Steeds vaker is er aandacht voor de inhoud van websites, de content. En terecht. Hoe waardevoller je content, hoe beter je beoordeeld wordt door Google zelf. En dat is iets wat elke ondernemer triggert. Want hoe beter je website scoort, hoe meer kans op bezoekers, hoe meer kans op nieuwe klanten.

Voor wie is dit onderzoek geschreven?

Ben jij een accountant en ben je er klaar voor om te groeien met je accountantskantoor? Dan is het de hoogste tijd om waardevolle content te creëren, zodat potentiële klanten je expertise kunnen proeven.

Wat het lezen van dit onderzoek je oplevert?

  • Inzichten + trends op het gebied van de accountantsbranche
  • Overzicht van online kansen van je accountantskantoor
  • Nieuwe uitdagingen voor het verbeteren en uitbreiden van je marketingstrategie
  • Voorbeelden van en tips voor waardevolle content

Het werd zojuist al even genoemd: content. Een woord wat tegenwoordig te pas en te onpas wordt gebruikt. Wat houdt ‘content’ eigenlijk in? Content is een ander woord voor ‘inhoudelijke informatie’. Om een goed beeld te schetsen van het woord ‘content’, noemen we een aantal soorten content:

  • Tekst op een landingspagina
  • Tekst op een homepage
  • Blogartikel
  • Whitepaper
  • Checklist

In dit onderzoek kom je meer te weten over content (SEO) en advertenties (SEA). En dat natuurlijk met de focus op de accountantsbranche.

Liever het gehele artikel in PDF formaat in je e-mail ontvangen?

Werkt online marketing voor een accountantskantoor?

Bovenstaande vraag is natuurlijk niet moeilijk te beantwoorden voor ons als online marketing bureau zijnde. Wij zijn ervan overtuigd dat online marketing óók – of misschien wel juíst – voor een accountantskantoor werkt. Graag leggen we uit waarom.

Bronnen zoals Google en andere tools laten haarfijn zien waar kansen liggen. Zo kan eenvoudig achterhaald worden wat het maandelijkse zoekvolume voor een specifiek zoekwoord is. Na het nodige speurwerk binnen de accountantsbranche is het ons opgevallen dat er ontzettend veel kansen liggen binnen de accountantsbranche. Te weinig accountantskantoren maken momenteel gebruik van deze online kansen. Dit betekent kort gezegd dat een groot aantal potentiële klanten bijvoorbeeld niet je website kunnen vinden. Gemiste kansen dus.

Hieronder vind je een aantal resultaten uit het zoekwoordenonderzoek naar de accountantsbranche. We nemen als voorbeeld het zoekwoord ‘fiscaal advies’:

  • Per maand wordt er in Nederland gemiddeld 390x gezocht op bovenstaande zoekwoord

Om een nog beter beeld te krijgen van het zoekvolume binnen de accountantsbranche, laten we nog een aantal zoekwoorden zien:

  • Accountantscontrole – 6600x per maand
  • Accountantskantoor – 2400x per maand
  • Belasting advies – 480x per maand
  • Fiscale aangifte – 260x per maand

Met online marketing zijn er dus meer dan genoeg kansen om potentiële klanten naar je website te krijgen. Zorg ervoor dat je niet achter blijft op de andere accountantskantoren. Wij helpen je graag verder met het opzetten of verbeteren van je huidige online marketing campagnes.

Een samenwerking met Search Signals levert de volgende voordelen op:

Pluspunt   7+ jaar ervaring in online marketing

Pluspunt   Expertise dat verder gaat dan alleen vakkennis → we denken mee als ondernemers

Pluspunt   Verbeterde vindbaarheid en meer: eindresultaat = meer conversie

Pluspunt   Heldere en snelle communicatie à bewust klein online marketing bureau

Vraag een gratis consult aan om verbeterpunten op de korte termijn aan te pakken. Wij zorgen ervoor dat de verbeteringen meetbaar zijn, zo kun je direct het resultaat van onze inspanningen zien.

 

> Gratis Consult

 

Accountancy & maandelijkse zoekvolumes

De kansen van je accountantskantoor kun je het beste inschatten door eenvoudigweg cijfers op te zoeken. Via verschillende online marketing tools kun je het zoekvolume voor een specifiek zoekwoord opzoeken. Zo weet je in een mum van tijd of er vaak naar een bepaald zoekwoord wordt gezocht.

