De ontwikkeling van de Nederlandse woningmarkt is een belangrijk onderdeel van de wekelijks nieuwsberichten. In het tweede kwartaal van 2019 zijn er in Nederland 39.172 woningen verkocht. Een kleine stijging ten opzichte van het tweede kwartaal van 2018 (38.467) (NVM, 2019), maar de vraag naar woningen blijft onverminderd groot. Want, het aantal woningen dat beschikbaar is voor koop is gedaald met 9,9% ten opzichte van 2018. Wist je dat meer dan 80% van de mensen die een huis willen kopen de zoektocht op het internet start?

Kortom: een grote kans voor makelaarskantoren om zich ten opzichte van concurrenten te onderscheiden en meer waarde toe te voegen in de krappe woningmarkt.

Voor wie is dit onderzoek geschreven?

Voor makelaarskantoren in Nederland (en met name de regio Amersfoort) die beter gevonden willen worden in Google door potentiële verkopers en kopers van woningen, zowel particulieren als bedrijven. Wat is het doel van dit onderzoek:

  • Een beter beeld krijgen van online kansen voor jouw makelaarskantoor.
  • Nieuwe inzichten verkrijgen op het gebied van trends op landelijk niveau en binnen de regio Amersfoort.
  • Uitgedaagd worden om met een kritische blik naar je huidige online marketingstrategie te kijken.

 

 

Werkt een Google Ads of SEO campagne voor de makelaarsbranche?

Als je een doordachte online strategie koppelt aan heldere inzichten van de doelgroep + een correct ingestelde meetomgeving (bijvoorbeeld Google Analytics) dan zal een Google Ads of SEO campagne zeker werken in de makelaarsbranche. Met behulp van Google Analytics is het mogelijk om het resultaat van de campagne(s) te meten, bijvoorbeeld:

  • Hoeveel mensen vullen een contactformulier in.
  • Hoe vaak wordt er gebeld n.a.v. de campagne.
  • Hoeveel mensen klikken op het e-mailadres om een mail te verzenden.
  • Etc.

Wij hebben ervaring in de makelaarsbranche. Hierdoor kunnen we niet alleen sneller resultaat behalen voor jouw makelaarskantoor, maar dit ook inzichtelijk maken waardoor je precies kan zien wat werkt.

In dit onderzoek leggen we stap voor stap uit wat de trends zijn binnen de branche en hoe je hier met jouw makelaarskantoor op in kan spelen.

Trends van de woningmarkt in Nederland

De woningmarkt is de afgelopen jaren zeer sterk gegroeid. De stijging van de woningprijzen is aan het stagneren en de verwachting is dat dit zal afzwakken, maar uit de cijfers van het CBS blijkt dat de prijsgroei zich nog wel doorzet:

prijsontwikkeling van bestaande woningen

De stijgende prijzen van de woningen ten opzichte van 2015 kun je goed zien als je kijkt naar de prijsindex. Toch is er ook een duidelijke trend te zien: de prijsstijging is aan het afnemen.

prijsindex bestaande koopwoningen

Ondanks de stijgende groei van de huizenprijzen zijn er in het tweede kwartaal van 2019 1,8% meer woningen verkocht. Dit is opvallend want in de eerste vier maanden van 2019 werden er 64.734 woningen verkocht, een daling van ruim 5% vergeleken met 2018. Het is interessant om te kijken of de groei zich door zal zetten. De stijging van de huizenprijzen zijn het gevolg van:

  • De lage hypotheekrente
  • Hoge huurprijzen
  • Weinig aanbod
  • Verhoging van de NHG grens

Daarnaast zijn er nog een aantal trends die een beeld geven van hoe de woningmarkt er de aankomende jaren uit zal zien:

