Sinds begin maart hebben verschillende websites een keiharde klap gehad in het verkeer naar hun website. Sommige websites hebben een daling van 50-90% van hun verkeer ondergaan. Er werd er al van uitgegaan dat dit door een nieuwe algoritme update van Google kwam. Eind maart bevestigde Google dit ook. De drop in het verkeer werd namelijk veroorzaakt door Fred. Nu moet je niet boos worden op je collega Fred. Zijn schuld is het niet. Fred is de naam van de nieuwste Google update. Wij krijgen veel vragen binnen over deze update. Tijd om een aantal dingen uit te leggen.
Wat doet het nieuwe Google algoritme Fred?
Op 24 maart bevestigde Google dat het een nieuwe algoritme update heeft uitgebracht onder de naam Fred. Deze update is niet geheel vernieuwend, het is in lijn met de vorige updates waarin Google de ambitie naar een optimale ervaring voor de bezoeker duidelijk naar voren laat komen. De update heeft ervoor gezorgd dat websites die alleen maar aan advertentieverkoop doen en voor de rest vrij weinig toegevoegde waarde bieden, niet meer hoog ranken in de zoekresultaten van Google. Denk hierbij aan websites die vol staan met advertenties en banners van voornamelijk AdSense. Al hebben die websites het voor de rest allemaal perfect in orde en doen ze het goed op het gebied van andere SEO-factoren, ze zijn hun plek in de zoekresultaten kwijt.
Hoe weet ik of mijn website is getroffen?
Google heeft een duidelijk signaal afgegeven dat ze affiliate websites zonder toegevoegde waarde kwijt willen. Het Amerikaanse Sistrix heeft onderzoek gedaan naar deze update en naar welke websites deze update echt voelen. Als de volgende factoren van toepassing zijn op jouw website, dan moet je oppassen voor deze update:
- Websites met irrelevante content
- Websites met veel advertenties op hun website
- Websites met veel affiliate links
- Websites met veel banner advertenties
- Websites met veel Adsense campagnes op de website
Wat kan je doen om te voorkomen dat je door deze Google update wordt geraakt?
Mocht je getroffen zijn door de update dan is het belangrijk dat je niet in paniek raakt en rigoureuze maatregelen treft. Probeer op een gestructureerde manier te werk te gaan. Probeer het volgende om je website weer onder controle te krijgen:
- Controleer bij welke onderdelen van je website de update van toepassing is
- Publiceer geen irrelevante content op je website en verwijs ook niet naar irrelevante content
- Beperk advertenties op je website
- Zorg dat de content is geschreven voor je bezoeker
- Zorg dat affiliate links relevant zijn voor je bezoekers
Als je op deze wijze je website relevanter maakt voor de bezoeker en daarnaast de schadelijke advertenties verwijdert, dan is de eerste stap naar herstel gezet!