Speciaal voor jou hebben we 10 relevante zoekwoorden in de accountancybranche opgezocht. Naast deze zoekwoorden zijn er nog veel meer accountant-gerelateerde zoekwoorden in omloop waar mensen op googelen.

Bron: SEMrush

In het bovenstaande overzicht valt op dat er zowel naar de diensten van en naar accountant in het algemeen wordt gezocht. Naast de algemene zoekwoorden is het advies om ook op de diensten zichtbaar te zijn.

Maandelijks zoekvolume lokaal en landelijk

Het maandelijkse zoekvolume kan lokaal nog wel eens verschillen. Daarom laten we ook de maandelijkse zoekresultaten voor de accountantsbranche per provincie zien.

Bron: SEMrushgemiddeld maandelijks zoekvolume op basis van 12 maanden

Zoals je kunt zien, komen de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Brabant ruim boven de 1000 maandelijkse zoekopdrachten uit met het zoekwoord ‘accountant’. Ook ‘accountantskantoor’ en ‘boekhouder’ doen het goed.

Een ander opvallend detail is dat in de provincie Zuid-Holland vaker naar specifieke accountantsdiensten wordt gezocht, zoals fiscaal advies en salarisadministratie uitbesteden.

Door de zoekresultaten te onderzoeken en juist te interpreteren, kun je je contentstrategie aanpassen. Merk je dat er veel vraag is naar een specifieke dienst of onderwerp en zie je dat je concurrenten hier ook content voor schrijven? Dan is het de hoogste tijd om niet achter te blijven of – nóg beter – het beter aan te pakken dan de andere accountantskantoren.

SEO vindbaarheid top 30 accountantskantoren in Nederland

Hoe scoren de grootste accountantskantoren eigenlijk online? Wat voor soort zoekwoorden gebruiken zij en in hoeverre heeft het online vindbaar zijn invloed op de traffic en omzet?

Jaarlijks wordt er door accountant.nl een top 30 lijst gemaakt van de best scorende accountantskantoren. Met de gegevens gepubliceerd op 12 maart 2019 kunnen we deze grootste accountantskantoren analyseren op de online vindbaarheid.

Onder de tabellen worden een aantal belangrijke termen uitgelegd.

Bron: SEMrush (Juli 2020) en Majestic (Juli 2020)

Belangrijke termen

  • Traffic (verkeer):

Hier wordt een indicatie van het maandelijkse zoekverkeer weergegeven vanuit de niet betaalde (SEO) zoekresultaten

  • % merknaam zoekwoorden:

Het percentage van hoe vaak een zoekwoord met merknaam/bedrijfsnaam wordt verbonden. Bijv. Online marketing Search Signals

  • % niet-merknaam zoekwoorden:

Het percentage van het verkeer op zoekwoorden zonder merknaam. Bijv. alleen: online marketing

  • Domeinkracht (trustflow):

Indicatie van domeinkracht. In een schaal van 0-100 wordt de autoriteit van de website weergeven. 0 = totaal niet autoritair. 100 = zeer autoritair

  • Verwijzende domeinen:

Hoeveel externe websites verwijzen naar een specifiek accountantskantoor

Traffic score: uitdager vs gevestigde bedrijven

De bovenstaande tabellen laten interessante gegevens zien. Zo kun je je bijvoorbeeld afvragen hoe het komt dat Deloitte op plek één staat en een ander accountantskantoor buiten de top 30 valt. Natuurlijk hangt dit van een heel aantal factoren af. En vergeet niet dat offline marketing net zo belangrijk is als online marketing. Juist de mix van online + offline zorgt voor een grote naamsbekendheid.

We vergelijken de best scorende accountantskantoor – Deloitte – met een accountantskantoor dat een aantal plekken lager in deze top 30 lijst staat. Als voorbeeld nemen we het accountantskantoor DRV (plek 14), met ook een relatief hoge trafficscore.

De volgende punten worden bij beide bedrijven onder de loep genomen:

  • Inhoud van de 10 best scorende URL’s in Google.nl
  • Type zoekwoorden

Top 10 pagina’s Deloitte

Bron: SEMrush

Op de bovenstaande afbeelding kun je de best scorende pagina’s zien van Deloitte. Om het overzichtelijk te houden hebben we de URL’s ingedeeld op basis van de inhoud.