  • Meer dan 80% van de mensen die een huis willen kopen, start de zoektocht op internet. (bron)
  • Vanwege prijsstijgingen wordt het kopen van een eigen huis steeds uitdagender voor potentiële kopers. (Rabobank, 2019)
  • De groep mensen die het nu geen goede tijd vinden om een huis te kopen, is groter dan de groep mensen die vinden dat het wel een goede tijd is om een huis te kopen. (Rabobank, 2019)
  • In 2018 stegen de huizenprijzen gemiddeld 9%. De verwachte prijsstijging in 2019 is gemiddeld 6% en voor 2020 is de verwachting dat de stijging zal dalen naar gemiddeld 4%. (Rabobank, 2019)
  • De verwachting is dat het aantal verkopen verder zal dalen. Waar er aan het einde van 2019 een verkoop van 205.000 woningen wordt verwacht, is de verwachting voor 2020 een verkoop van 195.000 woningen. (Rabobank, 2019)
  • Het optimisme over de huizenmarkt is geluwd vanwege het tekort aan koopwoningen. (ABN AMRO, 2019)
  • De hypotheekrente blijft voorlopig nog laag. (ABN AMRO, 2019)
  • De productie van nieuwbouwwoningen blijft achter bij de behoefte aan nieuwbouwwoningen. (ABN AMRO, 2019)

Bovenstaande trends geven aan dat de huizenmarkt steeds complexer wordt. Hierdoor ontstaat er een grote vraag naar optimale begeleiding bij het kopen of verkopen van een woning. Deze doelgroep start de zoektocht naar een makelaar online.

Trends van de woningmarkt in Amersfoort: wat zijn de kansen voor makelaars?

Amersfoort is een groeiende en bruisende stad centraal gelegen in Nederland. De populariteit is steeds groter geworden. Zowel onder mensen uit de Randstad als daarbuiten. Vanwege de hoge prijzen in Utrecht, Amsterdam en omstreken gaan veel mensen kijken naar de mogelijkheden in Amersfoort.

  •  Stijging van gemiddelde verkoopprijs woning

De gemiddelde verkoopprijs van de woningen in Amersfoort is de afgelopen jaren exponentieel gestegen. Waar dit in 2016 nog €251.620 was, is dit gegroeid tot €326.278 in 2018:

totaal gemiddelde prijs - Amersfoort

In 2019 zet de groei van de woningprijzen zich nog door. De gemiddelde prijs in het tweede kwartaal kruipt richting de €360.000. Dit zal in 2020 naar verwachting ook toenemen.

stijging woningprijzen
(Bron: Amersfoort in cijfers)

Deze prijsstijging biedt kansen voor een nieuwe rol van de makelaar. De woningmarkt is complex en het wordt een grotere beslissing om een huis te (ver)kopen. Makelaars anno 2019 kunnen zich hier in onderscheiden door meer waarde toe te voegen tijdens de adviserende rol en in de communicatie.

  • Aantal verkochte woningen stagneert

Hoewel er een stijging is te zien ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019, zijn er ten opzichte van 2018 minder woningen verkocht.

aantal verkochte woningen stagneert
(Bron: Amersfoort in cijfers)

Dit kan o.a. betekenen dat de vraag naar woningen afneemt of dat de prijzen te hoog worden. In beide gevallen bieden deze ontwikkelingen kansen voor makelaars. Enerzijds omdat een potentiële (ver)koper meer beroep moet doen op de lokale marktkennis van een makelaar tijdens de verkoop of aankoop van een woning. Anderzijds omdat de makelaar een adviserende en ondersteunende rol kan innemen bij het kopen van een woning met een hoge vraagprijs.

  • Tot 2030 zal Amersfoort met ongeveer 1.000 woningen per jaar groeien

De gemeente Amersfoort heeft een Deltaplan wonen opgesteld waarin zij een groei van ongeveer 1.000 woningen per jaar willen realiseren tot 2030. Een groei van meer dan 10.000 woningen, zodat Amersfoort “een gemeente blijft waar je thuis wilt zijn en je thuis wilt blijven voelen”. Dit geeft ook ongeveer aan wat de verwachte populatiegroei is van de gemeente Amersfoort. Met zo’n 10.000 extra woningen is de kans groot dat Amersfoort nog aantrekkelijker wordt voor woningzoekenden.

Hoe verandert de rol van de makelaar: binnen nu & 5 jaar

De traditionele rol van makelaars is dat zij alle facetten van begin tot het einde van de koop of verkoop van een huis voor rekening neemt. Zij leveren dus een full-service dienst af. Op langere termijn zal de rol van de fysieke makelaar veranderen naar die van woningmarktadviseur en initiator van online platformen. Zij zullen een meer ondersteunende rol gaan krijgen bij de aan- en verkoop van een woning.

