooit belangrijk om als onderdeel van de promotie- en verkoopstrategie een mobiele-responsieve site te hebben. Uit onderzoek van Statcounter blijkt namelijk dat het aantal mobiele gebruikers de desktop gebruiker ruimschoots heeft overtroffen. Het is zelfs zo dat locatie-gerelateerde zoekopdrachten via de mobiel het afgelopen jaar 50% sneller groeiden dan het geheel aan zoekopdrachten via de mobiel.
Wij kunnen jouw lokale SEO verbeteren!
Wil je ook gevonden worden door mogelijke klanten in de omgeving? Wij zorgen als online marketing bureau ervoor dat je local SEO op orde is. Geef een seintje, zoeken we samen uit wat de best mogelijke strategie is om lokaal meer op te vallen.
Marketing uitbesteden levert veel meer omzet en tijdwinst voor je op. Met meer dan 7,5 jaar ervaring weten wij exact wat nodig is voor groei. Ook op lokaal niveau.