  • URL 1: Homepage
  • URL 2: Adres kantoor Amsterdam
  • URL 3: Adres kantoor Rotterdam
  • URL 4: Login pagina voor project tool
  • URL 5: Vacaturepagina Deloitte
  • URL 6: Campagne pagina
  • URL 7: Update over nieuw logo – about Deloitte
  • URL 8: Adres kantoor Utrecht
  • URL 9: Tool om baan te vinden bij Deloitte
  • URL 10: Content – Nieuwe regels voor verwerken opbrengsten

Top 10 pagina’s DRV

Bron: SEMrush

Ook op deze bovenstaande afbeelding kun je de best scorende pagina’s zien van DRV. Hieronder kun je weer het overzicht vinden van het type pagina’s.

  • URL 1: Homepage
  • URL 2: Adres kantoor Rotterdam
  • URL 3: Inlogpagina voor cliënten
  • URL 4: Content – btw belastingplan 2020
  • URL 5: Inlogpagina voor salaris-tool
  • URL 6: Content – btw-tarieven & alcohol
  • URL 7: Inlogpagina DRV algemeen
  • URL 8: Content – werkkostenregeling
  • URL 9: Content – Afschaffing pensioen in eigen beheer
  • URL 10: Adres kantoor Roosendaal

Opvallende punten
Wat valt er op als we naar de top 10 pagina’s kijken? De URL’s van accountantskantoor Deloitte gaan vooral over het bedrijf zelf. Dus de locaties van de kantoren, vacaturepagina’s en login’s voor bepaalde tools. Dit is een belangrijk signaal van naamsbekendheid.

Deloitte creëert óók SEO content, maar leunt tegelijkertijd op haar naamsbekendheid. En dat is natuurlijk niet zo verrassend wanneer je één van de grootste accountantskantoren bent.

DRV – plek 14 in de top 30 – scoort ook goed met de homepage, tools en locatiepagina’s. DRV scoort met maar liefst 4 (SEO) content pagina’s in de top 10 beste URL’s. Deloitte daarentegen met 1 contentpagina. Dit komt omdat DRV iets minder naamsbekendheid heeft en dus meer SEO content moet creëren om veel potentiële klanten aan te trekken.

Ben je een relatief nieuw accountantskantoor of bestaat het kantoor al langer, maar is de groei gestagneerd? Dan is het raadzaam om meer te focussen op waardevolle SEO content.

Hoe weet DRV een traffic score van 10K te behalen?

Als we kijken naar het type pagina’s (de homepage + kantoren + inlogpagina’s buiten beschouwing latend) dan valt op dat DRV een heel divers aanbod aan content heeft.

De waardevolle en informatieve SEO content voorziet elk soort bezoeker van informatie. Kort gezegd: voor elke fase in het SEE-THINK-DO-CARE model is variërende informatie te vinden.

  • Ze creëren content zoals ‘hoe lang administratie bewaren’, ‘nieuwe bedragen minimumloon’ en ‘auto van de zaak met buitenlands kenteken’.
  • Met deze content scoren ze op zoekwoorden als ‘Hoe lang administratie bewaren’, ‘bijtelling buitenlandse auto van de zaak’ en ‘minimumloon per 1 juli 2019’.

Bron: SEMrush

Doet Deloitte niet aan contentmarketing?

Om maar gelijk een fabel uit de lucht te helpen: contentmarketing wordt níet overbodig wanneer je accountantskantoor in de top 10 van de grootste accountants staat. Zo doet Deloitte wel degelijk aan contentmarketing. Een mooi voorbeeld is een artikel over dividendbelasting. In de afbeelding hieronder kun je de resultaten van de desbetreffende zoekwoorden zien.

Contentmarketing is waardevol voor ieder bedrijf. Zorg ervoor dat je niet achter raakt op de andere accountantskantoren en dat je een betrouwbare informatiebron blijft voor (potentiële) klanten.

Bron: SEMrush

Wat levert stijging in (organisch) verkeer aan potentiële omzet op?