De mogelijkheid om een huis te kopen wordt uitdagender en het is vandaag de dag belangrijk om alert te zijn op die ene kans die zich voordoet. Waar je vroeger het kantoor van de makelaar inliep en ging kijken naar het aanbod, is het nu een kwestie van de online markt scherp in de gaten houden en wachten tot er een interessante woning op de markt komt. De vraag naar een adviseur die de potentiële (ver)koper helpt wordt alsmaar groter.

Dit heeft belangrijke gevolgen voor de rol van de makelaar. Zo:

  • Verandert de rol van full-service naar begeleiding en advies.
  • Is digitalisering een must om een goede positie binnen de markt te verkrijgen.
  • Kan door gebruik van internet de naamsbekendheid in de regio worden vergroot.
  • Gaat big data een steeds grotere rol spelen voor het bepalen van vastgoedprijzen.

De digitale rol van de makelaar is dus essentieel in de toekomst, want:

  • 80% van woningzoekenden start de zoektocht naar een makelaar op het internet.
  • Online is er veel (zowel juiste als onjuiste) informatie te vinden omtrent het kopen en verkopen van een woning. Een makelaar moet dus nóg beter adviseren en ondersteunen
  • Door de enorme online zoekbehoefte is het belangrijk om als makelaarskantoor online vindbaar te zijn.

Is jouw makelaarskantoor online vindbaar bij verkopers en kopers?

Je kunt als online makelaarskantoor online scoren door vindbaar te zijn op podia waar de doelgroep aanwezig is. Een van de belangrijkste podia is Google.nl. Hierbij kan je een onderscheid maken tussen betaalde advertenties (Google Ads) en niet-betaalde advertenties (SEO):

Google zoekresultaten voorbeeld

Het is mogelijk om in beide type zoekresultaten te investeren. Boor beide strategieën zijn er zowel voor- en nadelen te bedenken.

Google Ads (betaalde advertenties)

Voordelen van Google Ads:

  • Je bent direct bovenaan in Google zichtbaar (d.m.v. een advertentie).
  • Je kunt zeer specifiek targeten op regio, zoekwoord of doelgroep.

Nadelen van Google Ads

  • Je bent afhankelijk van Google → als je stopt met betalen, ben je niet meer zichtbaar.
  • Bij een laag budget ben je niet 100% zichtbaar.

SEO (niet-betaalde advertenties)

Voor- en nadelen van SEO:

  • Met SEO hoef je niet te betalen om zichtbaar te zijn in de zoekresultaten.
  • Met SEO blijf je langdurig zichtbaar in de zoekresultaten.

Nadelen van SEO:

  • SEO heeft een langere aanlooptijd voordat je zichtbaar bent in de zoekresultaten.

Voor de korte termijn is Google Ads een goede investering omdat je direct zichtbaar bent in de zoekresultaten, maar voor de langere termijn is SEO uiteindelijk onmisbaar als je online gevonden wilt worden. Een SEO strategie is in zekere zin meer toekomstbestendig.

De online makelaarsbranche in Amersfoort: cijfers & advies

Nu het verschil is uitgelegd tussen betaalde en niet-betaalde zoekresultaten zoomen we dieper in op de Amersfoortse online makelaarsbranche. De volgende vragen worden hier beantwoord:

  • Wat voor data is hierover bekend?
  • Wat zijn de kansen?
  • Wat is het mogelijk online rendement?

Hoe vaak wordt er op ‘makelaar’ zoektermen gezocht op landelijk & lokaal niveau?

Wist je dat je de maandelijkse zoekvolume per woord kan inzien? Zo is het goed om te kijken naar de omvang van de online makelaarsbranche op het gebied van het maandelijkse zoekvolume.

We kijken naar 3 thema’s:

  1. ‘Makelaar’ > maandelijks zoekvolume op landelijke niveau
  2. ‘Makelaar’ > maandelijks zoekvolume op lokaal niveau – Amersfoort
  3. ‘Huis kopen’ > maandelijks zoekvolume op lokaal niveau – Amersfoort

We kijken hierbij naar relevante zoekwoorden en zoekvolume (aantal keer dat er gemiddeld maandelijks op het zoekwoord wordt gezocht).