Content zorgt ervoor dat bezoekers naar de website komen. Maar wat levert het uiteindelijk op? We hebben een overzicht gemaakt van wat extra bezoek kan opleveren vanuit de niet-betaalde zoekresultaten.

Verwachte conversie: Zoekvolumes > marktaandeel in de top 10

In de onderstaande tabel laten we zien wat een top 10 notering voor 10x zoekwoorden kan opleveren qua conversie. Het is belangrijk om te weten dat de cijfers een inschatting zijn en in de praktijk anders kunnen zijn. Het geeft wel een goede indicatie weer van de potentiële resultaten.

AWR doet maandelijks een onderzoek (laatste update: juli 2020) naar de doorklikpercentages (% van het aantal keer dat iemand op een zoekresultaat klikt). Hieruit blijkt dat de nummer 1 positie ~29,8% van de klikken van het totale zoekvolume ontvangt. Dit is de gehele lijst:

  • 1e positie = ~29,8%
  • 2e positie = ~13,1%
  • 3e positie = ~6,7%
  • 4e positie = ~4,5%
  • 5e positie = ~3,0%
  • 6e positie = ~2,3%
  • 7e positie = ~1,8%
  • 8e positie = ~1,5%
  • 9e positie = ~1,4%
  • 10e positie = ~1,2%

Berekening top 10 marktaandeel

De top 10 qua marktaandeel is gebaseerd op het gemiddelde marktaandeel dat een website ontvangt bij een willekeurige notering binnen de top 10 van de niet-betaalde zoekresultaten. Door de percentages van bij elkaar op te tellen en dit te delen door 10 posities komen we bij een gemiddeld marktaandeel van de top 10 uit op ~6.5%.

Met het gemiddelde van ~6.5% is het vervolgens mogelijk om een indicatie te krijgen van hoeveel zoekvolume een plek in de top 10 kan opleveren (potentieel bezoek). Door het potentiële bezoek te vermenigvuldigen met een fictief conversieratio kunnen we het aantal conversies berekenen.

Het conversiepercentage voor SEO verschilt per website. Uit ervaring weten we dat het conversieratio voor SEO gemiddeld tussen de 1,5% en 2,5% ligt. Voor bovenstaande rekensom hanteren we voor het conversiepercentage een richtlijn van 2%.

scenario gemiste conversie accountantskantoren

Bronnen: Advanced Web Ranking; Google Ads zoekwoordplanner; SEMrush

We zien dat een top 10 positie voor de bovenstaande 10 zoekwoorden een potentieel bezoek van 1.399 oplevert vanuit de niet-betaalde zoekresultaten. Met een conversiepercentage van 2% levert dit ~28 leads op.

Conversie = een bezoeker neemt contact op met jouw kantoor.

  • Een structurele positie in de top 5 = meer klikken = meer potentiële leads
  • Deze berekening is maar voor 10 zoekwoorden. Scoor je met nog meer zoekwoorden in de top 10 = meer klikken = meer potentiële leads
  • Een gebruiksvriendelijke en goed ingerichte conversiepaden zorgen voor een nog hoger conversieratio = meer potentiële leads

> Mogelijke bijdrage aan omzet bij 1.399 extra bezoekers per maand?

Een top 10 positie op de bovenstaande zoekwoorden kan leiden tot 1.399 extra bezoekers per maand. Dit kan resulteren in 28 extra leads. Dit zijn echter nog geen opdrachten. We gaan er van uit dat 1 op de 4 leads resulteert in een opdracht.

  • 1.399 extra bezoekers
  • 28 leads
  • 1 op de 4 = samenwerking (25%)
  • 28 * 0,25 = 7 nieuwe opdrachten

7 nieuwe opdrachten, wat levert dat op?

Om te bepalen wat 7 nieuwe opdrachten opleveren, kijken we naar een gemiddelde bijdrage. De bijdrage kan natuurlijk per kantoor en per opdracht verschillen. Daardoor is het lastig om te bepalen wat de gemiddelde bijdrage aan omzet per opdracht is.

We kijken daarom naar verschillende scenario’s met verschillende omzetbijdrage per opdracht:

  • Gemiddelde bijdrage aan omzet per opdracht: € 2.000
  • Gemiddelde bijdrage aan omzet per opdracht: € 3.500
  • Gemiddelde bijdrage aan omzet per opdracht: € 5.000

SEO vindbaarheid accountantskantoren - Search Signals #2

SEO vindbaarheid accountantskantoren - Search Signals #3

Zo bereik je alle doelgroepen in de accountantsbranche

Ontdek welke route je klanten afleggen en wat hen tijdens de reis bezig houdt. Vaak wordt vooral gefocust op het binnenslepen van de klanten, terwijl er nog meer belangrijke fases zijn waarin je de klanten van dienst kunt zijn.

Google heeft een handig model om de kenmerken en behoeften van de doelgroepen inzichtelijk te maken: het SEE-THINK-DO-CARE model.

SEE, THINK, DO AND CARE

De reis van je klant – ook wel de customer journey genoemd – in kaart brengen, dat kan heel eenvoudig met het SEE-THINK-DO-CARE model van Google. De potentiële klant is nu op zoek naar een bepaalde dienst van jou als accountant zijnde. Hoe kun je handig op de verschillende fases inspelen?

  • SEE-fase:

De doelgroep is zich nog niet bewust van een probleem/uitdaging. Het eerste contactmoment vindt plaats.

  • THINK-fase:

De doelgroep beseft dat er een behoefte is en zoekt actief informatie op (oriëntatiefase).

  • DO-fase:

De doelgroep vergelijkt ook andere partijen en hakt uiteindelijk een knoop door (beslissingsfase). De bezoeker wordt een klant.

  • CARE-fase:

In deze fase maak je van de huidige klant een terugkerende klant. Het behouden van klanten en ‘nazorg’ staat centraal.

Hoeveel tijd iemand nodig heeft voor één van deze vier fases hangt natuurlijk af per persoon, maar ook per branche. Bij e-commerce duurt de reis van een klant gemiddeld korter dan bij de customer journey van B2B. Als dienstverlenend bedrijf zul je dus specifieke content moeten creëren.

Wanneer je specifieke content gaat schrijven, dan is het belangrijk dat je relevante informatie voor de doelgroep creëert. Iemand die op zoek is naar fiscaal advies heeft andere informatie nodig dan iemand die een accountant zoekt voor zijn jaarrekeningen.

Voorbeeld #1: zoekwoorden ‘salarisadministratie uitbesteden’
Om tijd en moeite te besparen, kiezen veel bedrijven ervoor om de salarisadministratie uit te besteden. Het liefst wil je dat een bezoeker daadwerkelijk klant wordt. Maar zeker in de accountantsbranche zoeken bezoekers eerst naar informatie voor ze overstag gaan.

SEE-THINK-DO-CARE ‘salarisadministratie uitbesteden’

Voorbeeld #2: zoekwoorden ‘fiscale aangifte’
De wet- en regelgeving op het gebied van belastingen duizelt menig ondernemer. Gelukkig weet jij als accountant hier alles vanaf en kun je deze doelgroep verder helpen met de belastingaangifte en het voorkomen van navorderingen, naheffingsaanslagen, rentes en boetes.

Hoe ziet de SEE-THINK-DO-CARE fase eruit in deze situatie?

De specifieke informatiebehoefte zijn per fase in kaart gebracht. Dit zorgt ervoor dat je duidelijk zicht hebt op de behoeften van de klant. Het schrijven van de content kan beginnen. Want hoe beter en specifieker de nieuwe content, hoe meer kans op leads.

Maar hoe ziet deze specifieke content er dan uit? In het volgende hoofdstuk leggen we haarfijn uit hoe je de doelgroep kunt bereiken met waardevolle content.

 

> Gratis Consult

 

Bereik je doelgroep met waardevolle content

Voordat je een grote aanschaf doet of van een bepaalde dienst gebruik maakt, doe je onderzoek. Herkenbaar? Je verzamelt informatie, je vergelijkt en komt uiteindelijk tot een conclusie. Onbewust heb je al talloze keren de reis gemaakt van SEE-THINK-DO-CARE.

Potentiële klanten die op zoek zijn naar een dienst van een accountant, zoeken eerst naar informatie. Vul daarom het SEE-THINK-DO-CARE model in voor alle verschillende diensten binnen het bedrijf. Zo kun je je goed inleven in de reis van de klant en weet je precies wat voor content de bezoeker van je website zoekt.