Hoe vaak wordt er maandelijks op ‘makelaars’ zoekwoorden gezocht op landelijk niveau?

maandelijkse zoekvolumes makelaar zoekwoorden landelijk niveau

In Google wordt er veel gezocht op makelaars gerelateerde zoektermen. Deze zoekvolumes gelden voor heel Nederland. Maar het is belangrijk om te weten dat iemand die de zoekopdracht uitvoert in Amersfoort of in de omgeving van Amersfoort, andere zoekresultaten ziet dan iemand die dezelfde zoekopdracht in Amsterdam uitvoert.

Het is zelfs zo dat Google andere zoekresultaten laat zien in verschillende regio’s binnen een stad of dorp. Als makelaarskantoor is het mogelijk om hierop in te spelen en online lokaal zichtbaar te worden op deze ‘algemene’ zoekwoorden.

Hoe vaak wordt er maandelijks op ‘makelaars in Amersfoort’ zoekwoorden gezocht op landelijk niveau?

maandelijkse zoekvolumes makelaar amersfoort zoekwoorden landelijk niveau

Maandelijks wordt er op landelijke niveau bijna 2.000x gezocht op makelaars + Amersfoort gerelateerde termen. Dit geeft een inzicht in de mogelijk potentie van de online markt. Tel hierbij op dat slechts 12 zoekwoorden zijn. In de praktijk is het totaal aantal zoekvolume dus veel hoger.

Hoe vaak wordt er maandelijks op ‘makelaars in Amersfoort’ zoekwoorden gezocht in de regio Amersfoort?

maandelijkse zoekvolumes makelaar amersfoort-zoekwoorden regio amersfoort

Naast deze woorden zijn er ook andere zoekwoorden zoals ‘huis verkopen’ of door specifieke wijken in Amersfoort te targeten + makelaar.

“Zoekwoorden met lage maandelijkse zoekvolumes? Is het slim om hierop te adverteren?”

Veel websites maken de fout door zich alleen te richten op zoekwoorden met hoge zoekvolumes. Een combinatie van de focus op zoekwoorden met hoge én lage maandelijkse zoekvolumes is de sleutel tot succes.

Gemiste kans: wat zijn de voordelen van adverteren op zoekwoorden met lage zoekvolumes?

  • Lagere concurrentie = lagere kosten per klik.
  • Ondanks een laag zoekvolume is de gemiddelde opbrengst voor een samenwerking/opdracht.in de makelaarsbranche relatief hoog → dus zeker de moeite waard om hierop te adverteren.
  • Weinig aandacht van concurrenten = kans → door een specifieke advertentie te maken voor zoekwoorden met lage zoekvolumes is je boodschap effectiever = hogere kans op conversie.
  • Kans op hoger conversiepercentage, als voorbeeld: iemand die zoekt op ‘snel huis verkopen in binnenstad Amersfoort’ heeft naar alle waarschijnlijkheid een hogere behoefte voor een makelaar in vergelijking met iemand die zoekt op ‘makelaar’.

Belangrijk: Google toont niet altijd de daadwerkelijke zoekvolumes. Op zoekwoorden met een hoog maandelijks zoekvolume zit meer concurrentie = een hogere klikprijs. Zo kan het zijn dat Google toont dat er op ‘makelaar Amersfoort koopwoning’ 10x per maand gezocht wordt, terwijl als je daadwerkelijk gaat adverteren het zoekvolume veel hoger ligt.

Door in te zetten op een Google Ads en/of SEO campagne verhoog je het omzetpotentieel. De online groei kan dus op zowel grote en algemenere zoekwoorden, maar ook op kleinere en meer verkoopgerichte zoekwoorden. Door hier een mix in te vinden kan er veel winst behaald worden.

“Klinkt allemaal leuk. Maar als ik er € 2.500 in stop wat krijg ik er dan voor terug?”

Allereerst is het belangrijk om de ‘meetomgeving’ correct in te stellen. Het woord ‘meetomgeving’ klinkt complex, maar dit is vrij eenvoudig in te voeren door o.a. doelen in te stellen in Google Analytics. Denk bij (conversie)doelen aan de volgende punten:

  • Het aantal ingevulde contactformulieren
  • Het aantal telefonische oproepen
  • Het aantal keer dat er op het e-mailadres is geklikt
  • Het aantal ‘shares’ op social media

Het ene doel is belangrijker dan het andere doel. Daarom is het een ‘must’ dat er wordt gemeten hoeveel mensen een contactformulier invullen of een telefonische oproep doen. Mocht je deze twee doelen hebben ingesteld dan kun je het conversieratio in de gaten houden.