Er liggen ontzettend veel kansen in het creëren van goede content, dus zorg ervoor dat het zo specifiek mogelijk is voor de klant. Hoe zorg je ervoor dat de content precies aansluit bij de behoeftes van je bezoeker?

  1. Schrijf de content per dienst: Zorg ervoor dat de informatie per dienst afgebakend wordt. Zo kan een bezoeker heel specifiek zoeken naar de informatie die hij of zij nodig heeft.
  2. Creëer content voor alle fases: Schrijf niet alleen per dienst, maar ook voor alle fases van het SEE-THINK-DO-CARE model. De ene bezoeker kan net iets verder zijn dan de andere bezoeker. Zorg ervoor dat alle bezoekers voorzien worden in hun behoefte naar meer informatie.
  3. Splits de informatie op: Als laatste is het enorm belangrijk om binnen de dienst én fases van deze dienst de informatie op te splitsen. Schrijf je over fiscaal advies voor iemand die in de THINK fase zit? Dan kun je hier bijvoorbeeld verschillende stukken content creëren over op welke vlakken een accountant kan helpen en hoe dat eruit ziet.
  4. Bereik de doelgroep: Tot slot is het belangrijk om de doelgroep te bereiken op het moment dat zij op zoek zijn naar een specifieke informatiebehoefte.

SEE-fase: De salarisadministratie moet bijgehouden worden

“De bezoeker is zich nog niet bewust van wat er komt kijken bij salarisadministratie”

In de SEE-fase heeft de – waarschijnlijk beginnend – ondernemer nog geen idee waar de salarisadministratie uit bestaat. Of, ook een mogelijkheid, heeft nog een dusdanig klein bedrijf dat hij of zij het zelf nog kan regelen.

In deze fase heeft de ondernemer nog niet per se behoefte om een accountant in te schakelen. Wel vindt de bezoeker het interessant om erover te lezen. Juist de SEE-fase is een uitgelezen kans om deze persoon te prikkelen.

Hoe kun je iemand in deze fase prikkelen en bewust maken van de voordelen van een accountant? Creëer content over salarisadministratie, bijvoorbeeld:

  • YouTube-video: Alle ins- en outs over accounting
  • Checklist: 8 tips voor het bijhouden van de salarisadministratie

Door dit soort content te creëren, zorg je ervoor dat je potentiële klant vertrouwd raakt met je accountantskantoor en expertise. Je wordt zichtbaar. Je laat zien dat je meer in petto hebt dan alleen het adviseren en uitvoeren.

Na het schrijven is het tijd om de nieuwe content te promoten. Dit kun je doen via verschillende mediakanalen, bijvoorbeeld:

  • Banner advertenties (display advertising)
  • Google Ads (tekstadvertenties)
  • SEO (content creatie)

De nieuwe content voor deze fase is inmiddels verspreid over het internet. Hoe meet je de effecten van de content?

  • Views/bereik
  • Net Promoter Score
  • Aantal kliks op een advertentie/zoekresultaat
  • Nieuw verkeer

THINK-fase: Ik zoek informatie omtrent salarisadministratie

“De bezoeker is zich bewust van tijdsdruk en de moeilijkheidsgraad”

Een potentiële klant weet wat er bij salarisadministratie komt kijken. In deze fase gaat hij of zij op zoek naar een passende oplossing. Juist de THINK-fase biedt grote kansen die veel andere accountantskantoren laten liggen.

Zorg ervoor dat je in deze fase goed zichtbaar en vindbaar bent. Op deze manier speel je een grote rol in de uiteindelijke beslissing van de klant. Waarom? Jij hebt namelijk je kennis en expertise laten zien door waardevolle content te creëren. De potentiële klant ziet jou nu als een betrouwbare partij en sneller met jou in zee gaan, dan een accountantskantoor dat slecht vindbaar is en weinig meedenkt in de THINK-fase.

In deze fase kun je content maken over:

  • Video: 25x redenen waarom salarisadministratie uitbesteden je bedrijf geld oplevert
  • Whitepaper: De voor- en nadelen van salarisadministratie uitbesteden

De potentiële klant is op zoek naar informatie. Het is daarom een slimme zet om te anticiperen in deze oriëntatiefase. Zorg ervoor dat je zichtbaar bent en meedenkt met de klant door waardevolle content aan te reiken. Grote kans dat de bezoeker steeds meer overtuigd raakt met je expertise en uiteindelijk doorklikt naar de diensten.

Nadat je voor de THINK-fase allerlei content hebt geschreven, is het tijd om het te publiceren. Dit kan op kanalen als:

  • Google Ads (tekstadvertenties)
  • SEO (content)
  • E-mail marketing

Wat het uiteindelijke effect van de nieuwe content is, dat moet natuurlijk gemeten worden. We kunnen o.a. gebruik maken van de volgende KPI’s

  • Verkeer naar de URL binnen een bepaalde periode
  • Gemiddelde sessieduur op een pagina
  • Het aantal verschillende pagina’s die de bezoeker heeft bezocht tijdens een sessie aan de website in een specifieke periode. Deze periode kan je zelf instellen in Google Analytics.
  • % van bezoekers dat naar de onderzijde van de pagina is gescrold (scroll diepte)

DO-fase: Ik kan iemand inhuren om dit voor mij te regelen

“De bezoeker wilt aan de slag gaan met een accountantskantoor en vergelijkt verschillende partijen en maakt een beslissing”

Deze fase is de bekendste fase. En dat is begrijpelijk, want in deze fase is de doelgroep zich actief op zoek naar een dienstverlener. Hier wil je de bezoeker tot klant maken, en dus over de streep trekken.

Het doel van deze content is het overtuigen van je klanten. Niet alleen van je kennis, maar ook van je expertise. Waardevolle content gaat nu over wat jij de klant kan bieden en wat dit oplevert. In deze fase is jezelf onderscheiden van de rest enorm belangrijk. Andere accountantskantoren zijn ook bezig om hun content te verbeteren. Door bijvoorbeeld gratis advies te geven, kan de potentiële klant al een stukje proeven van het proces. Zo weet de klant precies wat er verwacht kan worden.

Voorbeelden van commerciële content kunnen zijn:

  • Commerciële pagina: Salarisadministratie →
    vindbaar zijn binnen Google.nl op termen als ‘salarisadministratie uitbesteden’.
  • Commerciële pagina: werkwijze helder uitgelegd
  • Handige tool: door een aantal gegevens in te vullen krijg je een stukje advies op maat

De nieuwe content kan via verschillende kanalen gepromoot worden, zoals:

  • Google Ads
  • SEO content
  • E-mail marketing

Nadat de content verspreid is, is het meten van het resultaat van belang. Zo weet je of de content aanslaat en wat er eventueel verbeterd kan worden:

  • Nieuwe contacten
  • Downloads
  • Inschrijvingen
  • Aantal telefonische oproepen

CARE-fase: Mijn accountant houdt mijn salarisadministratie bij

“Hoe behouden we contact met de nieuwe klant?”

De nieuwe klant is – als het goed is – tevreden over de uitgevoerde diensten van je accountantskantoor. Maar hoe zorg je er nu voor dat deze klant een blijvende klant wordt? Dit kan onder andere door de juiste content voor te schotelen. Content die blijft prikkelen. Content die de waarde laat zien van blijvend contact met jullie als accountantskantoor.

In de CARE-fase is nazorg en binding het belangrijkste. Je kunt dus verschillende vormen van content creëren:

  • Recensies & reviews
  • E-mail: Zo blijft mijn salarisadministratie up-to-date

Heb je een goede indruk achter gelaten tijdens de DO-fase, dan is er grote kans dat de klant meer dan tevreden is. Nu weten ze de toegevoegde waarde van jou als accountant. Komt er een blijvende of een andere uitdaging ten tonele, dan is de kans groot dat ze voor jou kiezen.

In deze fase kun je het effect van de content meten door het volgende te meten:

  • Herhalingsaankopen
  • Customer Lifetime Value / Cliënt loyaliteit vergroten
  • Aantal recensies

Waar kun je starten: Google Ads of SEO?

Zowel Google Ads als SEO werkt goed om online meer klanten aan te trekken. Maar waar begin je mee en wat is handig voor een accountantskantoor? Goed nieuws: het één sluit het ander niet uit. Zo kun je zowel met Google Ads als met SEO actief aan de slag gaan. Tegelijkertijd.