Voor Google Ads is het eenvoudig om een ROI (return on investment) scenario te berekenen voor je campagne. Dit is omdat je bij Google Ads bezoekers inkoopt tegen een klikprijs. Hierdoor kan je concrete ROI scenario’s uitstippelen. Bij het berekenen van een verwachte ROI scenario van Google Ads heb je de volgende indicatoren nodig:

  • Conversieratio
  • Budget
  • Aantal bezoekers naar je website
  • Gemiddelde opbrengst van een opbrengst van een opdracht
  • (Mogelijke) kosten per klik

Conversieratio

Het conversieratio is afhankelijk van je conversiedoel. Stel je meet het conversiedoel ‘aantal ingevulde contactformulieren’ → van de 100 bezoekers die op je website komen, gaan er 3 over tot een contactmoment. Het conversieratio is dan 3%.

Budget

Hoeveel budget wil je spenderen aan een Google Ads campagne.

Aantal bezoekers naar je website

Hoeveel bezoekers komen er naar je website.

Gemiddelde opbrengst / order

Logischerwijs zal de ene opdracht meer opleveren dan de andere opdracht. Dit kan afhankelijk zijn van de verkoopprijs van de woning, afspraken tussen verkoper en makelaar, concurrentie met andere makelaars, regio, etc. Iedere makelaar rekent een ander model. De meeste makelaars zullen werken met een bepaald percentage van de verkoopprijs.

De gemiddelde verkoopprijs in Q2 2019 voor een woning in Amersfoort is ~ € 350.000 (Amersfoort in cijfers, 2019). Stel we rekenen als vergoeding voor de makelaar een 1,5% van de verkoopprijs. Dan zal een verkochte woning gemiddeld € 5.250 opleveren.

Kosten per klik

De kosten per klik zijn de kosten die je betaalt als iemand op je advertentie in Google klikt. Uit ervaring weten we dat de kosten voor een klik in de makelaarsbranche varieert tussen de € 0,75 tot € 4. Dit is afhankelijk van de regio waar je in adverteert + de zoekwoorden + de positie in de advertenties. Zo betaal je meer geld als je bovenaan de advertenties (positie 1) zichtbaar bent dan wanneer je advertentie op de 4e positie zichtbaar is.

De berekening > hoeveel kan het opleveren?

Om deze berekening goed uit te voeren, moeten we beschikken over de data van een website. Ben je benieuwd naar wat het potentieel voor jouw website is, neem hier dan vrijblijvend contact op.
In dit voorbeeld maken we gebruik van indicaties.

  • Conversieratio > 3%
  • Kosten voor één klik > € 1,50
  • Ratio: leads versus sale > 1 op 4
  • Gemiddelde opbrengst > € 5.250

De gemiddelde verkoopprijs in Q2 2019 voor een woning in Amersfoort is ~ € 350.000 (Amersfoort in cijfers, 2019). Stel we berekenen voor de vergoeding voor de makelaar 1,5% van de verkoopprijs. Dan zal een verkochte woning gemiddeld € 5.250 opleveren.

Met behulp van een conversieratio (XXX %), mogelijke kosten voor één klik (€ XXX), een denkbaar ratio: leads versus sale (XXX %) en een gemiddelde opbrengt (€ 5.250) kunnen we berekenen wat het mogelijke resultaat is van een Google Ads campagne.

SCENARIO #1: MOGELIJK RESULTAAT BIJ EEN BUDGET VAN € 1.500

  • Budget € 1.500,-
  • Kosten per klik € 1,50
  • Conversieratio 3%
  • Ratio: leads versus sale > 1 op 4 = 25%
  • Gemiddelde opbrengst € 5.250

 

→ Aantal kliks (lees: bezoekers) naar de website: € 1.500,- / € 1,50 = ~ 1.000
→ Aantal leads: 1.000 * 3% = ~ 30 leads
→ Ratio: contactmoment > samenwerking 30 * 25% = ~ 8 klanten
→ Potentiële opbrengst 8 * € 5.250 = € 42.000

 

Bij een hoger ratio ‘van contactmoment >samenwerking’ is de potentiële opbrengst hoger.