Wil je zo snel mogelijk bovenaan staan in Google.nl, dan is Google Ads (SEA) een goede manier om dit doel te realiseren. Houd wel in gedachten dat dit voor de korte termijn is en dat je altijd betaalt per klik, ook wel de CPC (cost per click). Je betaalt zodra iemand op je advertentie klikt. Staar je hier niet blind op puur de kosten voor een klik, maar kijk ook naar wat een nieuwe klant gemiddeld oplevert.

Wanneer je onderzoek hebt gedaan naar de informatiebehoefte en naar het maandelijkse zoekvolume hiervan, dan kun je aan de slag met SEO. Het verbeteren van de organische (SEO) vindbaarheid is van een aantal factoren afhankelijk, waaronder hoe waardevol de content is. Een groot voordeel is dat SEO zowel voor de korte als de langere termijn werkt. Dat maakt een goede content strategie juist aantrekkelijk.

Tip: wij helpen je graag verder in het uitdenken van de beste online marketing strategie voor je accountantskantoor. Zowel voor SEA als SEO kun je vrijblijvend content met ons opnemen.

 

> Gratis Consult

 

Voordelen en nadelen van Google Ads

Pluspunt   Direct zichtbaar in Google

Pluspunt   Advertenties staan altijd bovenaan bij zoekresultaten

Pluspunt   Advertenties zijn eenvoudig aan te passen op doelgroep

Pluspunt   Resultaat is meetbaar

 

minpunt   Je betaalt per klik aan Google

minpunt   Stop je met adverteren? Niet meer zichtbaar

minpunt   Bij te laag budget, vermindert de zichtbaarheid

 

Voordelen en nadelen van SEO

Pluspunt   Je betaalt geen kosten aan Google

Pluspunt   Toekomstbestendige strategie

Pluspunt   Geeft ‘body’ aan je website

Pluspunt   Resultaat is meetbaar

 

minpunt   Duurt langer voordat effect te zien is à 3-6 maanden

minpunt   Content moet regelmatig ge-update worden

Is SEA een concurrent van SEO? Soms wordt dat wel gedacht, maar het mooie is dat SEA en SEO prima samengaan en elkaar perfect aanvullen. Met SEA ben je voornamelijk bezig met de DO-fase, terwijl je met SEO alle fases van het SEE-THINK-DO-Care model kunt doorlopen. Al dan niet met een langere aanlooptijd.

Hoger scoren in Google als accountantskantoor? Dit mag je van ons verwachten!

Uiteindelijk – het liefst zo snel mogelijk – wil je groeien, meer klanten aantrekken met je website en een betrouwbare bron van informatie zijn voor potentiële klanten. Je weet inmiddels wat SEA en SEO je accountantskantoor kan opleveren. Maar hoe nu verder?

Wij hebben jarenlange ervaring op het gebied van SEA en SEO en denken graag met je mee over de online marketing strategie van je accountantskantoor. Search Signals bestaat inmiddels ruim 7 jaar. Met onze online marketeers en (SEO) content specialisten aan boord weten wij elke onderneming tot groei en bloei te laten komen. Hier lees je onze cases.

Wij weten alle ins en outs van zowel Google Ads als SEO. Heel handig natuurlijk, maar wat Search Signals extra sterk maakt, is dat er meegedacht wordt met de ondernemer. Wat levert het accountantskantoor het meest geld op en op welke manier?

Dit zijn de voordelen van een samenwerking met Search Signals:

Pluspunt   7+ jaar ervaring met Google Ads en SEO

Pluspunt   Denken mee als ondernemers & sparringpartners

Pluspunt   Bewezen resultaat: we realiseren een hogere vindbaarheid met als doel meer omzet

Pluspunt   Doel: van bezoeker een klant maken

Pluspunt   Bewust een klein marketing bureau: korte lijnen, snel schakelen

Vraag nu een gratis consult aan en ontdek wat de kansen zijn voor je accountantskantoor. Wij denken graag mee en kijken tijdens het gratis consult naar de verbeterpunten op korte termijn. Na het toepassen van deze verbeterpunten, meten we direct het resultaat. Zo kun je eenvoudig het effect én het nut ervaren van een werkende Google Ads en SEO strategie.

 

> Gratis Consult

 

Bronnenlijst

Lees hier 25+ redenen voor SEO uitbesteden en Google Ads uitbesteden.