SCENARIO #2: MOGELIJK RESULTAAT BIJ EEN BUDGET VAN € 2.500

  • Budget € 2.500,-
  • Kosten per klik € 1,50
  • Conversieratio 3%
  • Ratio: leads versus sale > 1 op 4 = 25%
  • Gemiddelde opbrengst € 5.250

 

→ Aantal kliks (lees: bezoekers) naar de website: € 2.500,- / € 1,50 = ~ 1.667
→ Aantal leads: 1.667 * 3% = ~ 50 leads
→ Ratio: contactmoment > samenwerking 50 * 25% = ~ 13 klanten
→ Potentiële opbrengst 13 * € 5.250 = € 68.250

 

Het voordeel van Google Ads is dat je heel gericht zoekwoorden i.c.m. een specifieke boodschap target. Bovendien ben je met Google Ads direct zichtbaar in de zoekresultaten.

Daarentegen is het wel belangrijk om naast Google Ads ook te investeren in SEO. De scenario’s hierboven laten namelijk ook zien wat het kan opleveren als je meer bezoekers trekt door middel van hogere posities in de organische zoekresultaten. Zo kun je kijken naar wat X aantal extra bezoekers met SEO kan opleveren bij een desbetreffend conversieratio.

Welke makelaarskantoren in Amersfoort scoren hoog binnen de niet-betaalde zoekresultaten (SEO)?

Naast de inzet van een Google Ads campagne is het voor makelaarskantoren in Amersfoort ook interessant om te kijken naar de zichtbaarheid binnen de niet-betaalde zoekresultaten (SEO). Hierbij worden de volgende makelaarskantoren meegenomen:

  • buijsregiomakelaars.nl
  • fundamentmakelaars.nl
  • govaert.nl
  • hendriks.nl
  • hoekschoeman.nl
  • jaapdemakelaar.nl
  • makelaardijdeparel.nl
  • makelaarshuiskleinhofmeijer.nl
  • namaco.nl
  • schoofmakelaardij.nl
  • telmanvanleeuwen.nl
  • visiemakelaardij.nl
  • vlamingmakelaardij.nl
  • woonvast.nl

Ben je benieuwd naar hoe jouw makelaarskantoor scoort t.o.v. de concurrenten? Stuur ons dan even een mailtje.

In de tabel zie je de posities in de niet-betaalde zoekresultaten voor 6x belangrijke zoekwoorden in Google.nl, namelijk:

  • makelaar Amersfoort
  • makelaar
  • makelaars in Amersfoort
  • aankoopmakelaar in Amersfoort
  • NVM makelaar
  • huis verkopen

In de eerste kolom worden ook het totaal aantal woningen getoond die in de verkoop staan (in Amersfoort).

overzicht posities seo aantal woningen makelaars

* aantal woningen in de verkoop (1 oktober 2019 – totaalsom is exclusief woningen die onder bod of verkocht o.v. zijn)
** o.a veel nieuwbouwwoningen in de verkoop 

Toelichting tabel

Positie 15 van Buijs Regiomakelaars op het zoekwoord ‘makelaars Amersfoort’ betekent dat als je zoekt op ‘makelaar Amersfoort’ in Google.nl dat Buijs Regiomakelaars het 15e zoekresultaat is.

  • 1-10 = 1e pagina
  • 11-20 = 2e pagina
  • 21-30 = 3e pagina
  • 31-40 = 4e pagina
  • etc.

Over het algemeen telt één pagina (met zoekresultaten in Google.nl) 9 tot 10 zoekresultaten. Het totaal aantal zoekresultaten is afhankelijk van de zoektermen, je locatie, type device: desktop / mobiel / tablet en nog vele andere factoren.

Opvallende punten:

  • Woonvast.nl scoort op belangrijke zoekwoorden als ‘makelaar Amersfoort’ / ‘makelaar’ / ‘makelaars Amersfoort’ een 1e of 2e plek. Woonvast.nl heeft de meeste woningen in de verkoop (al zijn dit voornamelijk nieuwbouwprojecten).
  • De meeste websites scoren hoog op termen als ‘makelaar Amersfoort’ / ‘makelaar’ / ‘makelaars Amersfoort’ maar niet op zoekwoorden met een relatief laag zoekvolume als ‘huis verkopen’.
  • Veel bedrijven scoren posities buiten de top 10 (lees: 1e pagina). Dit is een gemiste kans omdat het merendeel van de mensen niet verder zoekt dan de 1e pagina.

Waar kan je starten: Google Ads of SEO? Of voor een combinatie?

In de online makelaarsbranche in Amersfoort zijn er veel kansen die op dit moment onbenut blijven. Het is mogelijk om in zowel Google Ads als in SEO te investeren, maar je kunt er ook voor kiezen om eerst één van de twee kanalen te testen.

Waarom kiezen voor Google Ads?

+ je bent direct + bovenaan zichtbaar in de zoekresultaten
+ gericht adverteren richting de doelgroep
+ resultaat is meetbaar

je betaalt per klik → als je stopt met betalen ben je niet zichtbaar
bij te laag budget ben je niet 100% zichtbaar

Waarom kiezen voor SEO?

+ je betaalt, in tegenstelling tot Google Ads, geen kosten aan Google
+ toekomstbestendige strategie
+ resultaat is meetbaar

SEO resultaat heeft een langere aanlooptijd nodig → kan 3-6 maanden duren voor resultaat zichtbaar wordt

Praktisch advies

Het advies voor makelaarskantoren is om op korte termijn altijd voor Google Ads te kiezen. Met Google Ads kan je heel specifiek een regio targeten. Zo sta je direct bovenaan in Google en trek je direct potentiële bezoekers aan die interesse hebben in je diensten.

Om niet compleet afhankelijk te zijn van de klikprijzen in Google Ads en Google Ads in het algemeen is het belangrijk om de website ook te optimaliseren voor de vindbaarheid binnen de niet-betaalde zoekresultaten (SEO). Omdat het in vergelijking met Google Ads langer duurt voor je zichtbaar bent in de niet-betaalde zoekresultaten is het advies om daarom ook op korte termijn gebruik te maken van Google Ads.

Wat levert een samenwerking met Search Signals op?

Wij hebben inmiddels 5 jaar ervaring in online marketing in de makelaarsbranche. Hierdoor zijn we op de hoogte van wat wel en niet werkt op het gebied van Google Ads en SEO. Onze expertise gaat verder dan alleen vakkennis. We denken mee als ondernemers, dat betekent dat we niet alleen denken in diensten als SEO en Google Ads maar simpelweg in wat geld oplevert voor jou. Moeten we bijvoorbeeld hier en daar wat aan het design verbeteren? Is het toevoegen van een calculator of een tool een waardevolle toevoeging aan de website? Kortom: hoe kunnen we naast de vindbaarheid in Google ook zorgen dat bezoekers op de website zo snel mogelijk over gaan tot contact.

Dit zijn de voordelen van een samenwerking met Search Signals:

  • 5+ jaar ervaring in de online makelaarsbranche (zie referenties)
  • Expertise gaat verder dan alleen vakkennis → we denken mee als ondernemers
  • Kijken verder dan alleen vindbaarheid: eindresultaat = meer conversie
  • Bewust een kleine online marketing bureau dat houdt van korte lijnen & snel schakelen

Bekijk hier onze cases.

Kunnen we je helpen bij het opzetten van of het verbeteren van je huidige online marketing campagnes? In een gratis consult kijken we naar welke verbeterpunten we op korte termijn kunnen toepassen, zodat we direct resultaat kunnen behalen. Dit alles op een meetbare manier, zodat je altijd kunt zien wat het resultaat van onze inspanningen is.

Bronnenlijst

• NVM; https://www.nvm.nl/marktinformatie/marktinformatie
• CBS, Kadaster; https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/38/koopwoningen-bijna-6-procent-duurder-in-augustus
• Rabobank; https://www.rabobank.nl/particulieren/hypotheek/actueel/; https://www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends/vastgoed/makelaars/
• ABN AMRO; https://www.abnamro.nl/nl/prive/hypotheken/actueel/huizenmarkt/woningmarktmonitor-april-2019.html
• Amersfoort in cijfers; https://amersfoortincijfers.nl/
• Gemeente Amersfoort; https://www.amersfoort.nl/wonen-en-verhuizen/to/meer-nieuwe-woningen-in-amersfoort.htm